Opinia specialistului. Digitalizarea joacă un rol important în revenirea economică, construind, în acelaşi timp, o societate mai rezilientă şi mai incluzivă

Postat la 29 iunie 2020 603 afişări

Opinia specialistului. Digitalizarea joacă un rol important în revenirea economică, construind, în acelaşi timp, o societate mai rezilientă şi mai incluzivă

Izbucnirea pandemiei COVID a ridicat numeroase provocări pentru familii, business-uri, autorităţi şi societate în general.

La Vodafone România am acţionat rapid pentru a ne asigura că propria noastră afacere continuă să funcţioneze cu forţă maximă în condiţiile excepţionale, fiind în acelaşi timp în măsură să ne sprijinim pe deplin clienţii şi societatea în ansamblul său.

Cu lumea sub presiune şi incertitudinile constante din jurul nostru, a trebuit cu adevărat să acţionăm rapid, să acţionăm inteligent, ţinând cont totodată de prioritatea noastră: protecţia angajaţilor, a partenerilor şi a clienţilor noştri. Ca măsură imediată, am mutat peste 80% din angajaţii noştri în modul de lucru de acasă şi am luat toate măsurile necesare pentru a proteja sănătatea şi siguranţa echipelor noastre din teren (reţea şi operaţiuni), precum şi a angajaţilor noştri din magazine.

Cu siguranţă, în astfel de timpuri fără precedent, comunicaţiile fixe şi mobile au devenit infrastructuri vitale, sprijinind tot ceea ce am avut nevoie să facem. A devenit foarte clar că misiunea noastră, mai mult ca oricând, este să menţinem conectaţi toţi clienţii noştri şi să le asigurăm toate serviciile de comunicaţii electronice de care au nevoie pentru a lucra, a învăţa, a rămâne conectaţi la familie şi prieteni, a avea acces la servicii medicale şi de urgenţă. În câteva zile doar, am ajustat multe dintre fluxurile şi procesele noastre şi am implementat iniţiative, care în circumstanţe normale ar fi luat probabil săptămâni sau luni.

Odată cu creşterea traficului atât în ​​reţeaua mobilă, cât şi în cea fixă, am accelerat investiţiile într-o serie de zone pentru a extinde capacitatea reţelei, astfel încât să răspundem cererii în creştere. Inginerii noştri au lucrat intens pentru a menţine cea mai bună calitate a reţelei noastre şi pentru a creşte capacitatea, astfel încât comunicaţiile care susţin misiunile esenţiale şi alte servicii vitale în această perioadă, cum ar fi accesul la sănătate şi educaţie, sau capacitatea oamenilor de a lucra de acasă să nu fie afectate.

Pentru clienţii noştri, atât companii, cât şi clienţi rezidenţiali, ne-am concentrat să le aducem oferte relevante, care să le ofere un real beneficiu, aplicând în acelaşi timp o abordare proactivă în sprijinirea acestora în funcţie de fiecare caz punctual. Am depus toate eforturile pentru a sprijini autorităţile, departamentele guvernamentale şi instituţiile de sănătate, asigurând serviciile de comunicaţii de care au avut nevoie. Fundaţia Vodafone România s-a implicat imediat în sprijinirea iniţiativelor prioritare din zona de sănătate şi educaţie online.

Donaţiile în bani şi servicii pe care le-am acordat în prima fază a crizei, atât prin iniţiativele Vodafone România, cât şi ale Fundaţiei Vodafone România, se ridică la aproximativ 1 milion de euro şi depăşesc 100 milioane de euro în Europa şi Africa la nivelul grupului Vodafone.

Pentru noi, acesta este doar începutul. Pe măsură ce începem să  reconstruim societatea, realizăm că doar împreună putem face acest efort şi că va fi necesară o implicare mult mai mare din partea tuturor. Lăsăm în urmă săptămâni şi luni dificile şi cu toţii sperăm că cea mai grea perioadă a pandemiei a trecut. Cu toate acestea, avem în faţă provocări semnificative, pe care prognozele economice vin doar să le confirme. Comisia Europeană anticipează că economia UE va fi lovită în acest an de cea mai profundă recesiune economică din istoria sa. Se estimează că PIB-ul României va scădea cu 6% în 2020, în timp ce rata şomajului va ajunge la 6,5%.

În acelaşi timp, criza COVID a expus vulnerabilităţi în societate, mediul de afaceri şi servicii publice pe care nu le putem ignora. Este esenţial ca planurile de revenire economică să aibă ca scop fundamental crearea unei societăţi mai reziliente, mai incluzive şi digitale pentru un viitor mai bun şi durabil.

Digitalizarea accelerată trebuie să joace un rol central, recunoscând contribuţia esenţială pe care infrastructura, serviciile şi instrumentele digitale au avut-o pentru marea majoritate a oamenilor şi a companiilor în timpul crizei de sănătate. Trebuie să acţionăm cu determinare şi să stabilim o agendă digitală mai cuprinzătoare şi mai ambiţioasă pentru România, pentru a crea cadrul legislativ necesar şi pentru a implementa rapid soluţii pentru utilizarea instrumentelor digitale. În opinia mea, sunt patru puncte cheie pe care să ne concentrăm:

Incluziune. Rezilienţa trebuie să fie în beneficiul tuturor. Fiecare elev şi fiecare cetăţean trebuie să aibă acces digital şi abilităţi digitale, astfel încât să poată beneficia de oportunităţi egale într-o lume digitală. Prin criza COVID-19, sistemele de învăţământ din întreaga lume s-au confruntat cu o provocare fără precedent, ceea ce a dus la o schimbare bruscă şi pe scară largă a instrumentelor de educaţie digitală. Cu toate acestea, această schimbare a expus vulnerabilităţi şi decalaje care riscă să lase prea mulţi elevi în urmă. Potrivit oficialilor Ministerului Educaţiei, 250.000 de elevi din România nu au echipamente electronice care să le permită să participe la sistemul de învăţământ la distanţă şi doar 60% dintre elevi au participat la cursuri online în timpul restricţiilor. Doar accesul la conexiune internet şi instrumentele digitale nu sunt suficiente; oamenii trebuie să aibă abilităţile necesare pentru a beneficia de societatea digitală. Cel mai recent raport DESI 2020 ne arată că România este mult în urmă în cadrul UE (clasându-se pe penultimul loc), cu mai puţin de o treime dintre persoanele cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani având abilităţi digitale de bază, comparativ cu media UE de 58%.

Rezilienţa mediului de afaceri. Devine tot mai clar faptul că digitalizarea este esenţială pentru ca business-urile de orice dimensiune să continue să funcţioneze şi să supravieţuiască şi trebuie să îmbunătăţim nivelul de digitalizare, în special al business-urilor mici si mijlocii, care vor fi motorul redresării economice. Tehnologiile digitale nu numai că permit companiilor să fie mai competitive, să-şi îmbunătăţească serviciile şi să câştige noi pieţe, dar le cresc şi capacitatea de a se redresa şi le fac mai adaptabile la provocările viitoare. Uitându-ne din nou la raportul DESI 2020, România se situează printre ultimele locuri în UE în ceea ce priveşte integrarea tehnologiilor digitale în afaceri.

Sectorul public. În timp ce digitalizarea sectorului public este de mult timp pe agendă, criza COVID – 19 ne-a arătat şi mai mult urgenţa, dar şi potenţialul acesteia. În doar câteva săptămâni, am observat mai multe schimbări şi decizii pozitive care au permis o interacţiune extinsă a cetăţenilor şi a companiilor cu instituţiile publice prin mijloace digitale. Trebuie să ne asigurăm că acesta nu este un proces reversibil, iar eforturile trebuie să continue pentru a accelera furnizarea serviciilor publice esenţiale. Soluţiile de e-Health şi e-Education ar trebui să fie integrate în "noua normalitate” a serviciilor publice.

Infrastructura digitală. Angajamentul nostru este să ne îndeplinim promisiunea digitală; cu toate acestea, subliniem necesitatea unui dialog constant şi constructiv cu autorităţile cu privire la cadrul legislativ privind infrastructura, cu accent special pe legislaţia privind procesul de autorizare a proiectelor de construcţie şi tarifele reglementate pentru accesul pe proprietatea privată, care să permită construirea şi adoptarea mai rapidă a noilor tehnologii la nivel naţional. De asemenea, includerea infrastructurilor de telecomunicaţii în planurile de construcţie a drumurilor europene şi naţionale, precum şi în proiectele de modernizare a drumurilor judeţene şi urbane devine un pas înainte esenţial pentru a permite şi sprijini modalităţi mai eficiente de dezvoltare a reţelelor noastre.

În timp ce sectorul nostru a fost (şi probabil va fi) mai puţin afectat de criză decât alte industrii, suntem departe de a fi imuni. În plus, impactul COVID-19 se adaugă la performanţele slabe ale industriei în ceea ce priveşte rentabilitatea investiţiilor şi profitul acţionarilor, o situaţie care afectează sectorul telecomunicaţiilor la nivelul întregii Europe de mulţi ani. Având în vedere rolul cheie pe care tehnologia 5G îl va avea în digitalizarea întregii societăţi, dar şi investiţiile semnificative din partea operatorilor pe care dezvoltarea noii tehnologii le implică, sprijinul guvernamental este esenţial pentru asigurarea unei implementări eficiente a acesteia. Taxele de licenţă şi de spectru ar trebui reduse şi aliniate la nivelul ARPU din România, împreună cu un program susţinut de co-investiţie, ca un parteneriat sănătos public - privat. Reţelele de capacitate foarte mare necesită o cantitate semnificativă de elemente de reţea, care să fie disponibile pe scară largă, de aceea este esenţial să putem beneficia pe deplin de reţelele care sunt deja dezvoltate, prin asigurarea unui acces eficient la elementele pasive de reţea, inclusiv la infrastructurile de fibră.  

Este un moment important să construim rezilienta. Trebuie să acţionăm rapid şi hotărât. Trebuie să profităm de această ocazie pentru a îmbunătăţi infrastructura digitală, pentru a reduce decalajele şi pentru a accelera digitalizarea tuturor cetăţenilor, business-urilor şi serviciilor guvernamentale în beneficiul societăţii şi pentru un viitor mai rezilient şi mai durabil.

Transformarea în profunzime va necesita o colaborare mult mai strânsă între guvern, companii, societate. Vodafone România este pregătită să-şi asume rolul său.

Murielle Lorilloux

CEO Vodafone România

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
societate,
timp,
construire,
important,
revenire

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.