Cat costa luxul

Postat la 05 decembrie 2006 1 afişăre

Ideea de lux pare sa se fi democratizat in Romania ultimilor ani: un laptop sau o excursie in Tunisia sunt de asociat mai degraba cu clasa de mijloc decat cu elita. In realitate, piata luxului n-a facut decat sa se rafineze si sa se stratifice, ofertele destinate cu adevarat elitei definindu-se, la fel ca si in Occident, tocmai prin raritatea si caracterul lor exclusiv.

Ideea de lux pare sa se fi democratizat in Romania ultimilor ani: un laptop sau o excursie in Tunisia sunt de asociat mai degraba cu clasa de mijloc decat cu elita. In realitate, piata luxului n-a facut decat sa se rafineze si sa se stratifice, ofertele destinate cu adevarat elitei definindu-se, la fel ca si in Occident, tocmai prin raritatea si caracterul lor exclusiv.

 

Saptamana trecuta jurnalistii de la publicatiile auto erau invitati sa participe la prezentarea in Romania a noului model Porsche 911 Targa, proaspat lansat la Salonul Auto de la Paris din octombrie. Cateva ore mai tarziu avea sa fie organizat un eveniment cu mai putin public, in care bolidul de 355 de cai putere era prezentat in fata a aproximativ 80 de clienti fideli ai marcii si potentialilor cumparatori dintr-o baza de date restransa a Porsche.

 

Asa-numitele VIP-cocteiluri sunt una dintre cele mai bune modalitati prin care importatorii de marci de lux incearca sa comunice direct cu publicul-tinta. "Un model de nisa intre coupé si cabriolet, un cabriolet de sticla", descrie George Moisescu, brand manager al Porsche, modelul al carui pret trece de 100.000 de euro, fara niciun echipament optional. Aproape sigur, pretul platit de eventualul cumparator va fi sensibil mai mare, caci clientii masinilor de lux sunt dispusi sa cheltuie inca 30-40% pe elemente optionale, de la sisteme video complexe si pana la piele de o anumita culoare si consistenta.

 

Brand manager-ul Porsche a observat in ultimii ani tendinta de a personaliza cat mai mult masina. El da exemplul unui Porsche 911 Turbo de 480 de cai putere, cel mai puternic model de serie al nemtilor (si cel mai scump, la un pret de baza de aproape 150.000 de euro), vandut anul acesta unui cumparator din Bucuresti care a dorit ca galbenul sa fie prezent peste tot in masina, de la culoarea caroseriei si a cusaturilor scaunelor din piele la pielea de pe schimbatorul de viteze. Posibilitatea de a trece masina printr-o baie de galben nu se regaseste in nicio oferta de optionale Porsche. Ea se realizeaza la cerere in cadrul unui departament special al Porsche din cadrul uzinei, numit "Exclusive".

 

VIP-cocteilul este o strategie de marketing la nivel global practicata si de alti producatori auto, ca Maserati, prezent cu un showroom pe Calea Dorobantilor din Capitala prin intermediul importatorului AutoItalia. "Fara sa incerci sa vinzi masina", isi enunta scurt Mike Costache, country manager al Maserati, teoria privind cea mai buna metoda de vanzare. Afirmatia ascunde un adevar stiut de vanzatorii de autoturisme, si anume ca pe client trebuie sa-l faci sa simta ca este membru al unei categorii privilegiate, cei care au posibilitatea de a cumpara masina.

 

Porsche, Maserati, Maybach sau Rolls-Royce, toate prezente cu showroom-uri in Bucuresti, sunt in aceste conditii o tinta predilecta pentru cei aflati in cautarea unei masini exclusiviste. Cu toate acestea, au ajuns sa se vanda tot mai bine chiar si marci care nu sunt prezente oficial pe piata: patru Aston Martin, sase Ferrari, cinci Lamborghini, adica masini cu un pret total de peste 2-3 milioane de euro, au fost inmatriculate in Romania in primele luni ale anului. Nici cei 17 clienti care si-au inmatriculat in acest an un model Bentley nu par a fi deranjati ca trebuie sa mearga, cel mai probabil, pana in Austria pentru service.

