INS a revizuit în scădere cu 0,1% creşterea PIB din 2024, la 0,8%. Avansul economiei a fost susţinut în special de comerţ, în timp ce agricultura, construcţiile şi tranzacţiile imobiliare au avut un impact negativ
Institutul National de Statistică a anunţat joi că economia României a crescut în 2024 cu 0,8% fată de 2023, avans sustinut în special de comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, activităţile de spectacole, culturale şi recreative şi sectorul administraţiei publice, în timp ce agricultura, construcţiile şi tranzactiile imobiliare au avut contribuţii negative, potrivit datelor provizorii (2) transmise joi de INS.
Pentru 2024, dinamica PIB s-a modificat în varianta provizorie (2) comparativ cu varianta provizorie (1), cu minus 0,1 punct procentual (de la 100,9% la 100,8%)
În T4/2024, economia României a fost, în termeni reali, mai mare cu 0,6% comparativ cu T3/2024, iar faţă de acelaşi trimestru din anul 2023, PIB-ul a înregistrat o creştere cu 0,5%, atât pe seria brută cât şi pe seria ajustată sezonier.
Din punct de vedere valoric, Produsul intern brut estimat pentru anul 2024 a fost de 1.760 mld. lei preţuri curente, în creştere – în termeni reali – cu 0,8% faţă de anul 2023. Produsul intern brut estimat pentru T4/2024 a fost de 521 mld. lei preţuri curente, în creştere – în termeni reali – cu 0,5% faţă de T4/ 2023.
În privinţa contribuţiilor la creşterea PIB pe categorii de resurse, pentru anul 2024, nu s-au înregistrat, în general, modificări faţă de varianta publicată în martie 2025:
♦ Agricultura, silvicultura şi pescuitul de la minus 0,4% la minus 0,2%, ca urmare a modificării volumului de activitate cu plus 4,6 puncte procentuale (de la 89,5% la 94,1%);
♦ Industria nu a contribuit la creşterea PIB (0,0%) în cele două estimări, iar volumul de activitate s-a modificat cu minus 0,2 puncte procentuale (de la 100,0% la 99,8%);
♦ Construcţiile au înregistrat aceeaşi contribuţie la modificarea PIB (minus 0,2%) între cele două estimări, iar volumul de activitate s-a modificat faţă de estimarea anterioară cu minus 0,2 puncte procentuale (de la 97,6% la 97,4%);
♦ Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor şi motocicletelor; transportul şi depozitarea; hoteluri şi restaurante, de la plus 0,4% la plus 0,3%, ca urmare a modificării volumului de activitate cu minus 0,4 puncte procentuale (de la 102,1% la 101,7%);
♦ Informaţiile şi comunicaţiile nu au contribuit la creşterea PIB (0,0%) în cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (100,3%);
♦ Intermedierile financiare şi asigurările nu au contribuit la creşterea PIB (0,0%) în cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (99,7%);
♦ Tranzacţiile imobiliare au înregistrat aceeaşi contribuţie la modificarea PIB (minus 0,1%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (98,7%);
♦ Activităţile profesionale, ştiinţifice şi tehnice; activităţile de servicii administrative şi activităţi de servicii suport nu au contribuit la creşterea PIB (0,0%) în cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (100,1%);
♦ Administraţia publică şi apărarea; asigurările sociale din sistemul public; învăţământul; sănătatea şi asistenţa socială, nu a suferit modificări ale contribuţiei între cele două estimări (plus 0,1%), iar volumul de activitate a scăzut faţă de estimarea anterioară cu 0,1 puncte procentuale (de la 100,6% la 100,5%);
♦ Activităţile de spectacole, culturale şi recreative; reparaţiile de produse de uz casnic şi alte servicii au înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (plus 0,2%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (106,8% ).
Din punctul de vedere al utilizării PIB, modificări ale contribuţiei la creşterea PIB în anul 2024, între cele două estimări, au înregistrat:
♦ Cheltuiala pentru consumul final al gospodăriilor populaţiei, de la plus 3,6% la plus 3,7%, ca urmare a creşterii volumului său cu 0,1 puncte procentuale de la 105,9% la 106,0%;
♦ Cheltuiala pentru consumul final individual al administraţiilor publice, de la minus 0,2% la plus 0,1%, ca urmare a creşterii volumului său cu 5,0 puncte procentuale de la 97,0% la 102,0%;
♦ Consumul final colectiv efectiv al administraţiilor publice, de la minus 0,2% la 0,0%, ca urmare a creşterii volumului său cu 2,1 puncte procentuale de la 97,6% la 99,7%;
♦ Formarea brută de capital fix, de la minus 0,4% la minus 0,9%, ca urmare a scăderii volumului său cu 1,6 puncte procentuale de la 98,3% la 96,7%;
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro