Ce nu ştii despre antreprenori. Din vorbă-n vorbă cu…

Autor: Roxana Petrescu Postat la 10 iunie 2024 154 afişări

Ziarul Financiar are ca moto Totul pentru Business. Totul este Business. Această simplificare conţine de fapt tot magnetismul pe care lumea afacerilor îl exercită. Money makes the world go round, până la urmă, nu? Comunitatea pe care Ziarul Financiar a strâns-o în jurul paginilor sale nu s-a format pe cifre seci, ci pe punerea unor cifre într-un context, există o scenografie, un punct culminant, un suspans. Dar ce este cu adevărat captivant la business sunt oamenii care îl fac, actorii, jucătorii, iar zona de antreprenoriat are ceva aparte tocmai prin latura umană pe care o imprimă succesului. Dincolo de cifre, antreprenorii sunt oameni, cu credinţe, familii, orgolii, frici, piese din comunităţi la rândul lor. Pentru prima ediţie a acestui anuar dedicat în totalitate antreprenoriatului, Ziarul Financiar a dus discuţia dincolo de cifre pentru a afla mai multe, şi mai multe, despre oamenii care ne fascinează. Acelaşi set de întrebări, de la relaţia cu copiii, până la de ce nu mai fac oamenii copii, de la modele de business la tendinţe remarcabile. Doar întrebările au fost la fel, răspunsurile spun fiecare o poveste în parte şi oglindesc astfel diversitatea liderilor din mediul de afaceri local şi pe alocuri complementaritea acestora. Totul pentru Business. Totul este Business…diferit, pentru fiecare în parte.

Mihai Marcu, CEO şi preşedinte al grupului MedLife

De ce credeţi că sunteţi proprietarul firmei şi nu doar angajatul ei?

Eu sunt un caz izolat, datorită backgroundului financiar sunt mai degrabă CEO decât acţionar, şi mai degrabă antreprenor decât investitor din cauza căutărilor către inovare, către drone sau roboţi. Sunt acţionar şi pentru că nu am încetat niciodată să investesc în ceea ce cred.

De la ce vă certaţi cu copilul dumneavoastră cel mai des? Ce învăţaţi de la el?

Cu fata nu prea mă cert, e perfectă :))) Cu băiatul meu David mai degrabă ne hârjonim pe mentalitate, eu sunt mai degrabă adeptul ideilor şi sondajelor de piaţă, al cash-flow-ului, iar el mult mai intuitiv, mai aplecat către branding şi imagine.

Preferaţi un angajat excepţional, dar dificil, sau unul bun şi docil?

Dificil, implicat, încăpăţânat să mă schimbe, să mă aducă mereu la firul ierbii. Învăţăm şi de la noua generaţie, mai puţin loială şi dedicată, dar mai calculata şi mai echitabilă.

Cum vă investiţi banii? Investiţi în alţi antreprenori din România? Ce start-up-uri sau afaceri mature va atrag atentia?

Inovaţie, a face lucruri diferit. Cred în eficienţă, roboţi fizici şi mai puţin software propriu-zis. Maşinile de învăţare sunt apanajul fiecărui tânăr din Groenlanda şi India, pe când roboţii fizici şi ideile năstruşnice non-tech sunt la îndemâna inteligenţei şi experienţei. Îmi place ideea de drone în transporturi, de roboţi în recepţii, de automat prin care încasează banii un hotel. Cred că industria de food şi în servicii de orice natură.

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliului? Care?

Nu mă consider un om orgolios sau cel puţin nu până la nivelul de a pierde o afacere, o distracţie zdravănă sau un prieten.

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Sunt un creator de comunităţi, de la cofondator al Romanian Business Leaders la Romania Cup, cea mai mare competiţie de sailing din România. Oamenii trebuie să stea împreună, sa facă sport, antreprenorii au nevoie unii de alţii.

Care este cea mai importantă regulă după care vă ghidaţi în business?

Inovaţie, cash şi etică. Aceste trei reguli sunt în opinia mea necesare şi suficiente. Oricare lipseşte eşti incomplet, nu ai avea niciodată calitatea de lider.

De ce credeţi că nu mai doresc oamenii să aibă copii?

Timpul şi banii. Prea mare lipsă a celor două duce la nesiguranţă, iar excesul lor duce la autosuficienţă.

Dintre toate schimbările care au loc acum, de la stil de viaţă, schimbarea de generaţii, a modului de lucru, IA, care vă atrage cel mai tare? Care dintre acestea va remodela lumea pe termen lung?

