Lumea luxului a îngheţat: Cel mai important jucător din industria pietrelor preţioase nu se mai dă în spate de la nimic pentru a opri declinul preţurilor şi lansează o ofertă care i-a şocat pe marii cumpărători

Autor: Iulian Tenchiu Postat la 13 noiembrie 2023 11309 afişări

Lumea luxului a îngheţat: Cel mai important jucător din industria pietrelor preţioase nu se mai dă în spate de la nimic pentru a opri declinul preţurilor şi lansează o ofertă care i-a şocat pe marii cumpărători

Când cei mai importanţi cumpărători de diamante din lume au sosit la birourile De Beers din Botswana la sfârşitul lunii trecute, gazda lor le-a făcut o ofertă rară: opţiunea de a nu cumpăra nimic, scrie Bloomberg.

De Beers îşi comercializează diamantele brute printr-o serie de vânzări strict programate, în care cumpărătorii selectaţi cu grijă trebuie, în mod normal, să ia toate accepte contractate la un preţ stabilit de De Beers, în caz contrar urmând să se confrunte cu potenţiale penalizări în viitor. Dar, în condiţiile în care preţurile sunt în cădere liberă în întreaga lume, principalul actor din lumea diamantelor a fost forţat să permită din ce în ce mai multă flexibilitate, eliminând în cele din urmă restricţiile cu totul.

Aceste concesii sunt cele mai recente dintr-o serie de măsuri tot mai disperate luate în întreaga industrie pentru a stopa prăbuşirea din acest an a preţurilor diamantelor, după ce încetinirea cererii consumatorilor a făcut ca cumpărătorii să rămână blocaţi în faţa unor stocuri tot mai mari.

 Marele rival al De Beers, compania minieră rusă Alrosa PJSC, şi-a anulat deja toate vânzările timp de două luni, în timp ce piaţa din India - centrul dominant de tăiere şi comercializare - şi-a autoimpus o oprire a importurilor.

La recenta vânzare a De Beers, cumpărătorii, majoritatea din India şi Anvers, au profitat de flexibilitatea neobişnuită şi au cumpărat pietre preţioase brute în valoare de doar 80 de milioane de dolari. În mod normal, De Beers s-ar fi aşteptat să obţină între 400 şi 500 de milioane de dolari la o astfel de vânzare. În afara primelor zile ale pandemiei - când vânzările au fost oprite cu totul - compania nu a vândut atât de puţine pietre preţioase de când a început să facă publice rezultatele în 2016.

Viteza şi gravitatea prăbuşirii preţurilor diamantelor i-a surprins pe mulţi.

Industria fusese unul dintre marii câştigători ai pandemiei, deoarece cumpărătorii blocaţi acasă s-au orientat către bijuterii cu diamante şi alte achiziţii de lux. Dar, pe măsură ce economiile s-au deschis, cererea s-a răcit rapid, lăsându-i pe mulţi dintre comercianţi cu prea multe stocuri pe care le-au cumpărat cu prea mulţi bani.

Ceea ce părea a fi o răcire s-a transformat rapid într-o prăbuşire. Economia americană, de departe cea mai importantă piaţă a industriei, s-a clătinat sub presiunea inflaţionistă în creştere, în timp ce China, principala piaţă de creştere, a fost afectată de o criză imobiliară care a afectat încrederea consumatorilor. Situaţia s-a înrăutăţit şi mai mult când industria a diamantelor cultivate în laborator a început să înregistreze câştiguri majore în câteva segmente cheie.

Deşi există multe categorii diferite de diamante, în general, preţurile pentru diamantele prelucrate au scăzut cu aproximativ 20% în acest an, înregistrând o scădere mai dramatică.  În cazul pietrelor brute - sau netăiate - care au scăzut cu până la 35%, cele mai mari scăderi au avut loc la sfârşitul verii şi începutul toamnei.

Răspunsul industriei la această criză a fost de a bloca aprovizionarea într-un mod aproape fără precedent, ceea ce pare să funcţioneze în cele din urmă.

Preţurile la unele au crescut între 5% şi 10% în ultima săptămână, deoarece o penurie în cazul anumitor pietre preţioase a început să-şi facă simţită prezenţa. Având în vedere că fabricile indiene urmează să se redeschidă luna viitoare, după închiderile prelungite de la Diwali, există acum o încredere reînnoită că ce a fost mai rău a trecut.

„Industria diamantelor a acţionat cu succes pentru a stabiliza lucrurile. Acest lucru creează acum o fereastră pentru a reconstrui încrederea” declarat Anish Aggarwal, partener la firma de consultanţă specializată în diamante Gemdax.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.