Opinie Iosif Pop, unul dintre fondatorii Băncii Transilvania: Listarea companiilor de stat pe Bursa de Valori Bucureşti-alternativă la creşterea impozitelor si taxelor
Apeciez efortul actualului Guvern de a readuce la normal situaţia financiară a ţarii însă suprataxarea celor care muncesc şi investesc în economie este de natură să le diminueze nu doar curajul de a persevera să reinvestească cît mai ales puterea financiară de a o face.
Sunt în deplin acord cu intenţiile şi măsurile drastice de economisire a cheltuielilor cu funcţionarea Statului,însă şi acestea se cer făcute pe baza de studii şi fundamentări riguroase,prevenind consecinţele deciziilor pripite.
Ca urmare a dezbaterilor aprinse din societate,din mediul de afaceri şi din partea experţilor în domeniul economico-financiar pun în discuţie o cale alternativă pentru umplerea golului bănesc din conturile Statului şi concomitent degrevarea capitalului acaparat de Stat prin suprataxare,pentru îndreptarea lui spre investiţii productive şi locuri de muncă .
Scopul demersului: Propunere de politică publică prin care Alianta la guvernare să mandateaze Guvernul României să renunţe-înca din acest an-la creşterea generalizată a impozitelor şi taxelor cu un program multianual de listare/SPO a pachetelor minoritare din companiile de stat pe BVB, cu alocare lor prioritar către cetăţeni romani,cu economisire şi apetit de investitori .
Scaderea constanta a datoriilor Statului prin rambursarea datoriilor pe seama vanzării de pachete de acţiuni poate conduce implicit la eliberarea sumelor de bani atrase de la populaţie prin titluri de stat,cu sansa redirecţionarii lor spre Bursa de Valori pentru cumpararea acţiunilor companiilor Statului,pentru invesţii în companiile propria, active şi pentru noi companii ori proiecte .
Concomitent cu susţinerea propunerii de aplicare a direcţiilor de acţiune economică conturate mai sus,am formulat argumentatele si paşii care să constituie o alternativă viabilă la măsurile susţinute în momentul de faţă de către coaliţia politică şi de către Guvern:
1.Obiectiv fiscal: generarea de venituri bugetare imediate pentru consolidare fiscală, în paralel cu venituri recurente din dividende şi din cele operaţionale post-listare.
2.Obiectiv economic: orientarea economisirii interne către investiţii productive, accelerarea dezvoltării pieţei de capital şi scăderea costului capitalului în economie.
3.Soluţie imediată: vânzarea etapizată a pachetelor minoritare dîn companile de stat cu profil stabil (energie, utilităţi, infrastructură), păstrând controlul acolo unde interesul public o cere;
4.Tranşă dedicată investitorilor romăni cu mecanisme pro-participare (plafon per investitor, bonus de fidelitate,etc).
5.Guvernanţă corporatista aplicată după standardele OECD pentru
întreprinderi publice, consilii independente, raportări trimestriale, politici de
dividend clare, clauze de serviciu public în actele constitutive.
6.Rezultat aşteptat: inregistrarea de venituri superioare celor din suprataxare,cu efecte pozitive asupra creşterii economice, plus o revigorare a investiţiilor şi a încrederii în economia românească.
In concret este o problemă de politică publică de interes major pentru Stat şi pentru cetaţenii ei:
Concura la consolidare fiscală într-un mediu de creştere moderată şi o inflaţie în scădere,care incurajează atat cererea internă cat şi investiţiile private.
România dispune de un portofoliu semnificativ de participaţii la companii cu profil de cash-flow solid; experienţe anterioare de listare au demonstrat apetit ridicat din partea investitorilor locali şi internaţionali.
Excesul de economisire din sistemul bancar sugerează că există exces de capital intern pentru finanţarea unor companii de stat, mai ales dacă emitenţii sunt bine cunoscuţi şi buni distribuitori de dividende(consistente cănd sunt responsabil administrate).
7.Concret,se propune :
Program multianual (3–5 ani) cu minim 2–3 tranzacţii majore/an (IPO/SPO), calibrate în raport cu oportunitaţile de piaţă.
Pachete minoritare vândute în companiile de interes public (energie, reţele, porturi, aeroporturi, transport), cu drepturi speciale ale statului limitate la securitate şi siguranta serviciul public.
Tranşă de retail prioritară pentru economiile romanilor-operată prin:
- alocare minimă (ex. 20–30% din ofertă);
- plafon per investitor pentru a evita concentrarea;
- bonus de fidelitate (discount/ acţiuni gratuite) pentru deţinere
peste12 luni;
- interfaţă digitală simplificată pentru subscriere, inclusiv prin brokeri şi bănci.
