Magnitudinea crizei globale a coronavirusului a şters în primele luni ale lui 2020 o treime (70 mld. dolari) din capitalizarea celor mai mari 20 de linii aeriene listate

Autor: Tibi Oprea Postat la 11 martie 2020 143 afişări

Cele mai mari 20 de companii aeriene listate la bursă au pierdut de la începutul anului aproape o treime din valoarea bursieră, în contextul în care capitalizarea acestora a scăzut cu 70 de miliarde de dolari ca urmare a implicaţiilor aduse de răspândirea corona­virusului în toate economiile mari, scrie Reuters.

Magnitudinea crizei globale a coronavirusului a şters în primele luni ale lui 2020 o treime (70 mld. dolari) din capitalizarea celor mai mari 20 de linii aeriene listate

♦ Ca urmare a scăderilor, transportatorii de top listaţi şi-au schimbat locurile în clasament.

Cele mai mari 20 de companii aeriene listate la bursă au pierdut de la începutul anului aproape o treime din valoarea bursieră, în contextul în care capitalizarea acestora a scăzut cu 70 de miliarde de dolari ca urmare a implicaţiilor aduse de răspândirea corona­virusului în toate economiile mari, scrie Reuters.

Sectorul liniilor aeriene a fost cel mai tare lovit de izbucnirea epidemiei cu noul virus, cererea în scădere de bilete şi Italia în blocaj forţând transportatorii să anuleze din rute şi să reducă costurile pentru a supravieţui crizei în creştere. Cu toate acestea, unele companii low-cost au avut în perioada imediat urmă­toare zboruri cu puţini pasageri spre deloc pentru a nu-şi pierde sloturile (perioadele în care aeronavele au aprobarea turnului de control să decoleze - n.red.) către competitori. Scăderile înregistrate de cei mai mari 20 de transportatori pe piaţa de capital au adus şi schimbări la nivelul clasamentului. De exemplu, Air China a urcat câteva poziţii în top, până sub competitorii americani SouthWest Airlines, şi a preluat locul trei de la linia americană United Airlines, care a coborât până pe locul cinci.

Capitalizarea United Airlines s-a înju­mătăţit de la începutul anului, la 13 miliarde de dolari, respectiv cel mai scăzut nivel din 2003 încoace, astfel că transportatorul american a fost depăşit de irlandezii de la Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa.

De altfel, capitalizarea Air China a fost relativ constantă, ajungând de la 19 miliarde de dolari pe 2 ianuarie la 15 milioane de dolari marţi, 10 martie.

Însă cea mai mare companie aeriană din lume, listată la New York, respectiv Delta Air, a pierdut în acest an peste 10 miliarde de dolari din valoarea bursieră, ajungând la 29,1 mld. dolari. Totuşi, compania americană şi-a păstrat prima poziţie în clasament dată fiind dimensiunea bursieră a acesteia.

Wizz Air, pe de altă parte, transportator low-cost focusat pe rutele europene, dar şi Dubai, Tel Aviv şi Tenerife, este în acest moment mai bine evaluat decât Air France-KLM, compania de linie a Franţei, stat de asemenea cu un grad ridicat de infectare a populaţiei.

Asociaţia Europeană a Aeroporturilor estimează o scădere cu 67 de milioane de pasageri în primele trei luni ale anului 2020, echivalentul unor pierderi de 1 miliard de euro până în vara acestui an.

tibi.oprea@zf.ro

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
crestere,
capitalizare,
clasament

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.