Cum a transformat o tânără un obicei de mii de ani într-o afacere modernă, pornită într-un sat cu un singur locuitor, aflat în pragul dispariţiei

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 29 octombrie 2020 26550 afişări

Hodaia a apărut în 2016, când Raluca Olaru se afla în căutarea unui cuib care să găzduiască afacerea ei cu produse cosmetice. A ajuns întâmplător în Hodaia, un sat aflat în prag de dispariţie, din comuna Fărăgău, judeţul Mureş, care mai avea un singur locuitor. Numele a fost sursă de inspiraţie, aşa că a fost ales să devină brand pentru o colecţie de poţiuni magice din ingrediente naturale.

Povestea acestui business a început acum mulţi ani, când deja eram activă în domeniul medicinei naturiste şi tradiţionale, interes şi pasiune stârnite de bunica mea. În ultimii zece ani am început să aprofundez cunoştinţele prin studii intense autodidacte în domenii ca medicina, farmacia şi botanica. Au urmat diverse ateliere şi cursuri, participări la seminarii în cadrul facultăţilor de specialitate”, povesteşte Raluca Olaru.

În tot acest timp, prepara diverse produse de îngrijire din plante medicinale cu proprietăţi dovedite ştiinţific, pe care le oferea familiei şi celor apropiaţi. Multe dintre reţete le-a moştenit din familie, iar pe altele le-a creat chiar ea.

După toată această pregătire, brandul a apărut în anul 2019, în urma accesării fondurilor europene prin programul România Start-up Plus.

„Pentru înfiinţarea afacerii am investit până acum peste 50.000 de euro, iar sursele de finanţare au fost surse proprii – circa 30% – şi finanţarea prin programul România Start-up Plus, care ne-a ajutat să punem pe picioare această afacere.”

La bază, Raluca Olaru este restauratoare de bunuri de patrimoniu, însă tot timpul a împletit această pasiune cu cea pentru medicina tradiţională, care s-a concretizat în laboratorul din Topliţa, judeţul Harghita, unde sunt preparate produsele care se vând ulterior pe site-ul Hodaia. Pentru o perioadă, a avut colaborări cu magazine naturiste, frizerii, barbershopuri, însă odată cu pandemia, acestea au fost suspendate. Reluarea unor astfel de colaborări este însă unul dintre planurile antreprenoarei.

„Momentan suntem două angajate, eu ca administrator şi şefa de laborator, farmacista. Pe lângă angajaţi, mai avem în echipă persoane care se ocupă de imaginea firmei, de elementele tehnice ale brandului, design, de cultivarea unora dintre plantele folosite în producţie.”

Hodaia a început să se facă vizibilă începând cu luna iunie a acestui an, odată cu introducerea unor produse noi, specifice sezonului cald. Sub acest brand, se găsesc elixiruri pentru barbă, săpunuri, uleiuri şi creme, cu preţuri între 27 şi 97 de lei.

„În luna noiembrie dorim să intrăm pe pieţele din Germania, Franţa, Suedia, Norvegia şi Elveţia, unde suntem în negocierea unor contracte de colaborare cu mai multe saloane de coafură şi magazine de lux”, spune Raluca Olaru.

Momentan, clienţii Hodaia sunt utilizatorii finali, care achiziţionează produsele direct de pe site-ul businessului. Chiar dacă multe dintre produsele listate sunt destinate bărbaţilor, majoritatea clienţilor sunt totuşi femeile, care achiziţionează produsele unisex.

Dar Hodaia vrea să extindă gama de produse şi lucrează la poţiuni noi, după ce, până în luna iulie, businessul a mers foarte încet, generând pierderi din cauza anulării unor evenimente importante pentru promovarea brandului. De la mijlocul lunii iulie însă, lucrurile au început să se mişte.

„Ne pregătim şi pentru accesarea unor surse de finanţare noi pentru dezvoltarea afacerii şi în special pentru dezvoltarea unei părţi a afacerii noastre, cea de producţie de materii prime şi cultivare la o scară mai mare a unor plante medicinale”, adaugă Raluca Olaru.

Raluca Olaru, fondator Hodaia: „Ne pregătim pentru accesarea unor surse de finanţare noi pentru dezvoltarea afacerii şi în special pentru dezvoltarea unei părţi a afacerii noastre, cea de producţie de materii prime şi cultivare la o scară mai mare a unor plante medicinale.”

5 IDEI DE AFACERI DE LA ZERO

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

EXONIA – fabrică de ambalaje (Iaşi)

Fondator: Tiberiu Stoian

Cifră de afaceri în 2019: 5 mil. euro

Prezenţă: naţională şi internaţională

BUFNIŢA DIN TEI  – centre de educaţie nonformală (Bucureşti)

Fondatoare: Cecilia Necula

Investiţie iniţială: 40.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: 150.000 de euro

Prezenţă: Piaţa Sudului şi Calea 13 Septembrie din Bucureşti

I_CHAIR – brand de scaune (Braşov)

Fondator: Ionatan Politic

Investiţie iniţială: 500 lei

Prezenţă: naţională

SCRIJELE DE FRUCTE CA LA BUNICA – producţie de fructe deshidratate (Vaslui)

Fondator: Bogdan Ghineţ

Investiţie iniţială: 24.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: 35.000 de lei (7.400 de euro)

Prezenţă: naţională şi internaţională

PURE SALON – salon de înfrumuseţare (Bucureşti)

Fondatoare: Corina Sterea

Investiţie iniţială: 100.000 de euro

Cifră de afaceri estimată: 10.000 de euro pe lună

Prezenţă: Bulevardul Dacia din Bucureşti

ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.