Tehnologia va schimba stilul de viaţă şi, la rândul său, acesta va modifica fundamental producţia şi serviciile. Diligenţele au devenit autocare şi apoi avioane, hanul din colţ a devenit fast food şi apoi delivery. Cine va vedea viitorul consumator va câştiga meciul antreprenorilor.

Care este cel mai interesant lucru auzit de la un alt antreprenor?

Că ideile cu adevărat bune găsesc întotdeauna capital.

Cum va rămâne relevantă afacerea dumneavoastră pe termen lung?

Activez într-un domeniu care abia începe, medicina. Vrem sa rămânem frumoşi şi să devenim nemuritori şi nu ne vom sătura niciodată de asta.

Marius Ştefan, CEO & fondator Autonom

De la ce vă certaţi cu copilul dumneavoastră cel mai des? Ce învăţaţi de la el?

Când soţia mea era însărcinată cu fetiţa noastră Eva (8 ani) am citit mai multe cărţi de parenting şi am avut mai multe discuţii pe temă: Ce fel de copil ne dorim? Amândoi am fost de acord că ne dorim un copil independent.

Când avem discuţii în contradictoriu cu ea, ne spunem ca ne-a ieşit prea bine obiectivul :) O încurajez pe Eva să îşi canalizeze forţa asta interioară către obiective de învăţare şi pentru a schimba în bine lucrurile din jurul ei.

Preferaţi un angajat excepţional, dar dificil, sau unul bun şi docil?

În orice echipă, pentru a genera schimbări si inovaţii, ai nevoie de diversitate, în special de opinii. Eu îmi doresc opinii diferite, câtă vreme există în echipa încredere şi respect.

Cum vă investiţi banii? Investiţi în alţi antreprenori din România? Ce start-up-uri sau afaceri mature va atrag atenţia?

Împreună cu fratele meu am creat un Family Office, un vehicul de investiţii pentru banii personali. Investim în companii antreprenoriale din România unde putem ajuta si cu altceva decât capital. Acum avem focus pe companiile de servicii în zona de mobilitate, finanţare si asigurări.

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliului? Care?

Mă regăsesc mult în filosofia stoică, aşa că am învăţat să îmi ţin orgoliul la minim. În opinia mea, orgoliul este una din manifestările fricii şi dacă eşti bine cu tine, nu simţi nevoia să îţi arăţi superioritatea opiniilor tale faţă de cei din jurul tău.

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Acum 11 ani am fondat împreună cu Dan Fundaţia Autonom, unde ne propunem să rezolvăm probleme în educaţie, la nivel de şcoală, elev sau profesor. Am făcut peste 1.000 de proiecte la nivel naţional, marea majoritate iniţiate descentralizat de către colegii noştri în comunităţile unde activează.

Mihnea Şerbănescu, fondator şi general manager, Cushman & Wakefield Echinox

De ce credeţi că sunteţi proprietarul firmei şi nu doar angajatul ei?

După Revoluţie, când s-a schimbat paradigma, m-am văzut antreprenor şi nu angajat. Am văzut mai degrabă avantajele antreprenoriatului şi mai puţin riscurile acestei alegeri, pe care nu o regret nici acum, după peste 30 ani.

De la ce vă certaţi cu copilul dumneavoastră cel mai des? Ce învăţaţi de la el?

Când crede că ştie mai bine decât mine unele lucruri, şi învăţ de la el în acele situaţii când chiar are dreptate.

Preferaţi un angajat excepţional, dar dificil, sau unul bun şi docil?

Excepţional, dar dificil pentru că alături de el obţii rezultate mai bune asumându-ţi însă un efort continuu.

Cum vă investiţi banii? Investiţi în alţi antreprenori din România? Ce start-up-uri sau afaceri mature vă atrag atentia?

Principala investiţie trebuie făcută în oameni, dar dacă vorbim de active, un focus recent îl reprezintă investirea pe BVB.

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliului? Care?

Prea multe pentru a le enumera.

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Preocuparea mea este să reuşesc în interacţiunea cu oamenii din jurul meu să schimb gândirea pe termen scurt şi pentru beneficii individuale, într-o abordare pe termen lung şi pentru beneficii de grup.

Care este cea mai importantă regulă după care vă ghidaţi în business?

Win – win.

De ce credeţi că nu mai doresc oamenii să aibă copii?

