Mai revin la viaţă maşinile electrice?

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 13 mai 2025 30 afişări

Mai revin la viaţă maşinile electrice?

Vânzările de vehicule electrice (EV) au luat din nou avânt în Europa în 2025, aducând un suflu proaspăt industriei auto. Cu toate acestea, analiştii avertizează că acest reviriment ar putea fi de scurtă durată, în contextul incertitudinilor geopolitice şi al schimbărilor imprevizibile de reglementare, informează Financial Times.

După un 2024 marcat de incertitudini şi scăderi, primul trimestru din acest an a adus o creştere de 28% a înmatriculărilor de maşini electrice în Europa şi Marea Britanie, ajungând la peste 573.500 de unităţi, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Germania, în special, a condus revenirea.

Volkswagen şi-a dublat vânzările de EV-uri pe continent, ajungând ca una din cinci maşini vândute în Europa de Vest să fie 100% electrică. BMW a raportat o creştere de 64% în vânzările de EV-uri în Europa, iar Renault şi-a majorat vânzările globale de electrice cu 88%.

În contrast, Tesla a înregistrat o scădere de 37% a vânzărilor în Europa, pe fondul reacţiilor negative faţă de implicarea politică a lui Elon Musk, care continuă să afecteze percepţia publică.

Lansarea unor modele accesibile, precum Renault 5 şi Citroën ë-C3, ambele sub pragul psihologic de 25.000 euro, a stimulat cererea.

CEO-ul Renault, Fabrice Cambolive, a subliniat că segmentul mic este pregătit pentru electrificare totală: „Este un trend major.”

Totuşi, în Franţa, vânzările de EV-uri au scăzut cu 7% după eliminarea subvenţiilor generoase din 2024. Acestea vor reveni în a doua jumătate a anului, dar într-o formă mai restrânsă, potrivit analistului Marie-Laure Nivot de la AAA.

În Germania, revenirea clienţilor corporativi, odată cu expirarea contractelor subvenţionate din 2022, alimentează un nou val de comenzi.

Deşi cererea creşte, perspectivele rămân fragile. Uniunea Europeană a relaxat recent regulile privind emisiile pentru motoarele termice, ceea ce reduce presiunea asupra constructorilor de a accelera trecerea la EV-uri. Acest pas ar putea încetini temporar ritmul de penetrare al vehiculelor electrice, avertizează analistul Daniel Schwarz de la Stifel.

CEO-ul Polestar, Michael Lohscheller, atrage atenţia că lipsa de claritate legislativă descurajează consumatorii: „Oriunde există incertitudine, oamenii ezită.”

În plus, politica internaţională tensionată şi noile tarife vamale generate de războiul economic lansat de Donald Trump creează un mediu neprietenos pentru investiţiile masive în electrificare.

În pofida creşterii volumelor, profitabilitatea EV-urilor rămâne sub cea a vehiculelor pe benzină, în special din cauza costurilor ridicate ale bateriilor. Volkswagen, care nu are încă un model electric low-cost pe piaţă, este nevoită să acorde reduceri mari pentru a atrage clienţi.

Directorul financiar al VW, Arno Antlitz, a recunoscut că extinderea agresivă a gamei de modele electrice va afecta câştigurile în 2025. Grupul german pregăteşte însă modelul ID2, primul EV sub 25.000 euro, pentru anul viitor, urmat de un ID1 şi mai ieftin în 2027.

„Odată cu familia ID2, presiunea asupra marjelor se va diminua considerabil”, a precizat Antlitz.

În concluzie, Europa se află într-un moment de răscruce: cererea pentru vehicule electrice creşte, dar viitorul industriei este fragil. Factorii geopolitici, relaxarea reglementărilor şi incertitudinea politică riscă să frâneze tranziţia. 2025 poate fi anul care hotărăşte dacă Europa îşi menţine cursul spre electrificare sau ratează virajul strategic al deceniului.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.