Colliers: „Efectul decembrie” în consum slăbeşte în majoritatea pieţelor europene. România cumpără mai puţine bunuri nealimentare, dar e printre ţările fruntaşe la achiziţia de alimente în ultima lună a anului

Autor: Roxana Rosu Postat la 18 decembrie 2025 10 afişări

Colliers: „Efectul decembrie” în consum slăbeşte în majoritatea pieţelor europene. România cumpără mai puţine bunuri nealimentare, dar e printre ţările fruntaşe la achiziţia de alimente în ultima lună a anului

Creşterea tradiţională a vânzărilor din „luna cadourilor” s-a temperat în ultimii ani, atât în România, cât şi în restul Uniunii Europene, dar piaţa locală rămâne printre fruntaşele Europei când vine vorba de cumpărarea de alimente în ultima lunp a anului, arată o analiză Colliers.

Datele Eurostat pentru perioada 2015 – 2024  arată că România înregistrează o creştere medie de peste 20% a vânzărilor de bunuri nealimentare în decembrie faţă de media precedentelor 11 luni ale anului - un ritm considerabil, dar mai scăzut decât în ţări precum Cehia, Cipru sau Portugalia, unde avansurile depăşesc 35 - 40%. Diferenţele nu sunt explicate doar de contextul economic, ci mai ales de obiceiurile de consum: în unele pieţe, cumpărăturile de final de an au o tradiţie mult mai puternică, în timp ce în România sezonalitatea se manifestă mai discret.

 În schimb, la capitolul alimente, România este printre fruntaşele Uniunii din perspectiva cumpărăturilor suplimentare pe care oamenii le fac în ultima lună a anului.

„În ultimii ani, vedem că sezonalitatea vânzărilor din decembrie s-a redus, în general, în toată regiunea, inclusiv în România. Inflaţia ridicată a erodat puterea reală de cumpărare, iar acest lucru se reflectă atât în temperarea efectului de final de an atât din prisma cifrei de afaceri, cât şi a volumului de bunuri vândute.

Consumatorii rămân activi, dar sunt mai prudenţi, mai atenţi la preţ şi mai orientaţi către promoţii. Schimbările de comportament de după pandemie accentuează această tendinţă, iar datele pentru 2025 indică, foarte probabil, cel mai temperat «efect de decembrie» din ultimul deceniu. În medie, în ultimii 10 ani, luna decembrie a adus un plus de 20% al volumului de bunuri cumpărate în comparaţie cu precedentele 11 luni, o dinamică solidă, chiar dacă nu atinge vârfurile celor mai sezoniere pieţe. Modelul local arată o distribuţie mai uniformă a consumului pe parcursul anului, ceea ce oferă retailerilor o stabilitate mai mare, dar şi un vârf de decembrie mai nuanţat comparativ cu pieţele hiper-sezoniere”, explică Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.

La nivel european, directorul Colliers precizează că vânzările din decembrie nu urmează un model economic clar. Diferenţele dintre ţări nu ţin nici de venituri, nici de mărimea economiei, ci mai degrabă de tradiţii şi obiceiuri de consum.

Irlanda rămâne ţara cu cel mai puternic „efect decembrie” din UE, cu o creştere medie de peste 70% a vânzărilor non-food faţă de restul anului. Cehia, Cipru şi Portugalia trec şi ele de 35-40%, iar Danemarca, Ungaria Franţa şi Italia şi Grecia sunt în intervalul 30-35%.

România se află în a doua parte a clasamentului, cu un avans de 20% - similar cu Suedia sau Belgia - în timp ce ţări precum Germania, Olanda sau Slovenia au creşteri mai mici, sub 20%, potrivit datelor Eurostat analizate de Colliers.

În privinţa alimentelor, datele Eurostat arată, însă, o altă realitate: România se află foarte sus în clasament: locul 5 în Uniunea Europeană, cu un plus mediu de aproape 22% pe care luna decembrie l-a adus în perioada 2015-2024 faţă de media vânzărilor din precedentele 11 luni. Înaintea României se mai află Luxemburg, Franţa, Portugalia şi Ungaria.

Altfel, datele Eurostat arată un contrast clar între perioada pre-pandemică şi anii recenţi: în mare parte din pieţele europene, „efectul decembrie” s-a temperat după 2020. Scăderea e vizibilă nu doar în valoarea totală a vânzărilor, ci şi în volumele efectiv vândute, semn că oamenii cumpără mai puţin sau mai selectiv. Inflaţia ridicată, scăderea puterii reale de cumpărare şi orientarea spre cumpărături planificate şi promoţii schimbă fundamental comportamentul de consum.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
romania,
vanzari,
portugalia,
crestere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.