Fabrica de programatori

Autor: Andra Stroe Postat la 17 aprilie 2019 210 afişări

După ce au văzut goana pieţei după programatori, doi antreprenori din Ungaria au decis să înfiinţeze un start-up care să pregătească dezvoltatori de software, indiferent de pregătirea profesională anterioară a cursanţilor. În doar cinci ani au ajuns la venituri de peste 3 milioane de euro, iar pentru anul acesta au un nou pariu: piaţa din România.

În 2018, Codecool a înregistrat o cifră de afaceri de 3,2 milioane de euro şi pentru anul acesta reprezentanţii businessului se aşteaptă la venituri de 5,1 milioane. Balázs Vinnai, preşedinte şi fondator al Codecool, a fost de asemenea fondator şi CEO al grupului IND, care a devenit principalul dezvoltator şi furnizor de soluţii bancare digitale în Europa şi Orientul Mijlociu. El a făcut apoi unul dintre cele mai mari exituri din regiunea Europei Centrale şi de Est în ultimii cinci ani după ce compania a fost achiziţionată în 2014 de furnizorul de servicii financiare Misys, care mai târziu a devenit Finastra, cea de-a treia companie fintech din lume, unde Balázs era vicepreşedinte şi chief development officer. József Boda, CEO şi cofondator al Codecool, a lucrat împreună cu Balázs Vinnai la grupul IND, apoi a preluat rolul de manager de site al Evosoft. „Am decis să ne unim forţele şi am înfiinţat Codecool”, descrie el începuturile businessului.

Ideea de a pune bazele unei astfel de companii le-a venit după ce au realizat că devine din ce în ce mai greu să găsească colegi noi talentaţi, şi asta din două motive: „În primul rând, acum, nu doar companiile de IT&C se luptă pentru oameni cu competenţe de digital, ci şi companiile care doresc să avanseze în competiţia digitală. În al doilea rând, rezultatele învăţământului universitar nu au reuşit să facă faţă cererii în continuă creştere. Nici în ceea ce priveşte calitatea şi nici cantitatea. Am crezut că putem avea rezultate mai bune”, explică antreprenorul.

În 2014 businessul a primit o primă rundă de investiţii de tip angel în valoare de 1,5 milioane de euro, din partea lui Balázs Vinnai, investiţie care „a contribuit la construirea misiunii noastre de a deveni până în 2023 unul dintre cei mai importanţi furnizori de servicii din Europa în domeniul formării forţei de muncă digitale şi al managementului talentelor”. Trei ani mai târziu, PortfoLion s-a alăturat cu încă 2 milioane de euro într-o rundă de investiţii seria A, care a generat încredere imaginii Codecool pe piaţă, povesteşte Boda. În timp, reţeta s-a dovedit a fi reuşită, iar în 2019 compania a adăugat 3,5 milioane de euro din capitalul de risc din seria B, oferit de Lead Ventures şi PortfoLion, pentru a-şi finanţa extinderea europeană.

Iniţial, cei doi antreprenori s-au concentrat pe deschiderea de birouri în Ungaria, unde cunoşteau piaţa şi au considerat că ar putea fi mai eficienţi în dezvoltarea afacerii. Primele două birouri au fost deschise în 2015, la Miskolc, iar apoi a urmat deschiderea biroului din Budapesta. Polonia a fost următoarea ţară aleasă pentru extindere, aici reprezentanţii businessului deschizând alte două birouri: în Cracovia (2016) şi Varşovia (2017).

În prezent, businessul este prezent pe două pieţe – Ungaria (unde se află 60% dintre studenţi) şi Polonia (40%) –  şi a crescut de la 42 de studenţi în 2015 la 411 de studenţi în 2018. Planurile reprezentanţilor Codecool nu se opresc însă aici: „Un procent de 77% dintre companiile din UE declară că lipsa competenţelor digitale reprezintă principalul obstacol în calea transformării lor digitale. Modificările provocate de inovaţie şi tehnologie se produc într-un ritm mai rapid decât pot companiile să angajeze forţă de muncă pentru a le adopta, iar 90% dintre directorii de nivel C consideră că recrutarea de talente IT este o provocare de vârf. Deci, piaţa devine din ce în ce mai conştientă de această problemă şi aici intervenim noi. Planificăm să deschidem zece campusuri şi să dezvoltăm o reţea de absolvenţi de aproape 10.000 de oameni până în 2023”, spune Boda. De altfel, compania a demarat deja pregătirile pentru un nou campus est-european.

Codecool are patru campusuri deschise în momentul de faţă, dar „după o analiză atentă şi o cercetare extinsă, care a implicat discuţii cu principalele companii locale şi parteneri de afaceri din România, am decis să deschidem un campus şi în Bucureşti, care îşi va primi studenţii în septembrie 2019”, spune antreprenorul. Site-ul urmează să fie lansat luna aceasta.

Pentru primul an de activitate, reprezentanţii companiei se aşteaptă la o primă grupă formată din 60-70 de studenţi, cu începere din luna septembrie, dar speră ca anul viitor numărul acestora să evolueze la 240. Potrivit lui Boda, alegerea pieţei locale pentru o nouă extindere a fost motivată de faptul că „ţările din Europa Centrală şi de Est au nevoie de un nou motor de creştere. Credem că regiunea nu mai este etichetată ca o forţă de muncă ieftină. În ansamblu, există o oportunitate imensă şi potenţial pentru forţa de muncă digitală creată de o piaţă vibrantă, oameni ambiţioşi în domeniul IT, companiile care utilizează dezvoltarea de tip nearshoring şi crearea de noi centre de servicii”.