Limitarea numărului de copii este pe de o parte o măsură a responsabilizării în societăţile civilizate, însă stresul ca principal factor nociv în aceste societăţi dezvoltate a condus la reducerea natalităţii sub rata dorită.

Dintre toate schimbările care au loc acum, de la stil de viaţă, schimbarea de generaţii, a modului de lucru, IA, care vă atrage cel mai tare? Care dintre acestea va remodela lumea pe termen lung?

Nu mă atrage niciuna, iar de departe cel mai mare impact (negativ) îl are şi îl va avea explozia IA pentru că se face, din păcate, în detrimentul inteligenţei şi evoluţiei umane.

Care este cel mai interesant lucru auzit de la un alt antreprenor?

Drumul cel mai sigur către eşec este emularea metodelor adversarilor.

Cum va rămâne relevantă afacerea dumneavoastră pe termen lung?

Prin viteza de adaptare la un mediu economic din ce în ce mai impredictibil.

Ştefan Vuza, preşedinte Chimcomplex

De ce credeţi că sunteţi proprietarul firmei şi nu doar angajatul ei?

Pentru că foarte puţini aleg şi au puterea pentru acest rol. Se ştie că într-un circuit economic, proprietarul îşi ia ultimul banii: întâi sunt plătiţi salariaţii, apoi furnizorii, taxele, băncile şi doar la final, dacă mai rămâne un profit, primesc şi acţionarii! Ca să poţi ţine în echilibru zilnic o platformă chimică cu peste 24 de variabile îţi trebuie putere mentală, înţelegere globală, dar şi meticulozitate!

Industria este o breaslă grea, care cere multă muncă, dedicaţie şi perseverenţă, iar de multe ori nu merită efortul! Dacă ar fi să îmi compar munca, atunci aceasta a fost echivalentă cu cea a altor  100 de colegi din acest top al antreprenorilor, la un loc!

De ce? Pentru că producţia industrială este o aventură plină de obstacole, riscuri şi variabile, dar recunosc că eu am ales această provocare, pentru că mi se potriveşte!

Cel mai remarcabil aspect al acestei fabuloase poziţionări este faptul că eu am ajuns aici doar prin propriile mele forţe şi eforturi! şi sunt, aşa cum se intitula Henry Kissinger, "self-made man", iar aceasta induce o emoţie irezistibilă.

În cei 30 de ani de carieră în antreprenoriat în industrie, toată energia a fost canalizată spre o singură misiune: de a construi Compania Română de Chimie (CRC) - o companie chimică regională puternică, integrată, care să ofere produse vitale pentru creşterea calităţii vieţii, aşa cum găsim în marile ţări industrializate.

Am avut viziunea de a cumpăra acum 22 de ani combinatul Chimcomplex Borzeşti, pe care prin managementul meu l-am salvat de la faliment, iar anul acesta aniversează 70 de ani de la înfiinţare. În aceşti ani, Chimcomplex a reuşit să depăşească toate obstacolele şi a devenit liderul industriei chimice româneşti.

Puţini ştiu că am intrat în al 6-lea an de când am achiziţionat activele Oltchim, pe care şi pe el l-am salvat de la faliment, creând apoi compania CRC. Mi-am asumat riscurile financiare şi personale asociate cu toate fabricile din Grupul SCR şi CRC şi aici mi-am investit tot timpul, energia şi resursele pentru a le face să prospere şi cred că eu sunt cel mai fidel angajat al lor în fapt!

Cum vă investiţi banii? Investiţi în alţi antreprenori din România? Ce start-up-uri sau afaceri mature vă atrag atenţia?

Investesc şi în alţi antreprenori. Este de notorietate faptul că pe un prieten pictor l-am promovat până şi la Papa de Roma, plus alte 27 de acţiuni pe care le las să vorbească singure despre mine. Este confidenţial ce îmi propun să fac, pentru că am ajuns la vârsta la care am înţeles că tăcerea este de aur.

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliu? Care?

Întrebând deja care? - excludeţi varianta să nu fi pierdut! Şi pentru că eu mereu amintesc că “zmeul se înalţă împotriva vântului!” aş putea spune cu o precizie de 99% că nu am pierdut din cauza orgoliului ci din cauza pregătirii insuficiente, evaluării superficiale a riscurilor şi multe altele.

