Matematica poveştilor la 360 de grade

Postat la 29 noiembrie 2024 38 afişări

Matematica poveştilor la 360 de grade

PUBLI-INTERVIU

Mirela Munteanu este fondatoarea RNA, o agenţie 360 specializată în creaţie, talent management şi strategie.

Cu o carieră solidă în comunicare, a acumulat experienţă ca PR, project manager, booking agent şi artist manager. Recunoscută pentru spiritul antreprenorial şi orientarea către rezultate, Mirela a colaborat cu branduri de top, construindu-şi reputaţia ca un „doer” care transformă ideile în acţiuni şi oportunităţi.

Cum a început parcursul tău în industria entertainmentului, brandingului, comunicării şi managementului de artişti? Ce te-a determinat să alegi acest domeniu?

Parcursul meu a început printr-un internship într-un studio de producţie muzicală, care m-a introdus în universul acestei industrii complexe.

Am continuat cu roluri de PR, project management pe departamente de imagine şi vânzări, booking agent şi manager de artist, iar astfel am acumulat experienţe diverse din acest domenii. Am avut oportunitatea de a colabora cu companii de top din industrie. Mereu m-a atras muzica şi impactul său profund asupra oamenilor, dar şi potenţialul comunicării de a construi relaţii autentice. Domeniul mi se pare că reuneşte pentru mine muzica, comunicarea, psihologia şi sociologia într-un mod unic, iar asta îl face extrem de captivant.

Când ai simţit că vrei să transformi comunicarea într-o carieră? A existat un moment anume în care ţi-ai dat seama că acesta va fi drumul tău?

Nu pot spune că am ştiut dintotdeauna, într-un mod foarte concret, că voi alege o carieră în comunicare. Totuşi, încă de mică am avut o atracţie naturală spre acest domeniu – participam la olimpiadele de limba română şi eram mereu fascinată de rolul pe care îl joacă comunicarea în relaţiile dintre oameni. În şcoala generală lansasem o revistă a şcolii şi scrisesem articolele pe diferite teme.

Momentul în care l-am transformat într-o carieră a venit natural. Am învăţat, am lucrat,  am dezvoltat ce îmi plăcea să fac, am aprofundat şi ulterior am ajuns aici, unde mai am în continuare de învăţat. Trăim nişte timpuri în care apar foarte multe schimbări.

În copilărie, obişnuiai să fii un bun povestitor? Consideri că acest lucru ţi-a influenţat parcursul profesional?

Absolut, capacitatea de a-mi exprima ideile şi de a le pune în practică a fost esenţială în formarea mea şi mi-a deschis multe oportunităţi. Am fost mereu pasionată de descoperirea şi împărtăşirea poveştilor autentice, iar această pasiune se reflectă în felul în care îi sprijin pe artişti şi branduri să-şi descopere şi să-şi comunice unicitatea. Înţelegerea perspectivei autentice a unui artist este fundamentală pentru direcţia sa, iar arta de a povesti adaugă profunzime şi creează o legătură autentică cu publicul.

În ultimii ani, PR-ul şi brandingul s-au dezvoltat enorm în România. Cum ai perceput această schimbare, având în vedere că acum 10-15 ani, domeniul era aproape inexistent aici?

Observ, cu bucurie, cum accentul s-a mutat către colaborarea cu specialişti şi către strategii solide, inclusiv în zona digitală, şi comunicarea pe multiple platforme. Evoluţia tehnologică şi ascensiunea creatorilor de conţinut au creat un cadru propice pentru acest progres, iar brandurile înţeleg acum cât de important este să apeleze la profesionişti pentru a-şi contura imaginea. Astăzi, brandingul şi PR-ul sunt percepute ca elemente esenţiale, în contrast cu trecutul, când domeniul era mai puţin apreciat şi nu era încă în conştiinţa publicului larg.

Cum ai reuşit să lucrezi cu branduri mari şi diverse, cum ar fi Nike sau Vodafone? Cum reuşeşti să rămâi inovatoare?

Totul se rezumă la muncă şi la abilitatea de a crea oportunităţi. De multe ori, colaborările cu branduri mari, precum Nike sau Vodafone, au venit ca răspuns la pitch-uri iniţiale care poate nu au avut succes imediat, dar au lăsat o impresie bună. Ulterior, brandurile sau agenţiile lor au revenit către noi. Sunt încă tânără şi acest lucru nu este întotdeauna un avantaj, însă sunt o persoană muncitoare, perseverentă şi, mai presus de toate, un „doer”.