 

Situatia s-ar putea schimba de anul viitor, cand Porsche Romania, importatorul grupului Volkswagen, va realiza si primul showroom pentru Bentley si Lamborghini. AutoItalia, reprezentantul pe piata locala al grupului Fiat, ar putea face la randul sau un pas important spre segmentul de lux, prin deschiderea showroom-ului Ferrari, potrivit unor informatii din piata auto.

95 de masini de peste 100.000 de euro vandute in primele 9 luni

 

CONSUMATORUL DE ELITA

Exemplele de mai sus lumineaza bine caracteristicile notiunii de lux pentru consumatorul din Romania anului 2006: privilegiu, exclusivitate, excentricitate si mai ales o anumita marja de pret, care reflecta o putere de cumparare mult superioara mediei. Potrivit studiului sociologic Mozaic, dezvoltat de Geo Strategies/Experience, 13% din populatia Romaniei reprezinta patura superioara a societatii, cu venituri lunare de peste 250 de euro pe membru de familie. Din randul acesteia insa, doar 3%, adica 670.000 de persoane, reprezinta elita, cu educatie inalta, cariere bine cultivate, avere si influenta in societate. Avem de-a face, prin urmare, cu doua acceptiuni ale notiunii de lux, unul corespunzator aspiratiei de a accede la elita, celalalt specific elitei insesi.

 

"La nivel general, «luxul de categoria a doua» este sa-ti permiti ceva ce in urma cu 10 ani nu-ti imaginai ca poti avea", spune sociologul Mircea Kivu, directorul IMAS. "Fenomenul a luat amploare odata cu avalansele de oferte; usor-usor, oamenii au inteles ca nu e de negandit o vacanta in Spania daca se compara, ca pret, cu una la Poiana Brasov", este exemplul dat de Kivu. In schimb, luxul elitei nu se raporteaza la propriul trecut, ci la prezentul altora, reiese din ceea ce spune sociologul Ionela Sufaru de la CURS: "Deja pentru romani luxul se raporteaza la scara mondiala si reprezinta acele bunuri rare si foarte scumpe, pe care si le poate permite un segment foarte mic din populatia globala" - tehnologie de ultima generatie, masini de ultima generatie, dar si de epoca, obiecte de arta foarte valoroase.

 

O a doua distinctie care trebuie facuta este cea intre luxul de exterior si luxul discret, acesta din urma specific elitei in sensul definit mai sus. In anii '90, spune Mircea Kivu, "oamenii se gandeau mai intai sa-si cumpere o masina de lux si abia apoi isi faceau o casa de lux. Se cauta mai mult partea vizibila a luxului decat cea care conferea confort: nu era deloc un lucru rar ca in Balta Alba sa fie parcat un Mercedes ultimul tip". Acum insa "ne indreptam catre un lux mai putin cu eticheta la vedere, pentru ca sunt oameni care investesc foarte mult intr-o casa, chiar daca e greu de ghicit din exterior ce ascund zidurile, fatada nefiind neaparat spectaculoasa". Cu alte cuvinte, luxul astfel inteles il diferentiaza pe consumatorul de elita nu de restul societatii, prin marci ostentative, ci de ceilalti consumatori de elita, prin insemne subtile, majoritatea inaccesibile pentru perceptia altor grupuri sociale.

3% din populatia Romaniei poate fi definit sociologic ca elita

 

DEPARTE DE BERCENI

Un apartament la 1,5-2 milioane de euro, vile la 3 sau chiar 5 milioane. Sunt preturi ce se regasesc in ofertele agentiilor imobiliare de top, dar nu in mod curent. In Bucuresti sunt 1.000-1.500 de locuinte incluse in segmentul de top al preturilor si dotarilor. Dintre acestea, cam 300-350 isi schimba anual proprietarul, crede Robert Teodorescu, directorul departamentului de vanzari rezidentiale al companiei imobiliare Regatta.

