Companiile din IT&C au închiriat mai mult de jumătate din spaţiiile de birouri anul trecut

Autor: Ioana Matei Postat la 29 martie 2017 69 afişări

Companiile din IT&C au închiriat mai mult de jumătate din spaţiiile de birouri anul trecut

Mai mult de jumătate din totalul spaţiilor de birouri închiriate anul trecut (52%) au fost tranzacţionate de companii din domeniile IT&C, outsourcing şi BPO, care angajează masiv în această perioadă, potrivit unui comunicat de presă trimis de reprezentanţii companiei. În total, 84 companii IT&C, outsourcing şi BPO au realizat tranzacţii de închiriere birouri noi, la nivelul întregii ţări, iar aproape trei sferturi din acestea (59 companii) au ales Bucureştiul. La acestea se mai adaugă încă 20 companii din IT&C, outsourcing şi BPO care şi-au reînnoit contractele de închiriere în spaţiile existente.

Se observă astfel o uşoară creştere faţă de anul trecut, când 47% din tranzacţiile de închiriere şi preînchiriere au implicat astfel de companii. „Companiile în care tehnologia are un cuvânt de spus şi angajează tineri, din IT&C, outsourcing şi BPO, sunt cele mai active pe piaţa birourilor şi continuă să se extindă, atât în Bucureşti, cât şi celelalte mari centre universitare: Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara şi Braşov. In 2016, desi implicând un număr mai mic de tranzacţii (25 faţă de 59), oraşele din afara Capitalei au atras o suprafaţă totală tranzacţionată aproape egală cu suprafaţă tranzacţionată în Bucureşti (60.000 mp faţă de 78.000 mp). Acest lucru a fost posibil in contextul dublarii suprafeţei medii tranzacţionate în astfel de oraşe (unde a fost de 2.500 mp), faţă de Bucureşti (1.300 mp)”, declară Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting l CORFAC International.

La nivelul întregii ţări, în 2016, 84 companii cu domenii IT&C, outsourcing şi BPO au închiriat birouri. Suprafeţele implicate sunt foarte variate, începând de la 75 mp, cât a iData în clădirea de birouri Union 2 din Bucureşti, până la 13.000 mp, cât a închiriat Amazon în Iaşi.

Cele mai multe companii  – 54 dintr-un total de 80 - au închiriat spaţii de birouri sub 1.000 mp. Ca stoc închiriat însă, segmentul de spaţii între 3.000 – 5000 mp au înregistrat cel mai mare volum de tranzacţionare, aprox. 46.000 mp, reprezentând 33% din total; restul segmentelor au avut ponderi între 15% – 18% (grafic mai jos). Ambele tranzacţii de închiriere de peste 10.000 mp în spaţii noi de birouri, fără reînnoiri, s-au situat în afara Capitalei.

În total, în 2016, ESOP a oferit consultanţă pentru 11 companii din domeniile IT&C, BPO şi outsourcing. Printre companiile care şi-au găsit sedii de birouri prin ESOP s-au numărat Harman, care a închiriat un spaţiu de birouri de 7.700 mp, Adore Me, care a închiriat o suprafaţă de 900 mp şi Asentiel.

În acest an, Tellence şi-a extins spaţiul prin intermediul ESOP şi se duc negocieri pentru tranzacţii de birouri, unde cererea provine din domeniile de tehnologie şi suport, care ar putea însuma peste 15.000 mp.

În Bucureşti, cele mai multe companii din domeniile IT&C, outsourcing şi BPO au ales clădiri de birouri ultramoderne, aflate în proiecte noi, în curs de livrare sau aflate încă în construcţie, precum Afi Park, Green Court, Oregon Park, Metroffice şi Orhideea Towers. Au fost însă chiriaşi din aceste domenii care au ales centre de birouri din a doua generaţie, dar foarte bine poziţionate (precum Charles de Gaulle, America House, Europe House, Iride Park), eliberate de curând.

Printre proiectele care au atras atenţia unui număr mare de chiriaşi se numără Green Court (opt tranzacţii), AFI Park, cu fazele 4 şi 5 (şase tranzacţii), Iride Business Park (patru tranzacţii), Oregon Park (două tranzacţii), Sky Tower (două tranzacţii).

Alte clădiri de calitate alese pentru a găzdui angajaţi din domeniile IT&C şi outsourcing au mai fost Metroffice, Orhideea Towers, Polonă 68, Maria Rosetti Tower şi Globalworth Tower.

În ţară, companii din domeniile IT&C şi outsourcing au ales tot clădiri noi de birouri, precum OpenVille, The Office, Palas Iaşi, Coresi Park şi Liberty Technology Park.

„Piaţa birourilor este considerată, într-o anumită măsură, un barometru al evoluţiilor economice. Şi în momentul de faţă ea ne comunică clar faptul că avem nevoie de o dezvoltare organică, la nivelul întregii ţări. Este modalitatea prin care se poate genera dezvoltare sustenabilă, implicând pentru companii o mai mare eficientă a costurilor şi câştig pentru populaţie, un număr mai mare de persoane beneficiind de avantajele economice şi oportunităţi de creştere. Nu vorbim de un trend de câţiva ani, ci de o direcţie pe termen mediu şi lung”, consideră  managerul ESOP, Alexandru Petrescu.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.