Politică de dividende: cu ţintă de alocare din profit a 50–70% la companiile
mature; anunţată dinainte,pentru predictibilitate bugetară.
Guvernanţă: consilii cu majoritate de membri independenţi, comitete de audit şi remunerare, audit transparent, rapoarte publice periodice.
8.Criterii de selelecţie propuse ar trebui sa ţina seama de:
-Stabilitatea veniturilor şi a regimului de reglementare.
-Capacitatea de plată a dividendelor şi de finanţare a investiţiilor fără subvenţii recurente.
-Pregătirea pentru listare: audituri, clarificări contractuale, curăţarea arieratelor, guvernanţă conformă.
-Impact strategic: păstrarea controlului acolo unde infrastructura e critică; definirea clară a obligaţiilor de serviciu în interes public.
9.Structurarea ofertelor:
- Ofertă publică pe piaţa reglementată BVB pentru tranzacţii de dimensiune sistemică.
-Preţ şi alocare, pentru tranşa instituţională; preţ fix sau interval îngust pentru
retail; regulă de alocare pro-rata cu prioritate pentru ordinele mici/medii.
-10.Etapizare actiunii presupune:
-Anul 1: Oferte publice secundare(SPO), la emitenţi deja listaţi ori ofertă publică iniţiala(IPO),la emitentii nelistaţi înca.
-Anii 2–3: 2–3 listări/an la companiile din sectoare reglementate.
-Anii 4–5: SPO-uri recurente, în funcţie de performanţă şi nevoile bugetare.
-Infrastructură şi comunicare: prezentări publice(roadshow) locale, platformă digitală de subscriere, campanie de educaţie financiară.
11.Impact economic şi bugetar (tehnic şi metodologic):
-Venituri imediate pentru buget, din vânzarea pachetelor minoritare, care nu
afectează controlul în companiile strategice.
-Venituri recurente din dividende (statul rămâne acţionar) Ă creşterea profitabilităţii datorită disciplinei de piaţă.
-Efecte de piaţă: lărgirea bazei de investitori, lichiditate mai mare pe BVB,
cost al capitalului mai redus pentru întreaga economie.
-Substituţie economisire- investiţii: o parte din depozitele populaţiei/firmelor migrează către acţiuni ale companiilor de stat, susţinând investiţii productive şi potenţănd controlul pretului pentru consumatorul final .
12.Metodologia de estimare (pentru MF/BVB):
-Pasul 1: estimarea valorii pachetelor eligibile (multipli comparabili/DCF).
-Pasul 2: scenarii de preţ (conservator, central, optimist) şi de mărime a tranşei.
-Pasul 3: profilul alocat dividendelor post-listare.
-Pasul 4: sensibilitatea la dobânzi pentru credite, la reglementare, la preţuri ale
energiei.
13.Garanţii conservate pentru interesul public:
-Păstrarea pachetului de control acolo unde este strategic Ă „acţiune de aur” limitată la decizii de securitate/serviciu public.
-Clauze specific serviciului public în actele constitutive (obligaţii clare,
monitorizate prin audit).
-Protecţia consumatorilor: reglementări predictibile, consultări publice, mecanisme de compensare ţintită pentru consumatori vulnerabili (dacă este cazul).
-Transparenţă: licitaţii competitive pentru achiziţii, raportări trimestriale, audit
extern , publicarea rapoartelor auditurilor operaţionale.
14. Calendar de implementare rapidă:
-T0–T2 luni: selecţia companiilor pilot; due diligence, audit, curăţarea bilanţurilor.
-T3–T4 luni: aprobări guvernamentale/parlamentare, actualizarea cadrelor de guvernanţă, prospect preliminar de emisiune cu vănzare.
-T5–T6 luni: roadshow, perioadă de subscriere, alocare şi listare.
-T7–T8 luni: stabilizare post-listare, primul raport trimestrial ca societate
listată; pregătirea următoarei tranzacţii.
15. Riscuri şi măsuri de atenuare:
-Perioade de piaţă nefavorabilă,care pretinde program flexibil, etapizare,
posibilitatea amânării fără cost reputaţional.
-Subevaluare la listare,echipe de intermediere puternice, bandă de preţ, ancore instituţionale, tranşă retail cu reguli clare.
-Volatilitate post-listare care poate fi corijata prin politici de dividende predictibile, ghidaj financiar, comunicare continuă.
-Influenţă politică / guvernanţă slabă,contracarate de consilii independente,
criterii profesionale de numire, evaluări anuale, transparenţă integrală.
