Impotriva curentului

Postat la 14 martie 2006 1 afişăre

Cuvintele la moda in comertul romanesc sunt hipermarket, cash & carry sau supermarket. Adica locuri in care intri si gasesti tot ce vrei. Dar, discret, pe piata se manifesta si tendinta inversa. Adica aparitia magazinelor in care gasesti doar ce vrei.

Cuvintele la moda in comertul romanesc sunt hipermarket, cash & carry sau supermarket. Adica locuri in care intri si gasesti tot ce vrei. Dar, discret, pe piata se manifesta si tendinta inversa. Adica aparitia magazinelor in care gasesti doar ce vrei.

Resurse inca firave duc la inflorirea plapanda a comerciantilor specializati. Asta pentru ca, in plina epoca a exploziei hiper si supermarketurilor, cumparatorii incep sa caute locuri si mai discrete, si mai eficiente ca timp. De exemplu, confiseria pentru bomboane, tutungeriile pentru tigari de foi si magazinele de bricolaj pentru materiale de constructii.  Asadar, pe principiul "daca te doare capul, mergi la doctor iar pentru imprumut te duci la banca" tot mai multi au inceput sa calce pragul magazinelor specializate. Si cand e cerere, se dezvolta si oferta.

Asa ca Romania a intrat in carti, de exemplu, si pentru British Home Stores (Bhs), un retailer britanic specializat in vanzarea de imbracaminte si produse de uz casnic. BHS se autodefineste ca retailer cu o oferta mai specializata decat Carrefour si mai asemanatoare cu cea a Marks & Spencer. Dar de ce acum? "Romania nu are acum nici un retailer de acest gen, iar aderarea tarii la Uniunea Europeana va grabi dezvoltarea pietei de retail", a declarat pentru BUSINESS Magazin Kate Heffernan, Business Development Assistant la Bhs International.

Compania urmareste piata de mai bine de trei ani si a decis ca a venit momentul sa gaseasca francizati. In 2004, Bhs a intrat in Rusia si Lituania, iar Romania este "urmatorul pas firesc" de expansiune. Decizia este dublata de cererea, pe piata romaneasca, de magazine specializate, dupa cum arata si studiile pe care le-a facut cu UK Trade Partners si RL Prior Consulting.

Mai rapid a fost un alt retailer britanic, Mothercare, care a si deschis anul trecut, in Bucuresti, un magazin cu articole pentru mame si copii mici. Planurile de dezvoltare ale Mothercare, care opereaza acum peste 218 magazine in lume, vizeaza inaugurarea, pe plan international, a 100 de noi magazine in urmatorii trei - patru ani. 

In Bucuresti, compania a gasit vad pentru ca nu are concurent direct ca format de magazin - Mothercare are in oferta produse pentru viitoare mame, nou-nascuti si copii pana la opt ani. Primul magazin, cu o suprafata de 350 mp, a fost deschis in Capitala, in octombrie 2004, iar in aprilie vor fi inaugurate alte doua magazine, tot in Bucuresti, in Plaza Mall si Bucuresti Mall. In urmatorii doi-trei ani, compania vrea sa mai deschida alte doua magazine in Bucuresti si inca doua in orase mari din tara, "cum ar fi Timisoara; asupra celui de-al doilea oras nu ne-am hotarat, dar ne gandim la Constanta", spune Violetta Lappas, director de marketing la Mothercare pentru Europa Centrala si de Est. Ca si Bhs, tot numai cu un picior a intrat in Romania si Baumax, o retea austriaca de magazine de bricolaj, care anunta la finele anului trecut ca intentioneaza sa abordeze Romania si Bulgaria. Principalele locatii vizate vor fi marile aglomerari urbane, intrucat in cele doua tari exista diferente semnificative ale puterii de cumparare in zonele rurale fata de orase.

