Legumele, fructele, carnea de pui şi berea conduc vânzările din retail. Odată cu venirea primăverii, îngheţata, produsele de grădinărit şi cele de protecţie solară urcă puternic în topul categoriilor cu cele mai mari creşteri
În martie şi aprilie, cele mai bune vânzări la raft le-au avut produsele din categoria „de bază”, adică legumele, fructele şi carne de pui, dar au fost urmate imediat de produsele „de plăcere”, precum berea şi snack-urile sărate. De altfel, odată cu venirea primăverii, românii au început să cumpere mai mult şi sezonier: consumul de îngheţată şi deserturi a crescut cu 103%, iar florile şi articolele de grădinărit au avut un plus de 82%, potrivit unui studiu realizat de Footprints AI, companie de tehnologie ce produce şi comercializează o platformă de retail media şi retail data insights şi operează cea mai extinsă reţea de retail media din România şi din Europa Centrală şi de Est.
„Tot mai mulţi retaileri se uită cu atenţie la comportamentul de consum, nu doar pentru a înţelege preferinţele românilor pentru anumite categorii de produse, ci şi pentru a-şi eficientiza operaţiunile pe tot lanţul de aprovizionare. La nivel micro, această optimizare se reflectă în profitabilitatea retailerilor şi, indirect, în aportul pe care aceştia îl aduc în economie. La nivel macro, putem afirma că tehnologia utilizată inteligent poate contribui la reducerea risipei alimentare, o temă care ne preocupă pe toţi deopotrivă”, a spus Dan Marc, CEO şi co-fondator Footprints AI.
În luna martie, categoria cu cea mai spectaculoasă creştere a fost cea a produselor de protecţie solară, cu un avans de 1.200% faţă de februarie. Această evoluţie indică o tendinţă tot mai clară şi anume că românii îşi petrec mai mult timp în aer liber şi sunt mai atenţi la protecţia împotriva razelor UV, fie ca rezultat al unui nivel mai ridicat de educaţie, fie din cauza unor probleme dermatologice preexistente, au explicat reprezentanţii Footprints AI.
Valoarea medie a coşului de cumpărături a fluctuat mult în luna martie, iar consumatorii au cheltuit mai puţin la jumătatea lunii trecute comparativ cu luna februarie. Pragul minim de consum a fost atins pe data de 21 martie (-5.2% faţă de luna precedentă) şi a început să urce din nou spre finalul lunii (Ă1.7% la data de 31 martie). „Aceste fluctuaţii reflectă precauţie înainte de sărbătorile pascale, românii preferând să reducă bugetul pentru cumpărături la debutul primăverii, pentru a-l putea folosi cu ocazia Paştelui.”
Preţurile medii ale produselor au suferit mici modificări de la o zi la alta în prima lună din primăvară. O creştere s-a înregistrat în intervalul 18-19 martie, cu 2.5% - cel mai probabil au început cumpărăturile de Paşte - şi au crescut din nou la finalul lunii martie, cu Ă1.6% faţă de finalul lunii precedente.
În ce priveşte momentul zilei preferat pentru mersul la magazin, acesta este între orele 11.00 – 15.00, cu un vârf de cumpărături la prânz (când mulţi angajaţi au pauza de masă). Ziua de sâmbătă rămâne cea mai aglomerată zi în magazine, reprezentând 21% din valoarea totală a cumpărăturilor efectuate pe parcursul unei săptămâni.
Femeile generează aproape 60% din tranzacţiile din retailul românesc, iar segmentul de vârstă 35-54 de ani domină consumul, o explicaţie fiind stabilitatea financiară şi preferinţa pentru produse de calitate. Familiile cu copii contribuie cu aproape 35% din vânzări, reflectând nevoile lor mai mari de consum, potrivit analizei realizate de Footprints AI.
Footprints AI este o companie românească de tehnologie ce produce şi comercializează una dintre cele mai avansate platforme de retail media şi retail-data-insights din lume şi operează cea mai extinsă reţea de acest tip din România. Start-up-ul a atras în 2025 o investiţie de 2,3 milioane de euro pentru extinderea internaţională şi accelerarea dezvoltării tehnologice.
Retail media este cel mai recent canal de publicitate apărut în noua economie digitală către care au migrat consumatorii şi companiile în ultimii ani, transformând din temelii felul în care retailerii îşi planifică şi execută bugetele de marketing. Ecranele plasate la raft, reclamele personalizate, radioul in-store, bonurile de casă sau monitoarele de la aparatele de plată sunt canale moderne, care le oferă brandurilor posibilitatea de a ţinti eficient consumatorii în baza datelor anonimizate captate de la consumatori în timp ce se află în magazin (ce cumpără, în ce moment al zilei, ce promoţii îi interesează, stilul de shopping - precaut/compulsiv etc). În acest moment, retail media este unul dintre cele mai dinamice segmente ale publicităţii digitale. La nivel global, industria retail media este estimată să atingă o valoare de peste 100 de miliarde de dolari până în 2026, conform Boston Consulting Group.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro