Începutul sfârşitului pentru Tesla pe cea mai importantă piaţă a sa? Vânzările scad, rivalii locali domină, iar autorităţile chineze nu mai văd compania ca o prioritate

Autor: Iulian Tenchiu Postat la 07 iulie 2025 3781 afişări

Începutul sfârşitului pentru Tesla pe cea mai importantă piaţă a sa? Vânzările scad, rivalii locali domină, iar autorităţile chineze nu mai văd compania ca o prioritate

Pe măsură ce Elon Musk se confruntă cu presiuni tot mai mari pe plan politic şi de business în Statele Unite, o nouă provocare majoră ameninţă una dintre cele mai importante pieţe ale companiei sale: China. Considerată multă vreme o poveste de succes pe piaţa auto chineză, Tesla începe să piardă teren rapid, în contextul în care rivalii locali câştigă cotă de piaţă, iar sprijinul autorităţilor de la Beijing se diminuează vizibil, scrie The Wall Street Journal.

După o perioadă de ascensiune accelerată, Tesla resimte acum efectele unui risc anticipat încă de la intrarea pe piaţa chineză: rivalitatea propriilor „învăţăcei”. Susţinută masiv de autorităţile chineze, industria locală de vehicule electrice s-a maturizat rapid, iar producători precum BYD şi CATL vin cu tehnologii avansate şi produse adaptate preferinţelor consumatorilor chinezi.

În timp ce rivalii oferă modele dotate cu ecrane multiple pentru entertainment, frigidere integrate şi camere pentru selfie-uri, Tesla este percepută tot mai mult ca un brand „obosit” şi lipsit de inovaţie. Mai mult, BYD şi CATL au anunţat recent tehnologii care permit încărcarea completă a bateriilor în doar cinci minute, un avantaj competitiv semnificativ.

În interiorul companiei, angajaţii Tesla din China au avertizat în repetate rânduri că produsele nu mai răspund cerinţelor pieţei locale, însă, potrivit surselor, răspunsurile din partea conducerii centrale au fost lente sau ineficiente.

Aceste tensiuni interne sunt amplificate de presiunile tot mai mari pentru atingerea ţintelor de vânzări, în condiţiile în care rivalii locali au un cuvânt greu de spus asupra ofertei.

În ciuda acestor dificultăţi, brandul Tesla rămâne respectat în China pentru statutul său de pionier în industria vehiculelor electrice, iar compania beneficiază încă de o anumită susţinere din partea autorităţilor, fiind considerată un exemplu de investiţie străină de succes. Totuşi, priorităţile Beijing-ului se schimbă.

În contextul tensiunilor comerciale tot mai mari dintre SUA şi China, premierul chinez Li Qiang a transmis că operaţiunile locale ale Tesla nu vor fi vizate de măsuri de retorsiune. Cu toate acestea, compania nu a primit încă aprobarea pentru tehnologia sa de conducere asistată Full Self-Driving (Supervised), un domeniu în care firmele chineze investesc masiv pentru a câştiga supremaţia.

Pe de altă parte, ruptura dintre Musk şi fostul preşedinte american Donald Trump i-a diminuat acestuia influenţa geopolitică, iar Beijing-ul nu-l mai percepe ca pe un partener strategic. În discuţiile recente cu oficialii chinezi, Musk s-a arătat puţin receptiv la propunerile acestora de a juca un rol de „punte” între cele două economii, potrivit unor surse apropiate situaţiei.

„Tesla rămâne importantă pentru China. Însă pentru autorităţi contează mai mult susţinerea campionilor naţionali.” au spus oficialii chinezi.

Pentru Musk, succesul în China rămâne critic. Este a doua piaţă ca mărime pentru Tesla, după SUA, dar şi cel mai mare centru de producţie şi export al companiei, cu circa 50% din livrările globale provenind din uzina din Shanghai. În plus, China rămâne un teren de testare-cheie pentru tehnologiile de conducere autonomă pe care Tesla le consideră esenţiale pentru viitor.

Compania a recurs la reduceri de preţuri pentru a-şi menţine competitivitatea şi pregăteşte lansarea unui nou model Model Y în 2026. Totuşi, Musk pare reticent în a adapta prea mult produsele la cerinţele locale, mizând în continuare pe reputaţia Tesla în materie de calitate şi tehnologie.

Într-un răspuns anterior la aceste provocări, Tesla afirma că „deşi se consideră în mod tradiţional că o competiţie intensă este negativă pentru companie, noi credem că va accelera adopţia vehiculelor electrice şi va sprijini vânzările pe termen lung.”

Însă analiştii avertizează că Tesla ar putea repeta soarta altor giganţi americani în China. În trecut, companii precum Motorola au fost înlăturate de rivalii locali, susţinuţi prin politici publice şi standarde tehnice favorabile jucătorilor interni. Apple, deşi liderul pieţei de smartphone-uri din China în 2023, a coborât deja pe locul trei, devansat de Huawei şi alţi producători locali, care oferă preţuri mai accesibile şi funcţii inovatoare.

Pentru Tesla, provocarea este acum clară: să rămână relevantă într-o piaţă unde rivalii locali sunt tot mai bine poziţionaţi şi unde sprijinul politic extern devine tot mai incert.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tesla,
chinezi,
companie,
piata,
autoritati,
refuz,
important

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.