Dacă prin orgoliu vă referiţi la ego, eu cred că acest ego este folositor în prima parte a vieţii fiecăruia. Să mă explic: când eşti tânăr, ego îţi orbeşte înţelegerea reală a lumii dar tot el îţi este folositor pentru a te realiza. Acelaşi ego în partea a doua a vieţii îţi va deveni năucitor dacă nu îl arzi! Iar arderea lui începe din tinereţe, adică de când începi să îl creşti! Oportunităţi pierzi mereu, iar când găseşti una, de cele mai multe ori este una pierdută de un alt antreprenor. Mergi înainte, afacerile sunt infinite!

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Lumea este un loc imperfect, dar bogat în posibilităţi de evoluţie iar eu sunt un susţinător al caracterelor puternice, tăriei fizice şi psihice pe care sunt bucuros să le promovez zi de zi.

Grupurile CRC şi SCR au decis să ajute întâi oamenii noştri şi apoi pe cei de lângă noi. În exterior susţinem activităţi culturale, competiţii şi cluburi sportive, echipa de handbal SCM Rm. Vâlcea – un fanion local, Rugby Club Piatra Neamţ, organizarea de expediţii montane pe cele mai înalte vârfuri ale lumii şi multe altele. În toate acţiunile în care ne implicăm o facem cu toată dăruirea şi numai dacă rezonează cu valorile noastre!

Care este cea mai importantă regulă după care vă ghidaţi în business?

Gautama, cel care a atins starea de Buddha, a spus: “Devii ceea ce gândeşti!” Iar în afaceri este la fel ca şi în viaţă. Această regulă de aur porneşte de la un principiu simplu dar care este neînţeles încă de 99,99% dintre oameni!

De ce credeţi că nu mai doresc oamenii să aibă copii?

Decizia unui cuplu de a avea copii este o decizie de asumare şi nu are legătură cu resursele (ele ca şi în afaceri, apar şi îşi urmează proiectul). Psihologii ştiu ce spun, iar invocarea lipsei resurselor sau a imprevizibilităţii vieţii sunt folosite ca paravan al deciziei de a-ţi trăi viaţa în singurătate (decizie pe care nimeni nu este în măsură să o judece, de aceea viaţa este aşa de frumoasă, pentru că omul este liber să aleagă).

În acelaşi timp omul este o fiinţă socială care îşi găseşte echilibrul doar în cetate, iar familia este nucleul tare al vieţii fiecăruia. Cu cât acest nucleu este mai mare, cu atât îţi va asigura împlinirea tuturor trăirilor şi doar aici, NU vei fi în singurătate ci, te vei împlini prin solitudine – calea cea grea. Dar ce este uşor astăzi?

Dintre toate schimbările care au loc acum, de la stil de viaţă, schimbarea de generaţii, a modului de lucru, IA, care vă atrage cel mai tare? Care dintre acestea va remodela lumea pe termen lung?

IA va schimba lumea în bine 80% şi în rău diferenţa. De inteligenţa artificială se tem doar cei ce au o inteligenţă superficială, iar eu nu mă număr printre ei. Toţi cei ce au o inteligenţă naturală sănătoasă vor folosi deschis “algoritmii” pentru că sunt mult mai buni decât oamenii şi chiar mă bucur dacă ne vor înlocui la munca grea şi repetitivă pentru că avem multe altele de făcut prin acest univers! Cât despre stil de viaţă, mă bucur că se mai schimbă ceva şi pe la noi.

Despre noile generaţii… le aşteptăm să vină să îşi primească şi ele botezul ca să mai avem şi noi de cine mai râde când din visători se vor transforma în realişti! (pentru că aşa eram şi noi!).

Deci: “Toate-s vechi şi nouă toate!” (Eminescu).

Cum va rămâne relevantă afacerea dumneavoastră pe termen lung?

Simplu: “Deşi chimia nu e totul, totul vine din chimie!”

Iar dacă ce am spus este prea concentrat, atunci continui cu partea plictisitoare a răspunsului. Lumea de mâine va deveni şi mai mult o lume creată de chimie. Crizele economice actuale atrag mărirea riscurilor, iar atitudinea corectă nu este doar de a le defini, ci de a le folosi şi apoi de a avea curajul de a face “surf” pe aceste valuri, care sunt cu adevărat mari! Ne preocupă aşadar să investim când alţii se opresc, să anticipăm trendurile ca noi să ne întoarcem “de acolo” când alţii abia pornesc “către acolo”, să fim alerţi şi focusaţi numai pe “cele de nefăcut!”.

Strategia de dezvoltare a Chimcomplex este de a merge contra curentului şi noi vom continua să investim masiv, în comparaţie cu ceilalţi jucători din chimie, care s-au oprit! Ne poziţionăm spre eficienţă tehnologică şi energetică, chimie verde circulară şi investiţii în molecule încă neştiute. Suntem o companie strategică din punct de vedere al anumitor substanţe chimice pe care le producem, 95% din apa potabilă şi menajeră din România şi din alte 4 ţări din zona balcanică este tratată cu substanţele active pe care le producem în combinatele de la Rm. Vâlcea şi Oneşti.

Continuăm să livrăm în permanenţă produse esenţiale pentru 48 de ţări, de pe 5 continente, pentru aproximativ 780 de clienţi. Suntem parte dintr-un lanţ valoric internaţional care produce substanţe chimice vitale pentru siguranţa şi confortul populaţiei. Să încheiem la final cu un zâmbet amintindu-vă că nici după cel mai lung termen (după moarte) tot nu scăpaţi de noi pentru că “în chimie nu există moarte, ci doar lipsa de reacţie!”

Radu Savopol, fondator şi CEO, 5 to Go

De ce credeţi că sunteţi proprietarul firmei şi nu doar angajatul ei?

Cred că este important să simt acest lucru, responsabilitatea este importantă şi faptul că astăzi gestionăm un univers de peste 1.500 de angajaţi împreună cu partenerii noştri ne face să fim mai echilibraţi şi mai dornici să dezvoltăm compania cât mai bine!

De la ce vă certaţi cu copilul dumneavoastră cel mai des? Ce învăţaţi de la el?

Învăţ să mă adaptez la tot ce înseamnă noua generaţie şi mai ales încerc să inovez pentru ei, cred că, dacă reuşim să facem concepte şi produse pentru noua generaţie înseamnă că am învăţat! Învăţ şi să am răbdare şi asta este un mare atu!

Preferaţi un angajat excepţional, dar dificil, sau unul bun şi docil?

Nici aşa, nici aşa! O combinaţie între cele două profiluri!

Cum vă investiţi banii? Investiţi în alţi antreprenori din România? Ce start-up-uri sau afaceri mature va atrag atentia?

Am încercat cu antreprenorii din România şi îmi plac businessurile de nişă!

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliului? Care?

Nu.

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Am democratizat vânzarea de cafea bună în România!

Care este cea mai importantă regulă după care vă ghidaţi în business?

Sinceritate, transparenţă si punctualitate.

De ce credeţi că nu mai doresc oamenii să aibă copii?

Mulţi lasă pe mai târziu componenta familie şi atunci când se uită mai atent la asta este prea târziu!

Dintre toate schimbările care au loc acum, de la stil de viaţă, schimbarea de generaţii, a modului de lucru, IA, care vă atrage cel mai tare? Care dintre acestea va remodela lumea pe termen lung?

Cred că o să existe o resetare şi tinerii din viitor îşi vor dori lucruri clasice, o să fie un come back aşa cum noi am făcut come backuri în haine, mâncare, filme, modă şi cu siguranţă vor vrea “back to origins”.

Care este cel mai interesant lucru auzit de la un alt antreprenor?

Când descopăr că nu sunt doar eu cu aceeaşi mentalitate şi viziune!

Cum va rămâne relevantă afacerea dumneavoastră pe termen lung?

Încercând să aducem în echipa  “sânge proaspăt “ care să vină cu idei noi, care trecute prin filtrul 5 to go devin parte din ADN-ul companiei!

Daniel Piţurlea, CEO şi preşedinte, Concelex

Cum vă investiţi banii?

În general, îi investim în firma de construcţii, care are nevoie permanent de capitalizare şi cash-flow pentru susţinerea producţiei şi creşterea cifrei de afaceri. Am investit de asemenea în imobiliare (vezi proiectul Orhideea Gardens, Arbo Residence sau Colina Lac, plus alte proiecte viitoare unde s-a investit în terenuri).

Investiţi în alţi antreprenori din România?

Până acum am încercat, dar nu am reuşit, dar nu disperăm, vom mai încerca.

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Este o întrebare directă la care educaţia primită nu îmi permite să vă răspund, pentru că ar putea fi interpretat ca o laudă de sine. Ce pot să vă spun este ca sunt preocupat de acest subiect şi în decursul anilor, prin diferite fundaţii, am pus umărul la diverse proiecte. Vă pot menţiona totuşi despre un ultim proiect în care, prin intermediul unei fundaţii şi împreună cu alţi prieteni membri fondatori, am dezvoltat un spital oncologic în Târgu-Mureş, un spital inedit, modern, care sperăm că va aduce alinare şi vindecare multor persoane afectate de această maladie gravă a acestor timpuri.

Care este cea mai importantă regulă după care vă ghidaţi în business?

Corectitudinea, atât faţă de clienţi, cât şi faţă de furnizori sau angajaţi.

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliu? 

Nu sunt orgolios, dacă am pierdut, am pierdut din alte motive...cum ar fi îngăduinţa, toleranţa etc. 

Preferaţi un angajat excepţional, dar dificil, sau unul bun şi docil?

În criza de forţă de muncă de la toate nivelurile, în aceste timpuri, pot să spun cu mâna pe inimă că îi angajez pe ambii, respectiv şi pe cel excepţional, dar dificil, dar şi pe cel bun şi docil.

Dintre toate schimbările care au loc acum, de la stil de viaţă, schimbarea de generaţii, a modului de lucru, IA, care vă atrage cel mai tare?  Care dintre acestea va remodela lumea pe termen lung?

Toate sunt niste provocări care nu sunt pentru generaţia mea, eu şi cei din generaţia mea ne vom adapta, vom încerca să înţelegem, vom face tot ceea ce depinde de noi în funcţie de educaţia noastră, dar adevărata schimbare vine după noi, generaţia care urmează va face marea schimbare.

Care este cel mai interesant lucru auzit de la un alt antreprenor?

Ca să ajungi sus, trebuie să pleci de jos.

Cum va rămâne relevantă afacerea dumneavoastră pe termen lung?

Numai dacă vom păstra pachetul de valori (seriozitate, corectitudine, moralitate, credinţă, familie).

Daniel Donici, fondator Artesana

De ce credeţi că sunteţi proprietarul firmei şi nu doar angajatul ei?

Din primele zile ale Artesana, când povestea noastră de succes abia începea, am ştiut că rolul meu nu este doar acela de angajat, ci de lider şi vizionar. Crescut într-o familie de contabili, am fost familiarizat cu cifrele şi principiile afacerilor încă din copilărie, scriind statute de companii şi cunoscând diverşi antreprenori şi activitatea lor, mi-am dat seama destul de repede că o astfel de ”carieră” este ceea ce îmi doresc cel mai mult. Chiar dacă în cei 15 ani de business am avut foarte multe roluri şi ”am pus osul” la orice a fost nevoie, de la pregătit marfa, la emis facturi şi răspuns la mesaje de la clienţi, sunt recunoscător că acum am ajuns să fiu mult mai puţin ”angajat” şi mai mult proprietar, care lucrează la business, nu în business.

De la ce vă certaţi cu copilul dumneavoastră cel mai des? Ce învăţaţi de la el?

Provocările gestionării timpului reprezintă tema principală a discuţiilor cu copiii, atât cu cei doi adolescenţi cât şi cu mezina, care ne simte lipsa de foarte multe ori şi îşi doreşte mai mult timp petrecut împreună cu ea. Fiecare zi este o lecţie despre negociere şi prioritizare şi învăţăm împreună cum să facem faţă celor mai complexe situaţii, valorizând fiecare moment petrecut împreună.

Preferaţi un angajat excepţional, dar dificil, sau unul bun şi docil?

La Artesana, valorizăm angajaţii excepţionali, chiar dacă unii pot fi dificili. Ei sunt cei care adesea ridică întrebările cele mai profunde şi ne ajută să rămânem competitivi şi inovatori. Preţuim respectarea regulilor şi conducem prin exemplu, formând echipe puternice indiferent de provocări.

Cum vă investiţi banii? Investiţi în alţi antreprenori din România? Ce start-up-uri sau afaceri mature va atrag atenţia?

Ne concentrăm momentan pe dezvoltarea Artesana, dar şi pe mentoratul tinerilor antreprenori, în principal din domeniul FMCG. Acesta este un teritoriu cunoscut nouă, şi ne bucurăm să oferim îndrumare şi sprijin, având în vedere şi posibilitatea de a evolua ca "businessangel" în viitor.

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliului? Care?