 

Multi oameni din piata imobiliara spun totusi ca in Romania nu vorbim inca de o piata adevarata a resedintelor de lux decat poate prin prisma preturilor, nu si a dotarilor. "Apartamentele cu adevarat deosebite sunt raritati", sustine Ionut Bordei, director de vanzari rezidentiale la Eurisko. Cele mai scumpe oferte de apartamente din Bucuresti sunt la 2.500-3.000 euro/mp, ajungand chiar, in cazul ofertelor deosebite, spre 4.000 de euro, dar aceste oferte sunt extrem de rare. Robert Teodorescu crede ca un nivel de 500.000 de euro poate fi considerat drept un pret mediu pentru apartamentele de top. Astfel incat cele 300-350 de tranzactii de vanzare pot cumula 150 de milioane de euro anual numai in Capitala.

 

In ceea ce priveste dimensiunea, ofertele pot varia foarte mult. Desi, de multe ori, un astfel de apartament are suprafete de peste 200-250 mp, Ionut Bordei se fereste sa faca afirmatii "pe medie". "Ca sa fie de lux, un apartament nu trebuie sa fie autocar", spune el, insistand asupra faptului ca suprafetele pot diferi foarte mult. Potrivit specialistilor, principalele caracteristici ale unui apartament de lux sunt arhitectura deosebita, suprafetele largi, facilitatile, dotarile si finisajele, precum si confortul. Dar esential este amplasamentul. Degeaba faci un imobil cu dotari de ultima ora, arhitectura foarte reusita, spatii largi si tot ce trebuie, daca se gaseste in Berceni, spun dezvoltatorii. Atat in prezent, cat si pe viitor, zona rezidentiala de top va fi in partea de nord a Bucurestiului. "Orice oras are definita o zona rezidentiala de lux. In Bucuresti, este clar partea de nord", sunt de parere analistii imobiliari.

 

Ce va urma? "De la liftul panoramic la parchetul exotic", rezuma Teodorescu de la Regatta asteptarile cumparatorilor de resedinte de lux. Acestia au cereri din ce in ce mai sofisticate, iar dezvoltatorii de imobile vor incerca sa le satisfaca. "Am inteles ca in Rusia e o noua nebunie: iti parchezi masina langa living. Locul de parcare este pe acelasi nivel cu apartamentul si este separat de living printr-un perete de sticla", spune Teodorescu. Se pregatesc si pentru clientii romani astfel de idei? "Nu e exclus sa apara si la noi."

4.000 de euro pentru un metru patrat de apartament de lux in Bucuresti

 

ESENTELE RARE

Valoarea vanzarilor de mobila de lux nu este foarte mare raportata la nivelul intregii piete romanesti de mobila. Estimarile merg spre 15-20 de milioane de euro, dintre care mobilierul de birou reprezinta cam cinci milioane. "Este dificil de evaluat cine se incadreaza sau nu in acest segment. Pretul mare nu este singurul criteriu, fiindca multe magazine isi «supraevalueaza» oferta", spune Claudia Chirilescu, concept business manager al Intro, o firma ce comercializeaza mobilier design, produs de companii precum Cappellini, Vitra, Swedese sau Tom Dixon.

 

In mare, produsele de lux se impart in mobilier de lux design, mobilier de lux clasic sau cel care utilizeaza materiale scumpe (foita de aur, esente rare de lemn, piele exotica). In ceea ce priveste partea de design, "luxul vine din originalitate si din creativitate", sustine Chirilescu. Clientii de mobilier de lux sunt in general pasionati de design, cunoscatori ai tendintelor din strainatate, aproape la fel ca in cazul cumparatorilor de imbracaminte produsa de designeri celebri. "Am adus furnizori noi, ceruti de clienti", spune Camelia Sucu, managerul companiei Class.

 

Cresterea pietei se datoreaza atat dezvoltarii imobiliare, cat si deschiderii unor showroom-uri care au largit accesul publicului catre astfel de produse. Cea mai noua prezenta pe piata e Premio, deschis de Mobexpert - primul magazin de mobilier de birou de lux din Capitala. Pentru primul an de activitate, Premio estimeaza vanzari de 2,5 mil. euro. Bogdan Staicu, reprezentant al Premio, apreciaza valoarea pietei de mobilier de birou de lux din Romania sub 5 mil. euro, adica mai putin de 10% din piata mobilierului de birou.

