Influencerii de pe Facebook vs. maşinăria de partid. De ce nu au ieşit românii la vot? Principalul contracandidat al USR şi Dan Barna nu a fost Iohannis sau Dăncilă, ci prezenţa la vot

Autor: Ştefan Stan Postat la 11 noiembrie 2019 69 afişări

Influencerii de pe Facebook vs. maşinăria de partid. De ce nu au ieşit românii la vot? Principalul contracandidat al USR şi Dan Barna nu a fost Iohannis sau Dăncilă, ci prezenţa la vot

Rezultatul votului de duminică nu este atât de surprinzător pe cât arată comentariile, postările şi discuţiile din spaţiul public. Rezultatul este cumulul mai multor factori, iar surpriza putea fi anticipată încă dinainte de a fi pusă prima ştampilă.

Aceasta este prima campanie electorală pentru alegerile prezidenţaile când nu există dezbateri concludente între candidaţi, iar focusul nu este în vreun fel pe planurile concrete cu care prezidenţiabilii vor să convingă românii. Votul de duminică a fost un vot principial, ideologic, raţional, unde candidaţii adevăraţi au fost influencerii din spaţiul online şi maşinăria partidelor în rest.  

În lipsa dezbaterilor electorale şi a tururilor de forţă de la alegerile trecute, susţinătorii partidelor, atât virtual, pe social media, cât şi în ”realitate”, au devenit candidaţii adevăraţi la prezidenţiale. Campaniile de pe Facebook, discuţiile de pe grupurile de WhatsApp, bârfele de la baruri, au ţinut locul campaniilor clasice în care vedeam candidaţii cum dezbat probleme reale şi platforme palpabile.

Votul pentru PNL si USR nu a reprezentat atât de mult o validare a candidaţilor si a platformelor electorale, cât un vot anti-PSD. Problema principală pentru USR a fost că în această paradigmă, principalul mesaj cu care a candidat Dan Barna se suprapune cu mesajul actualului preşedinte Klaus Iohannis: destrămarea şi slăbirea PSD-ului.

Ceea ce mulţi văd drept o surpriză (rezultatul slab al USR, mult sub rezultatul obţinut de partid la alegerile Europarlamentare din mai), pare a fi mai degrabă un vot raţional. Câtă vreme principalul motiv pentru care oamenii au votat Iohannis sau Barna a fost să nu câştige PSD, atunci majoritatea voturilor au fost acordate celui cu şanse mai mari să îndeplinească obiectivul.

Această mentalitate este o sabie cu două tăişuri. Spre deosebire de mobilizările anterioare la vot, când sondajele arătau o diferenţă semnificativă între candidatul PSD şi următorul clasat, acum toţi analiştii îl dădeau câştigător de departe pe Iohannis.

În lipsa unor planuri concrete care să convingă electoratul, în lipsa unor platforme care să scoată oamenii din casă şi să îi mobilizeze la vot, mulţi s-au mulţumit că rezultatul este deja stabilit şi au rămas în casă fără să voteze.

Anul acesta, alegerile prezidenţiale au avut cea mai slabă prezenţă după 1989. În 2014, când preşedintele Iohannis a fost ales pentru primul mandat, în primul tur au votat 54,37% dintre românii înscrişi pe listele electorale. Anul acesta numai 47,77% dintre persoanele cu drept de vot au ieşit la urne.

Principalul contracandidat al USR şi al lui Dan Barna nu a fost Iohannis sau Dăncilă, ci mai degrabă prezenţa la vot, în special în rândul tinerilor. Diaspora a surprins ca prezenţă, însă voturile s-au dus într-o proporţie covârşitoare către actualul preşedinte (peste 50% din voturi).

În mediul rural, campania electorală a fost dusă aproape unidirecţional. USR a lipsit cu desăvârşire din mediul rural, în timp ce Iohannis şi Viorica Dăncilă s-au bazat pe partide că vor duce campania din spate.  

Până când candidaţii nu îşi vor asuma clar o campanie puternică, până când nu se vor găsi personalităţi carismatice, care să scoată românii la vot nu doar anti-PSD sau împotriva unui partid sau a unui lider - ci pentru o ideologie, o platformă în care să creadă - nu vom vedea o creştere a prezenţei la vot, ci din contră, o diminuare semnificativă şi o letargie tot mai generalizată. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
vot,
usr,
contracandidat
Omul de afaceri care a înfiinţat medicina privată în România. Urmează să lanseze un proiect GIGANT, care ar putea fi un model şi pentru sistemul de stat Omul de afaceri care a înfiinţat medicina privată în România. Urmează să lanseze un proiect GIGANT, care ar putea fi un model şi pentru sistemul de stat

Wargha Enayati a câştigat suficient de mulţi bani din imobiliare încât în 1995 să poată intra în domeniul său de expertiză, cel medical. A fondat astfel prima clinică privată din România, iar de atunci premierele s-au ţinut lanţ: primele abonamente medicale de pe piaţa locală, prima reţea de sănătate privată, prima clinică dedicată exclusiv femeilor, primele policlinici sociale şi multe altele.

vezi continuarea
ZF.ro
Ţara din UE care INTERZICE accesul persoanelor din România, după ce numărul de cazuri a explodat la noi în ţară Ţara din UE care INTERZICE accesul persoanelor din România, după ce numărul de cazuri a explodat la noi în ţară
Ufuk Tandoğan, CEO al Garanti BBVA România, despre cina ideală: „În trecut, pentru această întrebare mi-aş fi luat timp să trec în revistă câţiva dintre autorii sau artiştii mei preferaţi, lideri care m-au inspirat sau laureaţi ai premiilor Nobel. Acum..."
Mediafax
Medicament pe bază de proteine, care INHIBĂ capacitatea de infectare a COVID-19, dezvoltat în Ungaria Medicament pe bază de proteine, care INHIBĂ capacitatea de infectare a COVID-19, dezvoltat în Ungaria
Când va începe să scadă numărul de îmbolnăviri? Reputat epidemiolog: „Al doilea vârf va fi depăşit în maximum două săptămâni”
MonitorulApararii
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
MonitorulPartidelor
PSD, reacţie la apelul lui Iohannis PSD, reacţie la apelul lui Iohannis
Apelul lui Iohannis către Parlament
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Suhan E hotarata treaba  Fotbalul se joaca in zece... COMENTARIU Valeriu Suhan E hotarata treaba Fotbalul se joaca in zece...
Povestile lui Valeriu Suhan La plesneala cu un springar (parte a II-a)

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.