e spune Carrefour, după închiderile de hipermarketuri din Sun Plaza, Bucureşti şi Piteşti

Autor: Cristina Roşca Postat la 15 mai 2025 115 afişări

Grupul francez Carrefour, prezent pe plan local de 24 de ani, a anunţat în ultima perioadă că închide două dintre hiper­marketurile sale, e vorba de cel din Sun Plaza, din Bucureşti, şi de cel din centrul comercial Supernova din Piteşti. Oficialii companiei explică faptul că deciziile au fost justificate de anumite conjucturi şi afirmă că retailerul va continua să deschidă magazine de acest tip, pe format mare, în România.

e spune Carrefour, după închiderile de hipermarketuri din Sun Plaza, Bucureşti şi Piteşti

Retailerul are pe plan autohton peste 450 de magazine sub multiple formate, respectiv hipermarket, supermarket, proximitate modernă, un mix de discount şi cash & carry şi online.

Grupul francez Carrefour, prezent pe plan local de 24 de ani, a anunţat în ultima perioadă că închide două dintre hiper­marketurile sale, e vorba de cel din Sun Plaza, din Bucureşti, şi de cel din centrul comercial Supernova din Piteşti. Oficialii companiei explică faptul că deciziile au fost justificate de anumite conjucturi şi afirmă că retailerul va continua să deschidă magazine de acest tip, pe format mare, în România.

„Vom continua să ne concentrăm atenţia pe formatul de hipermarket (...). Pe termen mediu şi lung, vizăm deschiderea de noi hipermarketuri Carrefour pe piaţa din România, în centre comerciale importante, dar şi în zone unde nu suntem încă prezenţi. Avem un model de hipermarket care beneficiază şi va beneficia în continuare de investiţii în modernizare, precum şi în tehnologizare şi digitalizare“, spun oficialii Carrefour.

 

O istorie

De altfel, grupul francez a fost cel care a deschis această piaţă în România.

Pe data de 27 iunie, acum 24 de ani, în 2001, grupul francez Carrefour aducea în premieră în România conceptul de hipermarket, magazin pe suprafaţă mare, cu zeci de mii de produse la raft.

55.000 de articole, mai exact.

La momentul acela, pe piaţa locală, lupta din comerţul alimentar se dădea mai ales între cele circa 150.000 de mici magazine autohtone, buticuri şi chioşcuri - în accepţiunea momentului -, care adunau pe zeci ori sute de metri pătraţi maximum câteva mii de articole.

Francezii veneau aşadar să deschidă porţile unui alt tip de comerţ. Nu la multă vreme după, franco-belgienii de la Cora au ales şi ei România şi au început să deschidă magazine şi mai mari, de chiar peste 10.000 mp.

Pe o piaţă aproape virgină din punctul de vedere al comerţul modern, dar totodată flămândă după branduri şi după produse internaţionale, au urmat rapid şi alţi investitori – Kaufland, Auchan şi Real, toţi pariind pe acelaşi format, cel de hipermarket.

În perioada de glorie 2007-2008, în România se deschideau an de an zeci de hipermarketuri, marii comercianţi străini fiind încurajaţi pe de-o parte de apetitul românilor pentru shopping, iar pe de alta de creşterea rapidă a economiei.

Între timp, lucrurile s-au schimbat - piaţa s-a diversificat (ca formate) şi s-a restrâns (ca număr de actori pe segmentul acesta), pe măsură ce şi comportamentul de consum s-a modificat. Hipermarketul a intrat într-un con de umbră, unii vorbind chiar de „moartea“ formatului. Oficialii Carrefour spun însă că nu este aşa.

 

Ce ne arată prezentul?

Totuşi, lucrurile se schimbă.

Astăzi, în România, mai operează hipermarketuri trei actori străini - Carrefour, Auchan şi Kaufland – şi unul local – La Cocoş. Cora a ieşit din „joc“ recent, operaţiunile fiind preluate de Carrefour.

De altfel, hipermarketul din centrul comercial Sun Plaza a fost iniţial Cora, apoi Carrefour. Acum, francezii închid şi, ulterior, va veni aici Auchan.

„Retailul este un domeniu dinamic, iar reţeaua noastră este permanent în mişcare (...). Anul acesta, lucrăm pentru a dezvolta reţeaua Carrefour - avem în plan să deschidem peste 30 de noi magazine care să ne completeze prezenţa fizică. Desigur, dinamica industriei presupune şi decizii de închidere sau relocare, dacă magazinele fie nu performează, fie nu se mai aliniază viziunii strategice a Carrefour.“

Cât priveşte magazinul din Sun Plaza, oficialii companiei spun că centrul comercial va intra într-un amplu proces de remodelare, care necesită închiderea pentru o perioadă extinsă a spaţiului unde se afla hipermarketul.

„Această perioadă îndelungată ar afecta continuitatea experienţei de cumpărare, motiv pentru care am luat decizia de a ne concentra pe celelalte magazine din zonă.“

 

Altă decizie, alt motiv

Dincolo de această închidere, compania a decis să tragă obloanele şi la hipermarketul din Piteşti, din cadrul complexului comercial Supernova. Spaţiul va fi ocupat de La Cocoş.

Decizia vine în contextul în care, Carrefour a deschis un alt magazin pe acest format în alt centru comercial – Argeş Mall – din acelaşi oraş.

„Decizia de a închide unitatea Carrefour din centrul comercial Supernova Piteşti începând cu data de 31 mai răspunde viziunii noastre de optimizare şi modernizare a reţelei. Pe lângă hipermarketul din Supernova, care a fost deschis în 2008 şi care are o suprafaţă totală de 6.000 mp, Carrefour operează un magazin şi în Argeş Mall Piteşti, deschis în 2024, care se întinde pe aceeaşi suprafaţă. Ne vom concentra în continuare investiţiile şi resursele către acest magazin din urmă.“

Carrefour are pe plan autohton peste 450 de magazine sub multiple formate, respectiv hipermarket, supermarket, proximitate modernă, un mix de discount şi cash & carry şi online.

Grupul francez a închis anul trecut cu 191 de unităţi Carrefour Market (supermarketuri) şi 177 de magazine Carrefour Express (proximitate modernă). Lor li se adaugă însă hipermarketurile, unităţile Supeco – un mix de discount şi cash & carry – şi operaţiunile online.

Aici sunt incluse şi magazinele Cora.

 

Restructurarea hipermarketurilor Cora

„Anul trecut a fost marcat de achiziţia şi integrarea reţelei Cora, unde majoritatea sunt hipermarketuri (există şi câteva magazine de proximitate – n.red.). Am integrat magazinele atât din punct de vedere al rebrandingului, cât şi al alinierii comerciale şi logistice. Procesul a presupus analiza atentă a spaţiului de vânzare şi optimizarea acestuia.“

Asta s-a tradus şi în reducerea suprafeţei de vânzare în hipermarketurile Cora. Decizia a venit ca măsură de aliniere a acestui format cu cel al hipermarketurilor Carrefour, spun oficialii grupului.

Per total, suprafaţa de vânzare a fost redusă cu aproximativ 30%.

„Înainte de preluare, magazinele Cora aveau o suprafaţă mai extinsă, cu o densitate a produselor scăzută.“

De pildă, fostul magazin Cora Lujerului are acum o suprafaţă de 7.656 mp, aproape cu jumătate (cu peste 6.300 mp) mai mică decât iniţial.

„Acum, nu numai că parcursul clienţilor în magazin este eficientizat, dar şi densitatea produselor a crescut substanţial. Reducerea spaţiului de vânzare a fost aplicată doar în hipermarketurile Cora care aveau o structură diferită faţă de cea Carrefour. Clienţii au reacţionat pozitiv la această strategie.“

Totodată, procesul de integrare Cora a constat şi în eficientizarea categoriilor precum pescărie, fructe şi legume proaspete prin îmbogăţirea sortimentaţiei, dar şi în dezvoltarea categoriilor de produse de larg consum, electronice şi electrocasnice, textile şi de sezon. Segmente precum măcelărie, cofetărie şi brutăria au fost modernizate şi extinse şi în magazinele Carrefour.

„Pe lângă aceste măsuri, viziunea noastră cheie în procesul de remodelare a fost menţinerea magazinelor deschise. Acest lucru s-a tradus într-o tranziţie graduală, pentru a obişnui consumatorii cu noul format.“

Carrefour este unul dintre cei mai mari actori din comerţul local, cu vânzări anuale totale de peste 3,5 mld. euro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.