Oana Ioniţă, ZF. Când Google bate TikTok: ce ne spune asta despre cum se informează generaţia tânără?

Autor: Oana Ioniţă Postat la 04 octombrie 2025 29 afişări

Oana Ioniţă, ZF. Când Google bate TikTok: ce ne spune asta despre cum se informează generaţia tânără?

Pentru generaţia Z, informaţia trebuie să fie rapidă, vizuală şi uşor de digerat. De aceea, mulţi dintre tineri încep căutările pe platforme precum TikTok sau Instagram, unde algoritmii le servesc conţinut personalizat în câteva secunde. Mai nou, mai rapid şi mai structurat e ChatGPT.

Totuşi, un sondaj derulat pe paginile de social media ale Ziarului Financiar arată că atunci când vine vorba de informaţii practice sau complexe, Google rămâne varianta câştigătoare. Este un semn că, în ciuda fascinaţiei pentru social media, tinerii (cel puţin cei din generaţia Z) ştiu că nu pot găsi totul într-un clip de 30 de secunde.

Sondajul arată că, atunci când caută ceva nou – fie că e vorba despre călătorii, bani sau hobby-uri –, 70% aleg Google ca primă sursă de informare. Mult mai puţini apelează la alternativele mai noi: 19% spun că preferă ChatGPT, în timp ce doar 8% merg spre site-uri/blog-uri şi 3% mizează pe TikTok sau Instagram.

Rezultatul este surprinzător, mai ales că social media pare să ne ocupe foarte mult timo. Pe de o parte, Google rămâne „poarta clasică” spre informaţie: un index vast, aparent neutru, unde fiecare poate căuta exact ce are nevoie. Pe de altă parte, procentul mic al TikTok arată că, cel puţin în privinţa informării „practice”, reţelele sociale nu au reuşit încă să devină (încă) prima alegere.

Cu aproape 20% dintre respondenţi care îl folosesc ca primă sursă, AI-ul devine un actor important în peisajul informării. Principalul său avantaj este că structurează rapid informaţia, eliminând nevoia de a naviga prin zeci de pagini de rezultate. Pentru generaţia Z, obişnuită cu viteză şi concizie, acesta este un atu major. Totuşi, riscurile sunt evidente: răspunsurile pot fi incomplete, uneori inexacte, iar lipsa transparenţei asupra surselor face dificilă verificarea faptelor. Dar totuşi cu totţii îl folosim cu încredere. Cineva ne-a menţionat cum ChatGPT l-a ajutat rapid la organizarea unei călătorii: „ChatGPT a avut capacitatea necesară pentru a-mi face un itinerariu complet pentru o călătorie cu autoturismul în ţară, cu recomandări de cazare şi atracţii turistice. ChatGPT devine un asistent indispensabil în viaţa de zi cu zi, depăşind orice alt tool digital disponibil.” – dar desigur nu neagă ulterior că informaţiile tehnice trebuie în continuarea validate din surse mai specializate decât este ChatGPT.

Cât despre TikTok şi Instagram, procentul redus nu înseamnă că ele nu au influenţă. Dimpotrivă: chiar dacă nu sunt prima alegere pentru informaţii „practice”, reţelele sociale modelează masiv percepţia tinerilor asupra lumii. Acolo se formează trenduri, se propagă opinii şi se viralizează naraţiuni care pot conta mai mult decât datele factuale. De aceea, şcoala şi presa trebuie să înţeleagă că „lupta” pentru atenţia generaţiei Z nu se dă doar pe Google, ci şi pe aceste platforme, unde informaţia circulă cu o viteză uluitoare.

În final nu contează dacă Google, ChatGPT sau TikTok „câştigă”, ci că, indiferent de sursă, dacă mesajul nu este scurt, clar şi atractiv, riscă să nu ajungă la publicul tânăr.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tineri,
generatie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.