Pentru a rămâne inovatoare, cred că trebuie să cunoşti bine fundamentele şi să ai mereu o minte deschisă. Inovaţia vine atunci când înţelegi problemele în profunzime şi găseşti perspective noi, simplificate, care aduc soluţii reale. Fug de zona de confort şi sunt mereu în căutare de idei şi de lucruri noi de învăţat. Când ai curajul de a explora şi de a pune ideile în practică, îţi păstrezi vie zona de creativitate şi dorinţa de a fi mereu relevant.

Eşti implicată activ în proiecte sociale şi de mentorat, cum este „Eroine”. Ce te-a determinat să iniţiezi această campanie şi ce impact îţi doreşti să aibă asupra comunităţii?

Proiectul „Eroine” este fondat de mine într-o perioadă în care îmi căutam eu tot felul de răspunsuri şi vedeam în jurul meu că este această nevoie de mentorare. Auzeam tot mai multe poveşti ale tinerelor, şi nu numai ale lor, care aveau nevoie de ajutor spre a-şi dezvolta cariera. Îmi doresc să îndrume, să sprijine şi să susţină dezvoltarea femeilor indiferent de mediul din care vin. Îmi doresc să le ofere răspunsuri, să aducă claritate, să fie atât o platformă educativă, cât şi să ştii că îţi poţi dezvolta un networking care te va ajuta în parcursul profesional şi personal.

Ai menţionat într-un interviu că străbunica ta este „eroina” ta, o femeie puternică ce a depăşit multe obstacole. Cum crezi că ar fi fost parcursul ei dacă ar fi trăit în vremurile noastre? Consideri că astăzi trăim „cele mai bune timpuri” pentru femei în carieră?

Străbunica mea a fost cu adevărat o eroină, o femeie simplă, dar extraordinar de puternică şi bună, care şi-a dedicat întreaga viaţă familiei şi a muncit neobosit pentru a asigura un viitor pentru copiii şi nepoţii ei. Avea o capacitate uimitoare de a jongla între atributele feminine de grijă şi blândeţe şi cele masculine de forţă şi curaj. A ajutat la construcţia propriei case, a crescut singură copiii, şi, în acelaşi timp, şi-a păstrat respectul şi valorile tradiţionale. A fost un model de sacrificiu, demnitate şi rezilienţă.

Dacă ar fi trăit în vremurile noastre, sunt sigură că ar fi fost la fel de puternică şi de ambiţioasă, dar ar fi avut poate mai multe oportunităţi să îşi arate talentele în afara căminului. În prezent, femeile au şansa de a-şi dezvolta cariere în diverse domenii şi sunt mai susţinute social în a-şi urma aspiraţiile profesionale.

Cred că străbunica mea ar fi fost un exemplu de determinare şi în ziua de astăzi, mai ales că era genul de femeie care nu se dădea înapoi de la nimic. Totuşi, „cele mai bune timpuri” pentru femei nu înseamnă doar acces la carieră, ci şi o adevărată egalitate şi echilibru între viaţa profesională şi cea personală, ceva ce încă este o provocare pentru multe femei. În acest sens, cred că valorile şi puterea interioară pe care le avea ea rămân valabile şi astăzi, iar parcursul ei ar fi fost unul exemplar indiferent de epocă.

Te-ai implicat în fem3space şi în promovarea noilor tehnologii în rândul femeilor. Ce rol crezi că are tehnologia în democratizarea accesului în industria comunicării şi a divertismentului?

Tehnologia are un rol esenţial în democratizarea accesului şi îmbunătăţirea ecosistemului financiar. Prin dezvoltarea ei şi folosirea tools-urilor aduse de ea putem însfârşit sa avem un cadru corect în ceea ce priveşte artiştii. Totul se rezumă la informaţie, educaţie şi acces la oportunităţi financiare, proiectul fem3space despre asta este. Am organizat şi avem în plan conferinţe,  hackthoane şi diferite tipuri de eveniment care să ajute sectoare variate.

Cum reuşeşti să îţi păstrezi echilibrul între muncă şi viaţa personală? Ce sfaturi ai pentru tinerii care îşi doresc să-şi construiască o carieră ca a ta?