Personal, m-am străduit să profit de fiecare oportunitate, abordând fiecare situaţie cu responsabilitate şi profesionalism. Chiar dacă orgoliul poate fi prezent, am învăţat să prioritizez proiectul şi obiectivele pe termen lung înaintea orgoliului personal. Dar dacă vorbim despre produsul şi brandul Artesana, lucrurile stau uşor diferit, în sensul că am avut destule cazuri de oportunităţi pierdute, pentru că nu am putut accepta compromisuri, dar nu din orgoliu, ci din principiu. Dar ne place să credem că, pe termen lung, am reuşit să ne facem o reputaţie şi un nume respectabil care ne ajută să creştem, chiar dacă mai puţin repede.

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Am parcurs ţara în lung şi-n lat şi foarte des am găsit tecuceni, o bună parte în posturi mari de conducere - chiar în companii multinaţionale importante - mândri de ceea ce se realizează la Tecuci, în oraşul lor natal, şi care ne felicită pentru ceea ce am realizat. Asta pe lângă investiţiile şi locurile de muncă create, ne dau întotdeauna sentimentul că ne dezvoltăm şi creştem împreună. Contribuim activ la evenimentele care se organizează în oraş, şi primim periodic vizite organizate de la diverse instituţii de învăţământ (de la grădiniţe la licee). În paralel, mergem în şcoli şi învăţăm copiii să citească etichetele şi să facă alegeri nutriţionale informate şi corecte.

Care este cea mai importantă regulă după care vă ghidaţi în business?

Regula noastră fundamentală este să nu facem compromisuri. Într-o lume care adesea valorizează profitul cu orice preţ, noi rămânem fideli principiilor de onestitate şi curaj, aliniindu-ne cu antreprenorii care împărtăşesc aceeaşi viziune.

De ce credeţi că nu mai doresc oamenii să aibă copii?

Presiunile socio-economice şi dificultăţile de a echilibra viaţa profesională cu cea personală sunt adesea factori care influenţează decizia de a avea copii. Înţelegem aceste provocări, având noi înşine trei copii, şi respectăm decizia fiecăruia de a-şi forma familia conform propriilor valori. Din fericire, prin natura ”meseriei” şi a produselor, suntem mereu înconjuraţi de copii, de familii cu copii, şi ne bucurăm să putem contribui la educaţia lor şi la asigurarea unei alimentaţii corecte şi nutritive.

Dintre toate schimbările care au loc acum, de la stil de viaţă, schimbarea de generaţii, a modului de lucru, IA, care vă atrage cel mai tare? Care dintre acestea va remodela lumea pe termen lung?

Inteligenţa artificială promite transformări semnificative, similare cu o nouă Revoluţie Industrială. Este captivant să observăm cum inovaţiile tehnologice pot remodela industriile şi reduce impactul asupra mediului.

Chiar şi pentru noi, cei care susţinem o abordare mai tradiţională şi reducerea procesării industrializate a hranei noastre, suntem entuziasmaţi de posibilităţile de eficientizare şi adaptare pe care le aduce Iar dacă noi suntem o generaţie „hibridă”, născută în analog şi convertită la digital, nu trebuie să uităm că datorăm salturile tehnologice generaţiilor care ne-au precedat. De la ei mai avem încă de învăţat.

Care este cel mai interesant lucru auzit de la un alt antreprenor?

Mi-e greu să identific o idee specifică, dar poate şi pentru că interacţionez cu foarte mulţi antreprenori, prin prisma comunităţilor din care fac parte (cea mai notabilă fiind RBL - Romanian Business Leaders), învăţ în fiecare zi din orice interacţiune, mă inspiră orice perspectivă nouă sau diferită, care mă ajută să găsesc la rândul meu soluţii creative la propriile proiecte.

Cum va rămâne relevantă afacerea dumneavoastră pe termen lung?

Ne adaptăm constant strategiile pentru a rămâne relevanţi pe termen lung. Inaugurarea noii fabrici Artesana ne permite să ne gândim la extinderea pe pieţe externe, menţinându-ne dedicarea faţă de metodele tradiţionale şi calitatea superioară a produselor noastre. În paralel, suntem atenţi la noile oportunităţi de finanţare şi dezvoltare a activităţii, avem inovaţia şi adaptabilitatea în ADN, considerăm că mai avem multe de spus în domeniul nostru!

La acest material au contribuit: Alina-Elena Vasiliu, Dana Ciriperu, Georgiana Mihalache şi Mădălina Dediu Panaete

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.