Preţul cursurilor Codecool este de aproximativ 5.000 de euro brut, dar sistemul de plăţi al companiei este, potrivit lui Boda, unul „foarte flexibil, permiţând studentului să plătească aşa cum preferă, în avans sau după ce este angajat, într-un interval de timp convenit (între 18 şi 30 de luni)”. El adaugă că investiţia în cursuri poate fi recuperată, de obicei, în mai puţin de un an, odată cu creşterea salariilor în domeniul IT. „O piaţă nouă reprezintă o investiţie de aproximativ doi până la doi ani şi jumătate, datorită modelului nostru postfinanţare şi garantării locului de muncă, precum şi a spaţiului de închiriere, cheltuielilor pentru activităţi de marketing, instruirii studenţilor. Noi devenim profitabili odată ce plasăm studenţii noştri în companii, după încheierea studiilor şi începerea pregătirii la locul de muncă. Studenţii nu trebuie să plătească pentru nimic în timp ce învaţă şi după terminarea trainingului în cadrul Codecool noi le garantăm un loc de muncă”, explică antreprenorul. Codecool nu oferă o diplomă, nefiind o instituţie de învăţământ acreditată în acest sens, însă studenţii care doresc pot primi un certificat de absolvire, reprezentanţii businessului mizând mai mult pe faptul că un curs în cadrul şcolii poate transforma cunoştinţele acumulate în obţinerea unui job, „care va vorbi de la sine”.

Împărţite în patru module, cursurile şcolii de codare se întind pe o durată de circa 12 luni, ca urmare a sistemului de învăţare intitulat Mastery Based Learning (MBL), care presupune ca elevii să se afle la acelaşi nivel înainte de a avansa la următorul modul. Va urma apoi o formare de şase luni „la locul de muncă”, explică antreprenorul. „Credem cu tărie – şi asta este confirmat de peste 80 de clienţi corporate – că acesta este timpul necesar pentru a putea face o educaţie de înaltă calitate, care va avea ca rezultat dobândirea competenţelor şi a mentalităţii necesare”, adaugă el. 

Echipa start-up-ului este formată în prezent din 70 de angajaţi, dintre care jumătate sunt mentori. „Aceştia acţionează ca ghizi care îi încurajează pe studenţi în acest proces şi răspund nevoilor lor, oferind sprijin pentru problemele de programare, şi îi ajută pe cursanţi să-şi şlefuiască abilităţile soft, o parte foarte importantă a curriculumului Codecool. Acest mod de abordare face parte din Mastery Based Learning – filosofia noastră educaţională.” Până la sfârşitul anului, reprezentanţii businessului speră să coopteze în echipa lor încă 30 de persoane. În ceea ce priveşte profilul cursanţilor, vârsta medie a studenţilor Codecool este de aproximativ 28 de ani, dar sunt şi cursanţi de toate vârstele – între 20 şi 39 de ani. Dintre aceştia, 30% sunt femei şi 70% bărbaţi, 85% având „o experienţă educaţională mai înaltă”, potrivit lui Boda. Din cei 500 de alumni, spune că au reuşit să plaseze mai mult de 99% în companii din Ungaria, iar în Polonia în jur de 96 până la 98% lucrează în IT. În prezent, businessul are în portofoliu peste de 80 de companii partenere, cu care colaborează pentru a oferi absolvenţilor locuri de muncă competitive, printre care se numără: Morgan Stanley, NNG, Vodafone, Siemens, Prezi, Capgemini, UniCredit Bank, Generali şi Groupama. De-a lungul cursurilor, reprezentanţii Codecool intermediază mai multe întâlniri cu companiile, care vin să asiste la prezentările de proiecte ale cursanţilor – aceştia fiind necesar să participe la minimum şase întâlniri pentru a putea obţine un job după terminarea pregătirii, pe platformă fiind actualizate în permanenţă diverse roluri noi în companiile partenere, pentru care aceştia pot aplica.

Ca în orice alt business, nici în dezvoltarea Codecool nu lipsesc provocările. Cea mai mare, spune antreprenorul, este recrutarea echipei potrivite, mai precis a mentorilor care împărtăşesc valorile şi viziunea de bază care pot ajuta la formarea studenţilor, dar şi recrutarea studenţilor şi a potenţialilor parteneri de afaceri. O altă mare provocare este educarea companiilor: „Dacă doresc să rămână în frunte în competiţia digitală, trebuie să-şi schimbe modul în care îşi aleg viitorii angajaţi şi aptitudinile acestora”.

Despre nivelul pieţei locale, comparându-l cu cea din Ungaria, antreprenorul spune, citând Brainspotting IT Talent Map, 2019-2020, că în Ungaria lipsesc circa 22.000-25.000 de dezvoltatori de pe piaţă, România fiind unul dintre cele mai puternice huburi IT din Europa Centrală şi de Est, cu un număr estimat de 140.000 de profesionişti în IT până în 2020.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.