Programul de investitii al Baumax se refera la constructia, pe termen mediu, a 30 de centre in Romania si 15 in Bulgaria, potrivit site-ului Die Presse. Grupul este prezent deja in sase tari, intre care Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia si Croatia. Probabil ca Baumax s-a uitat si la evolutiile celor doi concurenti directi pe care ii va avea in Romania: Bricostore si Praktiker. Chiar si fara studiile pe care Baumax le-a facut pentru a decide daca sa atace sau nu piata romaneasca, zornaitul banilor din conturile celor doi mari retaileri de bricolaj este suficient de convingator. Bricostore - divizia de bricolaj a retailerului francez Carrefour - are deja trei magazine, pentru ca a preferat o politica a pasilor marunti. In schimb Praktiker, divizia de bricolaj a Metro, are deja sapte astfel de magazine. Pentru ambii, planurile de dezvoltare vizeaza un ritm mai alert decat pana acum. Ceea ce inseamna ca romanii nu numai ca s-au obisnuit cu acest tip de magazine, dar chiar le cauta.

Tot cererea a dus la deschiderea de magazine specializate in vanzarea de ciocolata. E adevarat, in comertul romanesc aceste magazine sunt inca destul de rare, fiind specifice pietelor dezvoltate. Dar lucrurile incep sa se miste - un argument in plus ca piata este tot mai interesanta. Deschiderea de confiserii este, oarecum, sustinuta si de cresterea pietei de ciocolata. Dupa o scadere a consumului casnic de ciocolata in 2001 si 2002, ultimii doi ani au marcat o revenire a pietei pentru aceasta categorie de produse, cresterile anuale fiind in jurul cifrei de 20%, arata datele companiei de cercetare GfK. De curand, un magazin specializat pe vanzarea de cadouri a fost inaugurat de Medirom, companie care mai are confiseria de pe Calea Dorobanti din Capitala. Proiectul a demarat in iunie 2003 iar oficialii companiei spun ca magazinul a fost, practic, un test, pentru a vedea daca piata romaneasca suporta ciocolata de calitate inalta. Vanzarile pentru 2004 au fost cu 65% mai mari fata de 2003, spune Anton Balint, asociat Medirom.

In confiserie se vand 155 de sortimente de ciocolata, iar furnizorii sunt producatori de ciocolata premium, din Elvetia (Favarger), Belgia (Meroso Foods) si Germania - Halloren Schokoladenfabrik, Weibler Confiserie Chocolaterie, Confiserie Dreher. Medirom are drept concurent reteaua franceza de ciocolaterii Jeff de Bruges, intrata si ea recent pe piata romaneasca, primul magazin fiind deschis in Bucuresti, in sistem de franciza. Proprietarii francizei au investit in magazin 50.000 de euro si in primul an de functionare asteapta o cifra de afaceri de jumatate de milion de euro.

Ritmul de dezvoltare va fi de circa doua magazine pe an, atat prin investitii proprii, cat si prin parteneri francizati in orase precum Constanta, Brasov, Timisoara, Iasi sau Cluj, spune Mirela Bureata, proprietara firmei care detine master-franciza. Deocamdata insa, Jeff de Bruges "isi face mana" in Bucuresti. Firesc, daca luam in considerare ca mai toate noutatile apar mai intai in capitala. Tot aici a fost inaugurata o carmangerie de Fleischmeister Productie, cu o investitie de 300.000 de euro. Unitatea va prelucra si vinde carne si produse din carne sub marca Fleischmeister, productia fiind de peste 25 de tone pe zi.

Asadar, antreprenorii sau mari retaileri au prins curaj sa abordeze si segmentele specializate din comert.

Succesul lor va depinde de cat de repede vor dori o parte din romani sa evadeze din aglomeratiile marilor magazine si sa cumpere produse "diferite". Dar si de banii pe care vor fi dispusi sa ii aloce pentru aceasta diferentiere.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Impotriva curentului
/actualitate/impotriva-curentului-977170
977170
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.