Ce evenimente a adus 2023 în transporturi: două tranzacţii pe piaţa de transport rutier de mărfuri, un nou serviciu de ride hailing cu maşini electrice şi investiţii în depozite şi hub-uri noi

Autor: Mirabela Tiron Postat la 02 ianuarie 2024 60 afişări

Ce evenimente a adus 2023 în transporturi: două tranzacţii pe piaţa de transport rutier de mărfuri, un nou serviciu de ride hailing cu maşini electrice şi investiţii în depozite şi hub-uri noi

Anul 2023 a adus câteva tranzacţii în transportul rutier de mărfuri pe piaţa locală, un nou serviciu de ride hailing cu maşini electrice lansat de grupul Autonom, investiţii noi în hub-uri  dar şi o balanţă cu un excedent în creştere.

Liderul pieţei, International Alexander din Arad, a bifat o nouă tranzacţie pe final de an

Grupul de logistică şi transport marfă International Alexander din Arad, cu capital românesc, fondat de Simion şi Loredana Apreutese, cel mai mare jucător de pe această piaţă, a preluat pe final de an 25% din acţiunile Moov Leasing, companie ce oferă pachete de servicii auto integrate de leasing operaţional persoanelor fizice, PFA-urilor, antreprenorilor şi companiilor. Moov Leasing este o platformă de mobilitate digitală fondată de Bogdan Speţeanu, fost CEO al BCR Leasing şi de Mircea Dihel, fost CEO al Ţiriac Leasing.

Holdingul Internaţional Alexander, din care fac parte 20 companii independente, business cu acţionariat 100% românesc, şi-a consolidat în mod constant poziţia pe piaţa de  transport şi logistică. Grupul  reuşit să îşi extindă serviciile în alte ţări, Ungaria, Serbia, Cehia şi Germania. Pentru 2023 oficialii grupului au estimat că vor depăşi  pragul de 300 de milioane de euro afaceri, după ce anul trecut a avut 280 de milioane de euro. Grupul asigură servicii de transport multimodal, pe cale rutieră, pe apă sau aer şi oferă şi soluţii logistice, funcţionând şi ca o casă de expediţii. Compania livrează marfă pentru clienţi din industria auto, IT dar şi pentru cei din FMCG

Compania a preluat în 2021 Vio Transgrup din Dâmboviţa, un business controlat de Viorel Angelescu, specializat pe nişa transporturilor internaţionale de mare valoare şi a transporturilor frigo. Tot atunci a făcut o a doua achiziţie în zona de producţie, a preluat subisdiarele din România şi Cehia ale firmei Brandl Industries, fondată în anul 1970, pentru a putea oferi clienţilor din industria automotive întregul pachet de servicii. Ambele companii au fost integrate în grup, Vio Transgrup a întărit poziţia grupului în sectorul de transport, iar Brandl/Brawe pe segmentul de producţie.

Omnia Capital a preluat Dumagas

O altă tranzacţie care s-a concretizat în acest an este preluarea companiei Dumagas. Transportatorul rutier de mărfuri a fost achiziţionat de compania de investiţii Omnia Capital, înfiinţată de Matei Ladea şi Bogdan Georgescu, cumpărător ce îşi propune să construiască un grup de companii de transport. În continuare, compania se uită la alţi jucători din transport, care au o cifră de afaceri de peste un milion de euro şi nu mai mult de trei acţionari.

Încă de la finalul lui 2021, şeful Dumagas spunea că se caută un partener pentru susţinerea dezvoltării şi extinderii transportatorului de marfă, după ce în 2019 declara că fondul de investiţii aşteaptă încă trei ani ani maturizarea business-ului şi apoi va face exitul. Vânzătorul este fondul de investiţii Bancroft.

Grupul Autonom, fondat de fraţii Marius şi Dan Ştefan, a intrat pe piaţa de ride hailing

Autonom, grup fondat de fraţii Marius şi Dan Ştefan, a lansat pe piaţa din Capitală un nou serviciu de ride hailing, numit Blue, în urma unei investiţii totale de 5 milioane de euro. Aplicaţia va pune la dispoziţie, în prima fază, o flotă de 100 de autovehicule electrice Tesla Model 3 şi Model Y pentru deplasări prietenoase cu mediul în zona metropolitană. Compania a lansat deja aplicaţia în platformele Apple şi Google iar utilizatorii îşi pot crea conturi.

World Mediatrans, una din cele mai dinamice firme, a deschis un centru cargo logistic la Oradea

În mai anul acesta, World MediaTrans, una din cele mai dinamice firme din acest sector, a deschis un centru cargo logistic (pe o suprafaţă de 7.000 mp), situat în CTPark Oradea Cargo Terminal. Prin acest centru compania pune Oradea pe harta hub-urilor prin care oferă servicii logistice clienţilor, alături de Bucureşti, Iaşi, Timişoara sau Cluj.

Compania de transport marfă World Mediatrans din Timiş este una din cele mai dinamice firme din acest sector, fondată în 1997 de  către Gabriel Lungu, care operează 23 de birouri pe piaţa locală şi depozite logistice  în ţară şi  Budapesta, Barcelona şi Bratislava. Compania a ajuns anul trecut la afaceri de 30 de mil. de euro şi estima creştere pentru acest an.

Balanţa  din transporturi, excedent în creştere anul acesta

În ianuarie-octombrie anul acesta, balanţa din transporturi a avut un excedent de 5,1 miliarde de euro, faţă de 4,5 miliarde de euro în perioada similară a anului anterior, arată ultimele date de  la BNR. Transporturile sunt singurul sector, după IT, cu balanţă pe excedent.

Anul trecut, balanţa din transporturi a avut un excedent de 5,4 miliarde de euro. Dacă România intra în Schengen atunci şi contribuţia sectorului de transporturi ar fi crescut.

Non-apartenenţa la Schengen are însă un impact direct de 5-18 miliarde de euro pe an  ca pierderi, arăta un studiu  realizat de Parlamentul European în 2016. Tot acest studiu arată că transportatorii de marfă pierd din cauza timpilor mari de aşteptare în vămi  până la 7,5 miliarde de euro pe an pentru iar pe circulaţia călătorilor  se pierd între 1,3  miliarde de euro şi  5,2 miliarde pe an. Pe piaţa locală nu există un astfel de studiu care să arate la cât se ridică exact pierderile.

Pe piaţa locală de transport activau 41.972 de firme anul trecut, în scădere faţă de 45.592  de firme  anul anterior, care aveau în total 146.603 angajaţi, mai puţini faţă de anul anterior. Cifra de afaceri totală a crescut însă la 67,6 miliarde de lei anul trecut, faţă de 58,8 miliarde lei anul anterior, potrivit datelor de la ONRC.

Pe piaţa locală de transport marfă pe calea rutieră activează câţiva jucători mari ce s-au remarcat prin investiţii constante dar şi mai multe companii medii şi mici, care efectuează transporturi pe rute interne sau internaţionale.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.