Mi se pare un răspuns dificil, nu simt că la acest moment am cel mai bun echilibru în acest sens, pentru că sunt foarte focusată pe muncă. În principiu răspunsul corect ar fi disciplina, dar e foarte greu să le faci pe toate… unele vor avea de suferit. Sfatul meu pentru tineri este să îşi găsească peopriul drum şi să ia doar mici părţi din parcursul cuiva, pentru că nimic nu e exact cum pare. Un altul, şi mai relevant, este să aibă grijă de sănătatea lor pentru că burn-out-ul şi diferite alte probleme pot apărea când te suprasoliciţi.

Cine sunt oamenii sau modelele care te inspiră cel mai mult în munca ta? Ai avut mentori care ţi-au influenţat parcursul?

Sunt foarte mulţi oameni. Am fost fascinată şi mi se par excepţionale - pentru că avem o rezonanţă ca valori - Camelia Şucu, Elvira Deatcu, Beatrice Dumitraşcu, Camelia Cavadia, iar printre persoanele care mi-au influenţat parcursul sau pe care îl văd ca unul dintre mentorii mei din anumite puncte de vedere se numără Marius Moga.

Totul porneşte de la persoanele care au făcut carieră, cele din familia ta naturală şi oamenii de care te înconjori. O lecţie pe care mi-a spus-o mereu mama şi abia acum o înţeleg este că e extrem de important de ce persoane te înconjori. Asta face uneori diferenţa între potenţial şi rezultat.

Ai co-regizat două scurtmetraje documentare despre poveşti de succes ale femeilor. Cum a fost experienţa trecerii de la PR şi brand management la producţie şi regie?

M-am bucurat să ajut la acest aspect, dar regizorul scurtmetrajului este Isabela Szanto. Partea de producţie am tot făcut-o de-a lungul timpului, chiar dacă nu mi-am asumat creditele pe ea, de la început. Eu zic că la început, până te nişezi, e bine să ai un overview şi să ştii să faci „de toate”. Nu e obligatoriu, dar eu am avut această curiozitate.

Cum percepi competiţia în domeniul PR-ului şi antreprenoriatului, atât din partea femeilor, cât şi a bărbaţilor? Crezi că există diferenţe în modul în care fiecare abordează concurenţa?

Competiţia este abordată diferit, în mare parte datorită educaţiei şi culturii de networking care a fost promovată mai mult în rândul bărbaţilor. Femeile, cel puţin în România, descoperă acum beneficiile autenticităţii şi colaborării strategice. Eu sunt adepta unui stil mai direct, „orientat spre acţiune”, axat pe implementarea rapidă a ideilor, o mentalitate pe care o consider eficientă în antreprenoriat. Sunt de părere că specialiştii foarte buni colaborează între ei sau aşa ar trebui. La finalul zilei este despre a aduce un aport pozitiv asupra industriei şi proiectelor.

Ce sfat ai pentru femeile care se confruntă cu competiţia într-un domeniu atât de dinamic al entertainment-ului?

Într-un mediu competitiv şi dinamic, precum cel al industriei de entertainment, sfatul meu este să te înarmezi cu curaj, perseverenţă şi multă concentrare. În loc să te pierzi în a urmări ce fac alţii, concentrează-te pe a-ţi construi propria cale şi a-ţi dezvolta talentul. Imaginea de ansamblu este importantă, dar aminteşte-ţi că fiecare drum este unic. Compararea cu alţii nu face decât să te distragă – în final, succesul tău va fi cel mai puternic atunci când vine din autenticitatea şi efortul tău.

Agenţia RNA este descrisă ca o agenţie 360, ce oferă servicii complete de creaţie, talent management şi strategie. Care sunt principalele provocări în a coordona atât de multe arii diferite sub acelaşi brand?

Să aducem la un loc diferite expertize – de la concepte creative şi strategii de comunicare până la talent management şi marketing digital – înseamnă să gestionăm în mod echilibrat o multitudine de resurse şi perspective. Fiecare divizie trebuie să rămână centrată pe viziunea de ansamblu, asigurând în acelaşi timp servicii de calitate, relevante şi inovatoare. Această sinergie este provocarea principală.

Cum reuşeşti să îţi păstrezi inspiraţia? Ce te inspiră cel mai mult în munca ta de zi cu zi?

Mă inspiră, oricât de simplu ar suna, să ajut la acest „sense of purpose” atunci când pot da mai departe din know how-ul meu şi pot ajuta la îmbunătăţirea sau crearea de perspective. Cum spunea şi Maya Angelou, legat de creaţie, putem extrapola şi spune că te menţii inspirat cu cât găseşti această inspiraţie peste tot în jurul tău.

