EY: O treime dintre români vor aloca 300-500 lei pentru masa de Paşte, iar un sfert între 500 lei şi 1.000 lei. 45% dintre ei estimează cheltuieli mai ridicate cu până la 10-20% faţă de 2024

Autor: Roxana Rosu Postat la 17 aprilie 2025 25 afişări

EY: O treime dintre români vor aloca 300-500 lei pentru masa de Paşte, iar un sfert între 500 lei şi 1.000 lei. 45% dintre ei estimează cheltuieli mai ridicate cu până la 10-20% faţă de 2024

Aproximativ o treime dintre români (35%) plănuiesc să cheltuiască între 300 lei şi 500 lei pentru masa de Paşte, iar un sfert între 500 lei şi 1.000 lei, în condiţiile în care 45% dintre ei estimează cheltuieli mai ridicate cu până la 10 - 20% faţă de 2024, arată un sondaj EY.

Un procent de 17% dintre consumatori au în plan să aloce peste 1.000 lei pentru maşa de sărbători, iar 22% alocă sub 300 lei.

De asemenea, 10% estimează că vor cheltui în acest an cu peste 30% mai mult faţă de Paştele trecut, iar 22% anticipează cheltuieli similare sau mai mici.

În ceea ce priveşte cadourile, 61% dintre respondenţi aşteaptă reduceri pentru a cumpăra ceva de Paşte, ia  41% urmăresc atât oferte online, cât şi în magazine. O treime dintre consumatori se concentrează doar pe mediul online.

Pentru cadouri, 47% alocă până la 400 lei, 37% între 400 şi 1.000 lei, iar 16% peste 1.000 lei. Doar 26% au economisit în prealabil pentru aceste cheltuieli.

Marea majoritate a românilor nu au planificat nicio vacanţă în perioada Paştelui sau de 1 Mai (85%), doar 15% dintre respondenţi spunând că au achiziţionat bilete de avion sau pachete turistice.

Pentru următoarele şase luni, 36% intenţionează să aloce între 250 şi 500 lei lunar pentru divertisment şi relaxare, iar 38% între 50 şi 250 lei pentru sport.

Calitatea (98%) şi preţul (97%) domină deciziile de achiziţie, urmate de proximitatea magazinului şi provenienţa produselor. Livrarea la domiciliu, sustenabilitatea şi brandul sunt mai puţin importante. Pentru alegerea retailerilor, preţul este prioritar, urmat de proximitate şi încrederea în comerciant. La electrocasnice, recenziile sunt esenţiale, iar la îmbrăcăminte contează reducerile şi uşurinţa returnării.

 „În 2025, românii demonstrează o abordare prudentă în pregătirea sărbătorilor de Paşte, aproape toţi respondenţii punând calitatea şi preţul pe primul plan, în timp ce maximizează valoarea prin reduceri şi comercianţi cu profil discount. Această combinaţie de tradiţie şi pragmatism economic arată adaptabilitate în faţa provocărilor financiare.”,a  comentat Georgiana Iancu, Partener, liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România. 

În ciuda creşterii preţurilor, 50% dintre respondenţi vor continua să cumpere alimente proaspete, 49% produse de îngrijire personală, 35% alimente procesate şi 31% electrocasnice mari, chiar şi la preţuri mai ridicate. În schimb, pentru produsele neesenţiale, precum îmbrăcămintea sau articolele de lux, mulţi optează pentru alternative mai ieftine sau reduc achiziţiile. În ceea ce priveşte ieşirile la restaurant, 45% declară că vor reduce frecvenţa meselor în oraş.

Planuri financiare pentru următoarele şase luni

  • Alimente: 34% vor cheltui între 500 şi 1.000 lei lunar.
  • Igienă personală: 43% alocă între 250 şi 500 lei lunar.
  • Educaţie: 25% alocă între 50 şi 250 lei lunar.
  • Economii şi investiţii: 25% intenţionează să aloce peste 2.000 lei lunar, un semn de prudenţă.

 

 

 

 

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cheltuieli,
estimare,
paste,
romani

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.