Numărul de farmacii a scăzut pentru prima dată în ultimii 20 de ani

Postat la 15 august 2016 282 afişări

Numărul de farmacii a scăzut pentru prima dată în ultimii 20 de ani

Aproape 70 de farmacii au dispărut anul trecut din retailul farmaceutic, o piaţă de 3,5 miliarde de euro anual, şi chiar dacă aparent pierderea a 1% din piaţă este nesemnificativă, ea marchează un punct de cotitură în condiţiile în care numărul farmaciilor a crescut permanent în ultimele două decenii.

În România erau la finalul anului trecut 7.750 de farmacii, cu 1% mai puţine faţă de 2014, arată datele  Institutului Naţional de Statistică (INS). Până la scă­derea din ultimul an, ritmul de creştere a numărului de farmacii era constant din 2004 până în 2014, evoluând cu circa 300 de noi unităţi deschise în fiecare an. Cea mai mare creştere a numărului de farmacii s-a înregistrat în 2007, când au fost deschise 550 de farmacii, potrivit datelor INS.

„Principala cauză a fost scăderea bruscă şi masivă a preţurilor la me­dicamente de la 1 iulie 2015, care nu a fost chiar judicioasă şi multe farmacii care erau la limita profitabilităţii au trecut destul de abrupt pe minus în activitate din punct de vedere financiar“, a spus Mihai Miron, director general al Ropharma, al cincilea jucător din retailul de me­dicamente după cifra de afaceri înregistrată în 2015.

În plus, Mihai Miron menţionează că activităţile suplimentare, cum ar fi serviciile de noapte, nu sunt decontate pentru farmacii, fapt ce duce la „o nesuportabilitate a costurilor operaţionale ale unor farmacii“.

Scăderea în sectorul farmaceutic în 2015 nu a afectat doar numărul de farmacii active, ci şi vânzările de medicamente ale acestora, care s-au diminuat cu 4,7% în ianuarie – decembrie 2015 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Şi vânzările de medicamente cu prescripţie (Rx), cu o cotă de 70% din piaţă, au înregistrat scăderi de 10% în 2015, arată datele companiei de analiză Cegedim România.

„Cred că în 2016 va fi o scădere (a numărului de farmacii – n.red.) şi mai dură decât anul trecut pentru că efectele au înce­put la jumătatea anului trecut, iar anul acesta efectele scăderii de preţ vor fi pe 12 luni, nu pe şase luni. Foarte multe far­macii sunt acum în dificultate şi sunt între a fi sau a nu fi“, precizează Mihai Miron, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori români din industria farmaceutică.

Cititi mai multe pe www.zf.ro

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.