5 mil. euro valoarea estimata a pietei mobilierului de birou de lux

 

DESIGNUL CONTEAZA

Pe piata locala, de lux sunt considerate celularele scumpe, care costa peste 1.500 de lei (aproximativ 450 de euro), pret determinat de tehnologie si de design. "Pentru utilizatorii din Romania, specificatiile tehnice ale unui telefon sunt destul de importante", a spus Sorin Stoica, directorul executiv al grupului Dasimpex: "In general, telefoane de lux sunt cele care au sistem de operare Symbian, sunt 3G, au Bluetooth, GPRS, EDGE, permit extinderea memoriei prin carduri de memorie, au display-uri cu peste 265.000 de culori sau acces la Internet". Designul este de asemenea important, la foarte mare cautare fiind telefoanele foarte subtiri. N-au aparut inca la noi telefoanele mobile cu diamante sau pietre pretioase.

 

Tot in categoria telefoanelor de lux intra si telefoanele fashion, al caror punct forte este designul - Nokia 8800 sau colectia L'Amour a producatorului finlandez, ori recent intratul pe piata Samsung Serene (4.200 de lei), cu un design clamshell cu totul neobisnuit. "Cererea pentru produsele lucrate cu o atentie deosebita pentru fiecare detaliu si cu o valoare mare va creste in Romania in urmatorii ani", crede Attila Der, director de marketing pentru Romania si Ungaria in cadrul Nokia. "Romanii percep telefoanele mobile ca pe o extensie a propriei personalitati si nu ii deranjeaza sa investeasca o suma mai mare intr-un astfel de echipament."

 

Conform retailerilor, cele mai vandute telefoane mobile din gama de lux in Romania sunt Nokia 8800 (3.500 de lei), Nokia E50, telefoanele Nokia din seria N, Samsung D900, Sony Ericsson K800 si Motorola V3i. Cifre care sa determine insa mai exact segmentul telefoanelor de lux lipsesc. Potrivit unor surse din piata, estimarea totala de vanzari pentru telefoanele mobile in 2006 oscileaza in jur de patru milioane de terminale in toata tara, ceea ce inseamna o piata de cel putin 60 de milioane de euro, la un pret mediu de 150 de euro al unui telefon.

1.200 de euro cel mai scump celular disponibil pe piata locala

 

BUSINESS SAU FASHION?
Piata IT din Romania este orientata catre pret, admite Catalin Butolo, directorul de marketing al grupului Ultra Pro Computers. "Asa se face ca vanzarile de produse de lux nu au inregistrat anul acesta cresteri valorice spectaculoase, insa din punctul de vedere al volumului este vorba de o dublare fata de anul trecut", spune Butolo.

 

Constatarea se aplica si laptop-urilor, a caror piata este estimata anul acesta la aproximativ 10 mil. euro. "Notebook-urile au fost asociate cu notiunea de lux inca de la bun inceput, insa au intrat in gama produselor uzuale, pe masura ce preturile au scazut", afirma Catalin Patrasescu, managing partner in cadrul companiei SmartPoint. Asa incat segmentul de lux din piata laptop-urilor nu poate reprezenta mai mult de 10% din totalul pietei. "In ceea ce ne priveste, 20% din vanzarile de laptop-uri se datoreaza produselor de peste 1.000 de euro", spune Butolo.

 

"Motorul de crestere in acest segment sunt oamenii de afaceri in cautare permanenta de echipamente care sa le ofere mobilitate", apreciaza Patrasescu. In principiu, utilizatorii se impart in trei categorii: business, fashion si "technology addicts". Prima categorie se orienteaza spre laptop-urile care ofera mobilitate si functii de business. Cea de-a doua cumpara un laptop prin prisma designului, care trebuie sa fie cat mai elegant si sa se potriveasca stilului de viata al utilizatorului. "Technology addicts" sunt cei ce vor ca laptop-ul lor sa aiba o configuratie puternica si cele mai noi tehnologii.