Ai proiecte de suflet sau proiecte inedite pe care ţi le aminteşti cu drag? Le poţi împărtăşi cu noi?

Fiecare proiect are locul său, însă mă leagă emoţional câteva iniţiative. De exemplu, primul scurtmetraj documentar din proiectul „Eroine” a avut un impact personal şi profesional puternic, în mare parte pentru că a fost creat într-o perioadă dificilă pentru mine. Apoi, tabăra de songwriting organizată alături de Ultra Publishing şi DeMoga la Castelul Bran a fost o experienţă unică, unde am colaborat cu producători internaţionali, proiectul SuperStar, crearea primului proiect de creatori de conţinut nişaţi din România, precum şi fondarea Asociaţiei fem3.space.

Există un om de comunicare sau o agenţie de publicitate internaţională cu care ai vrea să colaborezi? Ce anume te atrage la stilul lor de lucru?

Da, mă inspiră multe agenţii, campaniile implementate de agenţii precum Wieden+Kennedy, Anomaly sau 72andSunny, care sunt renumite pentru abordările lor creative şi impactul emoţional puternic. Îmi place că reuşesc să atingă publicul prin poveşti captivante şi un storytelling autentic, ceea ce adaugă memorabilitate mesajului brandului.

Urmăreşti vreo personalitate sau campanie de comunicare (din politică, cinema, sau orice alt domeniu) care ţi-a atras atenţia?

Da, urmăresc multe personalităţi. Sunt fană Maya Angelou, Oprah Winfrey, Iliza Shelings, Bobi Althoff. Îmi place iniţiativa lui Reese Witherspoon de a crea Hello Sunshine. Sunt multe personalităţi care mă inspiră din domenii diferite.

Una dintre campaniile recente care m-a impresionat este campania „Be Your Own Boss” de la Hugo Boss, prin care brandul celebrează diversitatea şi succesul individual, redefinind ideea de a fi un „boss” în termeni de autenticitate şi auto-exprimare. Campania foloseşte o varietate de influenceri, celebrităţi şi oameni obişnuiţi care demonstrează că succesul vine din a-ţi urma propria cale şi din a fi fidel visului tău.

La Boticário, Campania de Ziua Mamei, mi-a atras atenţia. Brandul brazilian Boticário a lansat o campanie sensibilă care prezintă relaţia dintre o mamă şi fiul ei adolescent, simbolizată de un vas prins într-o furtună. Povestea rezonează cu părinţii, capturând provocările şi emoţiile prin care trec copiii şi părinţii în perioada adolescenţei.

Ai avut situaţii în care ai observat greşeli repetate în strategia de comunicare a unui client? Cum ai abordat o astfel de problemă?

Da, uneori clienţii tind să repete anumite mesaje fără a se adapta la feedback-ul publicului. În astfel de cazuri, purtăm discuţii directe şi constructive, bazându-mă pe date şi exemple concrete. Propun o analiză a percepţiei publicului, apoi lucrăm la ajustarea mesajelor şi a strategiilor, astfel încât să fie mai bine calibrate pe nevoile şi aşteptările audienţei.

Cât timp crezi că ar trebui să dureze o campanie pentru a avea un impact real? Ce factori consideri că fac diferenţa între o campanie eficientă şi una care nu reuşeşte să se remarce? Cum reuşeşti să transformi o simplă idee într-o experienţă pentru public?

O campanie ar trebui să dureze cel puţin câteva săptămâni pentru a avea un impact. Durata optimă depinde mult de obiectivele şi complexitatea mesajului. Factorii decisivi sunt relevanţa mesajului, o execuţie creativă şi un „storytelling” bine realizat, care angajează publicul. De la idee la experienţă, este important să îmbini autenticitatea cu inovaţia şi să oferi publicului ocazia de a participa activ, de a interacţiona cu mesajul.

Dacă ai putea schimba un singur lucru în peisajul de entertainment şi PR din România, care ar fi acesta şi de ce?

Mi-ar plăcea să văd un accent mai mare pe autenticitate şi strategie, întrucât superficialitatea poate limita impactul unei campanii. Informaţia de calitate şi o abordare deschisă spre inovaţie şi impact pozitiv sunt esenţiale pentru a crea un mediu de business sănătos şi relevant.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
grade,
matematica,
povesti

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.