Fabulos. Cine este omul care a pus bazele a peste 500 de cafenele în Romania. Doar anul trecut a deschis 150 de cafenele

Autor: Cristina Roşca Postat la 29 decembrie 2023 111 afişări

Fabulos. Cine este omul care a pus bazele a peste 500 de cafenele în Romania. Doar anul trecut a deschis 150 de cafenele

Reţeaua de cafenele 5 to go, fondată în 2015, a ajuns la 520 de unităţi, după ce au fost inaugurate circa 100 de localuri noi în acest an, spune Radu Savopol, cofondatorul conceptului.

Ritmul de expansiune este sub cel de anul trecut, când compania a inaugurat 150 de unităţi ♦ În următorii patru ani, reţeaua şi-a setat drept ţintă dublarea numărului de cafenele ♦ 5 to go este un concept lansat pe piaţă acum circa opt ani, care a mizat pe o dezvoltare accelerată cu ajutorul francizei.

Reţeaua de cafenele 5 to go, fondată în 2015, a ajuns la 520 de unităţi, după ce au fost inaugurate circa 100 de localuri noi în acest an, spune Radu Savopol, cofondatorul conceptului.

“Avem 520 de unităţi, dintre care trei în Franţa, unde mergem alături de Donuterie (o altă afacere locală - n.red.) şi patru în Ungaria. În Ungaria avem un master francizat, în Franţa mizăm pe modelul de joint venture, iar în următoarea piaţă unde mergem - Slovacia, vom deschide noi direct”, adaugă antreprenorul.

Compania a făcut primii paşi către pieţele externe în 2022, continuând expansiunea în acest an. În paralel, 5 to go a mizat şi pe dezvoltarea în România.

Ritmul de extindere din 2023 este sub cel de anul trecut, când compania a inaugurat 150 de unităţi. Rămâne însă, de departe, cel mai alert din piaţa de cafenele din România. În paralel, au loc şi o serie de închideri, însă numărul e de regulă mult mai mic, de 10-15 pe an, conform celor mai recente date ZF.

5 to go este un concept lansat pe piaţă acum circa opt ani, compania mizând pe o dezvoltare accelerată cu ajutorul francizei.

În următorii patru ani, reţeaua şi-a setat drept ţintă dublarea numărului de cafenele.

“5 to go este unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti, dezvoltat de la zero, cu o notorietate în creştere, de 72% la nivel naţional, conform unor cercetări de piaţă realizate anul acesta. Sigur că ne vom îmbunătăţi prezenţa locală – am atins deja pragul de 500 de cafenele în România şi vizăm să ajungem la 1.000 în următorii patru ani - şi ne vom extinde la nivel internaţional, avem planuri mari în zona asta”, afirmă Radu Savopol.

El adaugă că echipa 5 to go încearcă să fie cât mai realistă în previziuni, iar în contextul imprevizibil actual, atât pe plan economic, cât şi geopolitic, e greu să faci estimări pe termen lung.

“Nu ne place să promitem lucruri pe care nu le putem implementa, de aceea derulăm analize de piaţă şi ne ghidăm după sfaturile experţilor. Nu pot să neg că sunt o fire spontană şi îmi place să iau decizii uneori în funcţie de feelingul personal şi al echipei, dar nu fără să avem calculele bine făcute înainte.”

Spre exemplu, la nivel de întreagă reţea, 5 to go a obţinut în 2023 afaceri de circa 41 mil. euro, cu aproximativ 37% mai mari decât anul anterior, conform calculelor ZF pe baza datelor exitente şi a celor comunicate recent.

Aş vrea să pot spune că suntem pregătiţi pentru următorii zece ani, dar e dificil să te pregăteşti şi să faci planuri pe termen lung în condiţiile în care astăzi totul este sub semnul imprevizibilului. Apar evenimente neaşteptate pe toate planurile şi în toate domeniile, contextul financiar este incert, noutăţile tehnologice nu contenesc să ne surprindă.”

Însă, având în vedere tipicul afacerii 5 to go şi ritmul alert de dezvoltare de până acum, Radu Savopol spune că grupul e într-un proces de pregătire şi adaptare continuă.

“Nu avem niciodată momente de respiro şi suntem gata oricând pentru noi provocări, noi etape, noi parteneriate şi schimbări de direcţie, atunci când situaţia le cere. Managementul schimbării este de altfel cel mai dificil într-un business şi e nevoie de o capacitate excelentă de gestionare a resurselor şi a echipei pentru a te adapta şi a evolua, în timp.”

În piaţa de cafenele, adaugă el, apar schimbări importante de la un an la altul, chiar de la o zi la alta, dar unele lucruri rămân constante. Printe ele, nevoia oamenilor de confort şi de momente de răsfăţ.

“Iar noi plănuim să răspundem acestei nevoi din ce în ce mai bine. Evident că există tendinţe specifice de evoluţie în toate sectoarele de business, legate de sustenabilitate şi protejarea resurselor planetei, de distribuţia produselor, de preferinţele consumatorilor, iar noi suntem deschişi la tot ce e nou şi vom ţine pasul cu ele. Cu siguranţă cafeaua va fi la fel de căutată şi iubită, chiar dacă, probabil, vom avea mai multe reţete create de AI şi aparate mult mai performante care să ne ajute să obţinem o experienţă desăvârşită a gustului.“

În urmă cu patru ani, în acţionariatul 5 to go (al companiei-mamă) a intrat Mozaik Investments, un fond de investiţii cofondat de Sacha Dragic, cel care a înfiinţat Superbet. Un fond stă, de fel, un număr limitat de ani (3-5, uneori mai mulţi) într-un business înainte de a face exit, preferabil în câştig. Ce urmează pentru 5 to go?

“Tot în ceea ce priveşte viitorul, 5 to go este şi rămâne un business al nostru, al familiei 5 to go cu care am pornit la drum. Împreună vom seta noi targeturi şi ne vom depăşi limitele. Desigur că parteneriatele pe care le vom încheia şi modelul de business se vor adapta schimbărilor care apar în timp, adaptabilitatea fiind, până la urmă, unul dintre elementele cheie ale competitivităţii şi succesului”, conchide Savopol.

Piaţa autohtonă de cafenele, mai ales cafenele de lanţ, e subdezvoltată. În România există un număr relativ mic de lanţuri, mai ales când vine vorba de nume globale. Astfel, local sunt prezente Starbucks şi McCafe (parte din grupul McDonald’s), fiecare cu câteva zeci de unităţi. Există însă multe reţele internaţionale, în frunte cu Costa Coffee (brandul e prezent pe piaţa de cafea, dar nu pe cea de cafenele), care nu sunt sau nu mai sunt active în România. Unul dintre motivele invocate e că piaţa e prea mică. Lipsa lor a fost compensată de apariţia unor nume româneşti precum 5 to Go sau Ted’s. Totuşi, loc de creştere există, iar dovadă stau şi planurile 5 to go, de departe cel mai extins actor din domeniu.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.