Decizie istorică. Cât trebuie să plătească gigantul Boeing după cele două accidente în care au murit sute de oameni, petrecute după ce compania a minţit în rapoarte

Autor: Andra Stroe Postat la 08 ianuarie 2021 174 afişări

Decizie istorică. Cât trebuie să plătească gigantul Boeing după cele două accidente în care au murit sute de oameni, petrecute după ce compania a minţit în rapoarte

Boeing a ajuns la o înţelegere în valoare de 2,5 miliarde de dolari cu Departamentul de Justiţie al SUA, pentru a soluţiona acuzaţiile penale conform cărora compania a fraudat Administraţia Federală a Aviaţiei atunci când a obţinut pentru prima dată aprobarea de funcţionare pentru avioanele 737 Max defecte, care au declanşat două tragedii aviatice de proporţii, scrie CNN.

Modelul 737 Max a fost retras la sol de FAA în martie 2019, în urma a două accidente mortale care au ucis 346 de persoane. Compania a reuşit să primească aprobarea FAA de a folosi din nou aeronavele în noiembrie 2020, după ce a făcut numeroase modificări la sistemul de siguranţă defectuos care a provocat accidentele.

„Declaraţiile înşelătoare, jumătăţile de adevăr şi lipsa furnizării unor informaţii de către angajaţilor Boeing către FAA au împiedicat guvernul să asigure siguranţa pasagerilor", a declarat procurorul american Erin Nealy Cox. „Acest caz transmite un mesaj clar: Departamentul de Justiţie va trage la răspundere producătorii precum Boeing pentru fraudarea autorităţilor de reglementare – în special în sectoarele în care miza este atât de mare".

Acuzarea a declarat că cel puţin doi angajaţi Boeing, care nu au fost identificaţi, au aranjat fraude încă de la sfârşitul anului 2016, în etapele finale ale aprobării modelului, până la sfârşitul anului 2018, când avionul era deja în uz şi după s-a produs primul accident.

Potrivit dosarului, cel puţin unul dintre cei doi angajaţi a părăsit compania în iulie 2018 pentru a lucra pentru un operator aerian. Statutul actual al celeilalte persoane implicate nu este cunoscut încă.

Acordul include o amendă penală de 243,6 milioane de dolari, despăgubiri de 1,77 miliarde de dolari către clienţii Boeing şi 500 de milioane de dolari suplimentari către un fond deschis pentru despăgubirea membrilor familiei victimelor accidentelor.

Aceste amenzi sunt modeste în comparaţie cu preţul plătit de Boeing în scandalul din ultimii doi ani, compania plătind deja 20,7 miliarde de dolari drept compensaţii pentru companiile aeriene, alături de costuri de producţie crescute, taxe de garare a aeronavelor şi despăgubiri pentru victime. Iar scăderea vânzărilor anulate ar putea costa compania mai multe zeci de miliarde, potrivit experţilor. Acest lucru ar putea face ca dezastrul 737 Max să fie una dintre cele mai scumpe greşeli corporative din toate timpurile, atât în ceea ce priveşte costurile financiare, cât şi pierderile de vieţi omeneşti.

Conform acordului, Departamentul de Justiţie ar amâna orice urmărire penală a Boeing timp de trei ani, iar acuzaţiile vor fi respinse dacă nu se va mai remarca vreo abatere din partea companiei.

„Cred cu tărie că intrarea în această etapă este ceea ce trebuie să facem – un pas prin care recunoaştem că nu am respectat valorile şi aşteptările noastre", a declarat CEO-ul Boeing, Dave Calhoun. „Acesta este un memento serios pentru noi toţi cu privire la cât de importantă este obligaţia noastră de a fi transparenţi faţă de autorităţile de reglementare şi consecinţele cu care se poate confrunta compania noastră dacă unul dintre noi nu respectă aceste aşteptări.”

Dar vocea mai multor membri ai familiilor victimelor accidentului se ridică împotriva deciziei, considerând-o o nouă dovadă de corupţie, care vine în favoarea producătorului.

„Acesta este de fapt un acord de protecţie pentru Boeing”, a spus Michael Stumo, tatăl lui Samya Rose Stumo, care a murit la cel de-al doilea accident în martie 2019.

El susţine că familiile victimelor accidentului au cerut Departamentului de Justiţie să nu ajungă la un acord cu Boeing. „Angajaţii Boeing care au comis aceste fraude nu vor fi traşi la răspundere. Guvernul continuă să le protejeze, în ciuda vinovăţiei lor recunoscute deja.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
boeing,
costuri,
fraudare

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

ZF.ro
Lovitură de teatru: două dintre emblemele din Centrul Capitalei s-au ÎNCHIS ”peste noapte” Lovitură de teatru: două dintre emblemele din Centrul Capitalei s-au ÎNCHIS ”peste noapte”
Cum arată Casa Timiş, un conac cu aproape 100 de ani de istorie, renovat recent de una dintre cele mai puternice familii de antreprenori locali. Se află la mai puţin de o oră de Bucureşti, dar care pare totuşi la ani-lumină distanţă de agitaţia din metropolă. GALERIE FOTO
Mediafax
FOTO: Stare de asediu în SUA. Garda Naţională a fost convocată în Washington DC FOTO: Stare de asediu în SUA. Garda Naţională a fost convocată în Washington DC
Prospectul vaccinului anti COVID-19 dezvoltat de Moderna. Compoziţie, mod de administrare şi reacţii adverse
MonitorulApararii
Viitorul dronelor. Lecţii pentru România predate în războiul din Nagorno-Karabah Viitorul dronelor. Lecţii pentru România predate în războiul din Nagorno-Karabah
Cel mai puternic partid german după reunificare îşi alege conducerea peste două zile
MonitorulPartidelor
Dominic Fritz: A treia oară n-am scăpat Dominic Fritz: A treia oară n-am scăpat
Tomac, despre Năsui şi Ciucu: Pretinşi politicieni moralişti. Justificare ieftină şi micime
MonitorulSiguranteiCetateanului
Comentariu Valeriu Şuhan: Mă vaccinez, dar când şi unde ?! Comentariu Valeriu Şuhan: Mă vaccinez, dar când şi unde ?!
COMENTARIU Valeriu Şuhan Alertă Europol

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.