Creşterea preţurilor la alimente şi la energie are cel mai mare impact asupra alegerilor alimentare ale salariaţilor

Autor: Alexandra Matei Postat la 20 octombrie 2022 43 afişări

Creşterea preţurilor la alimente şi la energie are cel mai mare impact asupra alegerilor alimentare ale salariaţilor

♦ În contextul inflaţiei, tichetele de masă primite de la angajator reprezintă o soluţie practică pentru o masă de prânz mai accesibilă şi mai echilibrată.

♦ 7 din 10 angajaţi au devenit mai conştienţi de necesitatea de a avea o alimentaţie sănătoasă, iar proprietarii de restaurante au sesizat o creştere de 28% pentru cererea de preparate echilibrate.

Inflaţia a avut un impact major asupra deciziei de cumpărare a angajaţilor din România şi asupra calităţii alegerilor alimentare ale acestora, arată Barometrul FOOD 2022, un sondaj anual, realizat în cadrul proiectului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), unul dintre cele mai mari programe europene de educaţie alimentară.

Cele mai mari creşteri de preţuri au fost resimţite la alimente şi la energie, pentru 86%, respectiv 84% dintre angajaţii respondenţi. Întrebaţi cum gestionează suma lunară acordată sub formă de tichete de masă, 81% au declarat că folosesc toată suma înainte de finalul lunii şi doar 7% spun că suma acordată sub formă de tichete de masă le este suficientă pe întreaga perioadă a unei luni.

„Perioada pe care o traversăm continuă să fie dificilă din punct de vedere socio-economic, iar efectele se resimt prin creşterile de cost repetate. Impactul este cel mai vizibil în coşul de cumpărături. Rezultatele Barometru FOOD confirmă faptul că beneficiul nr. 1 în preferinţele angajaţilor - cardul de masă este un instrument care îi ajută pe aceştia să îşi menţină puterea de cumpărare, mai mult decât oricând. Totodată, raportul indică şi o preocupare în creştere, în rândul salariaţilor, pentru adoptarea unui stil de viaţă sănătos şi orientarea către o dietă echilibrată. Această preocupare se reflectă şi la nivelul restaurantelor, în modul în care operatorii îşi adaptează lanţul de aprovizionare, sistemul de organizare şi oferta”, a declarat Ana Busuioc, Legal & Public Affairs Director al Edenred România.

Aceeaşi situaţie se înregistrează şi în Belgia, Bulgaria şi Turcia, unde aproximativ 80% dintre angajaţi folosesc toată suma acordată sub formă de tichete înainte de finalul lunii, media la nivel global situându-se la 66%, arată cea de-a IV-a ediţie a studiului anual realizat de Edenred.

Potrivit Barometru FOOD, 9 din 10 angajati români folosesc tichetele de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-şi pregăti ei masa, cumpără de la restaurant sau comandă online, valoarea actuală a tichetelor de masă fiind mai eficient utilizată în acest mod.

Pentru 20% dintre angajaţi principalul beneficiu al tichetelor de masă este faptul că reprezintă o soluţie practică pentru un prânz, servit în oraş sau acasă, prin care îşi pot asigura o masă completă şi mai echilibrată.

În ceea ce priveşte obiceiul de a comanda mâncare online, peste 80% dintre angajaţii români se aşteaptă ca restaurantele să îşi dezvolte oferta de mâncare la pachet şi de livrare. Acelaşi procent se înregistrează şi în ţări precum Spania, Turcia, Brazilia, Chile, Peru, peste media la nivel global de 70%.

Acelaşi studiu arată că există o creştere a interesului angajaţilor români pentru o dietă echilibrată, întrucât peste 70% dintre ei spun că au devenit mai conştienţi de alegerile alimentare, dar şi de necesitatea de a avea o dietă sănătoasă.

Pentru 85% dintre respondenţii la nivel global principalul motiv pentru adoptarea unei diete echilibrate este sănătatea, cele mai ridicate rezultate, cu o medie peste 90%, înregistrându-se în Portugalia, Austria, Italia, Ungaria, Spania, Polonia, Chile, Columbia, Peru.

Doar 17% dintre respondenţi ar opta pentru o dietă sănătoasă având ca motivaţie grija pentru animale şi mediu. Mai mult, 67% dintre respondenţii Barometru FOOD la nivel global asociază alimentele mai sănătoase cu produsele proaspete, comparativ cu 63% în 2021.

În acest context, 68% dintre angajaţii români se aşteaptă ca şi restaurantele să vină cu oferte mai sănătoase, care includ produse proaspete (78%), indicarea clară a valorilor nutriţionale (28%), meniuri care conţin mai multe salate (25%).

Totodată, risipa alimentară este un subiect de interes pentru tot mai mulţi angajaţi: 7 din 10 declară că sunt preocupaţi de risipa alimentară şi de necesitatea protejării mediului şi, de asemenea, că sunt interesaţi să ştie ce restaurante acţionează împotriva risipei alimentare.

Risipa alimentară este şi una dintre provocările cu care se confruntă restaurantele din România. Jumătate dintre proprietarii de restaurante au implementat măsuri pentru a combate acest fenomen, precum adaptarea meniului sau a reţetelor (37%), managementul stocurilor, oferirea la pachet a porţiilor rămase (12%) sau donarea preparatelor rămase către personalul propriu.

La nivel global, ţările unde proprietarii de restaurante au implementat cele mai multe măsuri pentru reducerea risipei alimentare sunt Turcia (93%) şi Slovacia (90%).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
alimente,
crestere,
alegeri,
energie,
impact

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.