De unde vine numele "Black Friday"
Black Friday sau Vinerea Neagra se traduce prin vanzari de miliarde de euro la nivel global ca urmare a reducerilor semnificative oferite de retaileri. De unde provine numele?
"Vinerea Neagră" este în S.U.A. ziua care succede Sărbatoarea Zilei Recunoştinţei şi care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun. Şi cum americanii sărbătoresc Ziua Recunoştinţei în ultima joi din noiembrie, Vinerea Neagră pică în fiecare an între 23 şi 29 noiembrie. Numele îşi are originea în Philadelphia de acum aproape 50 de ani, când era folosit mai ales de către poliţişti pentru a descrie nebunia şi haosul create în jurul magazinelor şi pe străzile din centrul oraşelor de mulţimea de oameni ieşiţi la cumpărături, scrie BeWhere.ro, în ediţia electronică.
În presa scrisă, prima folosire a termenului a fost înregistrată în 1975 în două articole, unul în New York Times, iar celălalt în Associated Press: "Pe culoarele şi în lifturile magazinelor este o înghesuială continuă. E prima zi a sezonului de cumpărături pentru Crăciun şi, în ciuda situaţiei economice, oamenii cumpără în neştire. Şoferii de taxi şi de autobuz numesc ziua asta Vinerea Neagră, gândindu-se probabil la migrenele pe care le vor avea la sfârşitul zilei." Alţii sunt de părere că expresia îşi are rădăcinile în practica contabilă: proprietarii americani de magazine foloseau cerneala roşie pentru a-şi nota în registre pierderile, în timp ce profiturile erau notate cu cerneală neagră. Black Friday ar fi, conform teoriei, ziua din an care dă startul perioadei de câştig pentru magazine. Iar câştigul este aparent garantat, din moment ce unii dintre retailerii americani sunt dispuşi să meargă în pierdere tot anul, bazându-se pe sezonul de cumpărături de Crăciun.
Termenul "Black Friday" a părăsit graniţele Philadelphiei de-abia după anul 1985, când a fost importat de lanţuri de magazine din Los Angeles sau Cincinatti. De atunci, a crescut în importanţă, transformându-se într-una din cele mai aglomerate zile din an: locul cinci între 1993 si 2001, pentru ca, începând cu 2003, să concureze pentru prima poziţie cu ultima sâmbătă dinaintea Crăciunului.
Şi Black Friday este doar începutul unui şir de zile importante precum Cyber Monday (prima luni de după "Vinerea Neagră"), Green Monday (a doua zi de luni din decembrie) sau Boxing Day (prima zi după Crăciun), care aduc o bună parte din încasările de sărbători şi pentru care comercianţii americani se pregătesc cu cel puţin câteva luni înainte. Vânzările merită de altfel tot efortul. Black Friday a însemnat în 2011 venituri record de 11,4 miliarde de dolari (8,5 miliarde de euro) într-o singură zi, în timp ce întreg weekendul a adus comercianţilor americani încasări totale de 52,5 de miliarde de dolari (puţin peste 39 de miliarde de euro)
Citiţi mai multe pe BeWhere.ro
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro