„Maratoanele” turistice de două-trei zile, un nou trend al unei generaţii mereu în mişcare. Diana, 27 de ani: Prefer o plecare de două-trei zile, nu o vacanţă lungă în acelaşi loc. Nu îmi place rutina şi vreau să descopăr cât mai multe atunci când vizitez un loc nou
Călătoritul nu se mai rezumă astăzi doar la plecări de cel puţin o săptămână, bagaje de cală de 20 de kilograme sau concedii planificate cu luni întregi înainte. În era vitezei şi a tuturor posibilităţilor, mulţi tineri prefeă să îşi organizeze, poate chiar şi pe ultima sută de metri, plecări scurte, dar dese.
Generaţia Z preferă să împartă bugetul pe mai multe „doze de aventură”, în loc să investească totul într-un singur sejur scump.
„Prefer o plecare de doar două-trei zile în locul unei vacanţe de o săptămână sau mai mult în acelaşi loc. Nu îmi place rutina şi vreau să descopăr cât mai multe atunci când vizitez un loc nou, nu să rămân blocată în acelaşi hotel sau resort”, spune Diana, în vârstă de 27 de ani.
Gen Z trăieşte într-un ritm rapid, cu program care se schimbă constant. Un city break se organizează rapid: găseşti un bilet de avion ieftin, un apartament pe o platformă de închirieri şi eşti plecat. Fără presiunea că trebuie „să fie totul perfect” şi fără planuri rigide.
Pentru mulţi tineri, libertatea aceasta cântăreşte mai mult decât o săptămână întreagă petrecută într-o singură destinaţie, fie ea şi una de lux.
„Lucrez în marketing şi PR şi e foarte greu să îmi planific un concediu cap-coadă pentru că sunt şanse să apară mereu ceva.
De aceea, prefer să mă bucur de ocaziile pe care le prind, să cuplez una sau două zile de la început sau sfârşit de săptămână cu weekend-ul şi să plec atunci”, spune Mara, 26 de ani.
Totodată, un aspect foarte important în acest nou mod de a călători, pe care generaţia tânără îl adoptă tot mai des, este bugetul. O vacanţă mai lungă înseamnă mai mulţi bani, pe când o plecare de tip city break pune mai puţină presiune pe portofelul tinerilor.
„Am vizitat Parisul în 2025. Pentru un bilet de avion dus-întors şi un sejur de trei nopţi la o cazare relativ aproape de centru am plătit în jur de 350 de euro de persoană, pentru că am prins nişte bilete foarte ieftine de avion”, povesteşte Ana, în vârstă de 23 de ani.
Un mare plus pe care generaţia de astăzi îl are când vine vorba de plecările spontane este posibilitatea de a zbura către foarte multe destinaţii populare din Europa cu companii aeriene low cost.
Astăzi, un bilet dus întors pentru luna următoare către destinaţii precum Paris, Barcelona, Roma sau Veneţia poate fi cumpărat cu sub 100 de euro, conform unei simulări făcute pe site-urile companiilor aeriene low cost.
Practic, dacă pentru generaţiile anterioare, cum ar fi cea a părinţilor lor, zborul cu avionul chiar şi în Europa era un lux, pentru tinerii gen Z e o normalitate şi e şi foarte accesibil.
„Anul acesta am vizitat patru ţări: Italia, Spania, Franţa şi Danemarca. Toate plecările mi le-am planificat cu vreo lună înainte, am găsit bilete de avion accesibilie şi am stat două-trei nopţi în fiecare destinaţie. E un model pe care îl urmez deja de doi ani: îmi doresc să văd cât mai multe, într-un timp cât mai scurt şi să prind cele mai bune preţuri”, povesteşte şi Laura, 29 de ani.
Platforma globală Airbnb a publicat în luna decembrie o analiză detaliată a tendinţelor de călătorie pentru anul următor, bazată pe comportamentul turiştilor din anul curent.
Raportul descrie schimbări semnificative în modul în care oamenii călătoresc, ce caută şi ce experienţe prioritizează — de la escapade scurte în oraşe vibrante până la conexiuni mai profunde cu natura şi evenimente culturale majore.
„Spre deosebire de vacanţele tradiţionale îndelungate, tinerii călători preferă acum escapade ultra-scurte, de doar una-două zile, către oraşe internaţionale pline de energie, cultură şi experienţe locale autentice. Destinaţii precum Buenos Aires, Busan, Marrakesh sau Mexico City încep să devină tot mai populare printre cei care vor să experimenteze lumea pe repede înainte”, se arată în raportul Airbnb.
Generaţia Z iubeşte schimbarea, iar fiecare oraş vine cu vibe-ul lui: cafenele noi, muzee „instagrambile”, străzi cu personalitate, panorame de poveste. Un city break de două zile, pentru mulţi tineri, e perfect pentru explorat intens. Tinerii vor să testeze, să compare, să descopere – nu să repete aceeaşi rutină timp de o săptămână.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