16, Comparaţie la alternativa cu majorarea taxelor:
- Venituri recurente dar cu cost economic ridicat (descurajează investiţiile, scade consumul, împinge economia informală, poate reduce colectarea pe termen mediu).
-Listări/SPO: venituri imediate Ă dividende recurente, fără frânare a
economiei; efect pozitiv asupra pieţei de capital şi guvernanţei corporative.
-Mesajul major: pentru o perioadă de consolidare fiscală, monetizarea
inteligentă a participaţiilor statului este o opţiune mai prietenoasă cu creşterea
economica decât suprataxarea.
17.Cerintele de adaptare legislativa şi instituţionala:
-Actualizarea legii guvernanţei corporative a întreprinderilor publice (aliniere deplină la standarde OECD).
-Mandat explicit pentru Ministerul Finanţelor de a derula programul, cu companii specializate şi evaluatori reputaţi.
-Simplificarea accesului investitorilor romăni: subscriere digitală via bănci/brokeri, plafon per investitor, campanie de educaţie financiară.
-Regimul juridic cu acţiunea de aur sa fie strict reglementat în actele constitutive şi în practicile operative.
18.Indicatorii de performanţă si monitorizarea atingerii lor:
-Venituri brute-nete atrase la buget şi randamentul mediu al tranzacţiilor in raport cu evaluările preliminare.
-Menţinerea ponderii investitorilor de retail în alocare actiunilor la 12/24 luni.
-Evoluţia capitalizării şi lichidităţii BVB (free-float, turnover).
-Îmbunătăţiri de guvernanţă: numărul de administratori independenţi, punctualitatea raportărilor, audit fără rezerve.
19.Cine ar intra pe lista prioritara ?
Romania are creat precedentul listărilor parţiale la BVB şi există confirmarea efectelor aşteptate(Romgaz,Nuclearelectrica,Transelectrica,Transgaz) căt şi exemple recente(Hidroelectrica-2023,Salrom-2024)-însă pachetele listate în prezent oscilează între 20 şi 49%,permitand noi tranşe de vănzare.Lista celor cu potenţial de listare este lungă. O sumară exemplificare de firme mari este mai mult decat convingatoare:CEC Bank,Telecom Comunications,Aeroporturi Bucruresti,Administratia Porturilor Constanta,CFR,Compania Nationala a Uraniului,Conpet,Metrorex,Posta Romana,Romsilva,Oil Terminal,Complexul energetic Oltenia şi lista ar putea continua pana la 216companii,a căror pondere în PIB ar putea creşte de la 7 % -in prezent-la peste 10 %,cu o responsabilă şi riguroasă administrare.
20.Cine poate susţine un proces responsabil şi credibil de listare ?
Bancila comerciale pot juca un rol esenţial în procesul prin care companiile de stat sunt parţial văndute investitorilor autohtoni prin Bursa de Valori Bucureşti.
Implicarea lor se poate produce în mai multe planuri,de la finantare păna la intermediere si educaţie financiară.Iata principalele roluri pentru bănci:
-Pregatirea şi organizarea ofertei publice prin diviziile de investement banking.
-Asigurarea subscrierii volumelor de acţiuni scoase la vănzare.
-Consultanţă financiară şi implicare în evaluarea companiilor,stabilirea nivelului de multiplicare a preţului pe acţiune şi chiar structurarea pachetelor de acţiuni.
-Suportul managerial exercitat prin pîrghia creditului.
-Monitorizare şi consultanţă pe relaţia cu acţionariatul şi conducerea firmelor.
-Parteneriate active cu brokerii şi investitorii potenţiali.
-Suport pentru credibilitatea operaţiunilor.
-Credite care asigură suportul financiar de subsciere.
Firmele autorizate de brokeraj oferă serviciile de legătură între investitori şi bursa-din calitatea de intermediari calificaţi.
-Distribuţia catre investitorii de retail si institutionali.
-Consulţanta şi cercetarea de piaţă.
-Market making şi asigurarea lichidităţii.
-Competitivitatea şi transparenţa întregului proces de investire.
21.Concluzie:
Un program multianual, bine guvernat, de listare a pachetelor minoritare ale companiilor de stat pe BVB poate livra venituri semnificative la buget, fără a penaliza creşterea economică, consolidând în acelaşi timp piaţa de capital şi disciplina corporativă. Este o alternativă coerentă şi sustenabilă la creşterea impozitelor, cu beneficii directe pentru cetăţeni, pentru companii şi pentru stat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













