Măsurile de combatere a evaziunii fiscale adoptate de guvern la final de 2023: ce trebuie să ştie companiile

Autor: Răzvan Botea Postat la 22 decembrie 2023 148 afişări

Măsurile de combatere a evaziunii fiscale adoptate de guvern la final de 2023: ce trebuie să ştie companiile

Guvernul a adoptat, la final de 2023, mai multe măsuri fiscale, printre care şi unele pentru combaterea evaziunii fiscale. Recent, compania de consultanţă şi audit KPMG a publicat o sinteză a acestor modificări fiscale pe reţeaua de networking LinkedIn. Principalele modificări fiscale pentru combaterea evaziunii fiscale vizează regimul microîntreprinderilor, operaţiuni cu TVA, e-Factura şi recuperarea pierderilor fiscale.

Cele mai importante prevederi în vederea combaterii evaziunii fiscale, enumarate de KPMG:

Despre contribuţii sociale:

Prevederile referitoare la obligaţia de calcul, reţinere, declarare şi plată a contribuţiilor sociale obligatorii, datorate potrivit legii în cazul avantajelor în bani şi/sau în natură primite de la terţi, se extind asupra oricărui tip de venituri în bani şi/sau în natură primite de la terţi în baza contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relaţii contractuale între părţi;

Microîntreprinderi:

Nu se mai pot deţine 3 microîntreprinderi, aşa cum era stabilit regimul curent, prin Codul fiscal;

• Pentru a putea aplica sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, este obligatoriu ca până la 31 martie 2024, contribuabilul să aibă depuse situaţiile financiare la zi;

• Începând cu 2024, limita privind veniturile realizate se verifică luând în calcul veniturile realizate de microîntreprindere cumulate cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta;

TVA:

• Ordonanţa introduce limitarea deductibilităţii TVA pentru cumpărarea, închirierea sau leasing-ul de clădiri/spaţii de locuit, situate în zone rezidenţiale sau în blocuri de locuinţe, precum şi TVA aferentă cheltuielilor legate de acestea;

• Se elimină posibilitatea de a aplica taxarea inversă pentru TVA datorat la import pentru acele persoane care deţin autorizaţia de operator economic autorizat;

E-factura:

• Se introduce un termen de raportare pentru facturile emise în relaţia B2B valabil începând cu 01.07.2024 - 5 zile calendaristice;

• Nerespectarea de către emitentul facturii a obligaţiei de transmitere prin intermediul sistemului va fi sancţionată cu o amendă egală cu 15% din valoarea facturii;

• Transmiterea cu întârziere a facturilor emise (peste termenul de 5 zile calendaristice) se va sancţiona cu amendă în funcţie de tipul contribuabilului;

Alte măsuri:

• Se reintroduce cota forfetară în cazul determinării venitului net anual din cedarea folosinţei bunurilor. Astfel, venitul anual din cedarea folosinţei bunurilor se stabileşte prin deducerea din venitul brut a unei cote forfetare de 20%;

• Pierderile fiscale înregistrate din activităţi independente din drepturi de proprietate intelectuală şi din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, se vor reporta şi compensa în limita a 70% din veniturile nete anuale, obţinute din aceeaşi sursă de venit în următorii 5 ani fiscali consecutivi. Legislaţia actuală ar fi permis posibilitatea reportării şi compensării integrale în următorii 7 ani;

Ioana Arsenie, consultant fiscal şi strateg financiar la compania de consultanţă şi audit Trusted Advisor, a transmis de asemenea un punct de vedere privitor la ce trebuie să ştie mediul de business despre modificările care vizează combaterea evaziunii fiscale:

„La nivelul IMM-urilor aceste masuri atrag atentia asupra nevoii de digitalizare si control asupra proceselor din departamentele financiar-contabile si suport.

Mai mult, functia contabila se repozitioneaza si preia modelul multinationalelor, intrucat este nevoie sa fie mapate alerte si sa fie foarte bine documentate tranzactiile. 

Principalele aspecte vizate sunt e-factura, TVA-ul si fiscalizarea caselor de marcat.

Stabilirea intentiei in procesul de control si stabilire a evaziunii fiscale devine un subiect sensibil in situatia in care sistemele informatice nu sunt integrate si corect configurate in raport cu fluxurile operationale.

Toate acestea cresc nivelul de exigenta pentru IMM-uri, dar si pentru firmele de consultanta si contabilitate.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.