 

Deocamdata, cele mai scumpe laptop-uri de pe piata se situeaza undeva spre 5.000 de euro. In septembrie au fost aduse in tara cinci modele Dell XPS M2010, la aproape 5.000 de euro - in principiu niste notebook-uri de business, potrivite insa si pentru divertisment. Toate s-au vandut imediat.

10% ponderea segmentului de lux din piata laptop-urilor

 

LUX CU TAXE (INCA)

Plasmele au fost si raman considerate echipamente de lux, in virtutea pretului foarte ridicat al tehnologiei lor. Designul, in general foarte elegant, si diagonala mare contribuie la imaginea de produs de lux a plasmelor. Anul acesta vanzarile de televizoare cu plasma in Romania se vor cifra la aproximativ 10 milioane de euro, conform estimarilor din piata, respectiv in jur de 9.800 de unitati. Cresterea de 350% fata de anul trecut include insa si vanzarile de proiectoare. Explicatia ar fi faptul ca, spre deosebire de alti ani, 2006 s-a remarcat prin vanzarile foarte mari de plasme in extrasezon, prin perspectiva Campionatului Mondial de Fotbal.

 

Pe de alta parte, cresterea pietei s-a datorat si faptului ca preturile plasmelor au mai scazut. In ultimele sase luni, televizoarele cu plasma s-au ieftinit cu aproximativ 15-20%. "Companiile de retail se tem ca eliminarea taxei de 42% la importul de plasme in 2007 ar putea duce la scaderea vanzarilor in perioada sarbatorilor", a explicat Dana Iorga, director de operatiuni al importatorului IT&S. In perspectiva, specialistii din domeniu considera ca eliminarea taxei de 42% va conduce la o triplare a pietei plasmelor si LCD-urilor, per total, in conditiile in care pretul acestor echipamente ar putea sa scada cu pana la jumatate.

 

In functie de brand, diagonala sau performanta, pretul unei plasme poate incepe de la 3.000 de lei (900 de euro) si ajunge pana la 50.000 de lei (15.000 de euro) si chiar mai mult. Cele mai scumpe sunt plasmele HDTV (High Definition TV), care costa in jur de 17.000 de euro.

 

La asemenea preturi, intrebarea care se ridica este cine sunt clientii dispusi sa scoata atatia bani din buzunar. Majoritatea producatorilor si retailerilor sunt de acord ca este vorba de oameni de afaceri sau persoane publice importante, pentru care 15.000 de euro reprezinta un procent nesemnificativ din valoarea casei in care locuiesc. "Clientii se impart in doua categorii: cei ce stiu ce vor si comanda un anumit produs (10-20% dintre clienti) si cei care se hotarasc in functie de oferta (aproximativ 80%)", considera un oficial al retailerului Altex. Cumparatorii sunt insa si companii care au nevoie de plasme pentru a dota sali de conferinte, hoteluri sau expozitii.

10 mil. euro valoarea plasmelor vandute in acest an

 

VARA SANIE, IARNA HAWAII

Concetatenii nostri au inceput sa prinda gustul destinatiilor indepartate sau exotice, gen Tokio, Hong Kong sau Johannesburg, iar agentiile de turism au descoperit nisa pachetelor de lux, o piata estimata de Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) la 30 de milioane de euro pe an. "Fata de anul trecut, piata produselor turistice de lux a crescut cu 30%. Exista foarte multe persoane care migreaza spre turismul de lux, pe masura ce veniturile le-au crescut", estimeaza Ondina Dobriban, director de programe turistice la agentia Paralela 45.

 

Pretul unui pachet de lux incepe de la 1.500 de euro si poate ajunge chiar si la zeci sau sute de mii de euro, in functie de ceea ce isi doreste clientul. "Daca zborul se face cu avion privat, atunci in mod evident doar aceasta componenta ajunge la 70.000-100.000 de euro, la care se adauga restul de servicii", explica Dragos Serban, presedintele agentiei Dedanis Travel.

 

Iar obiceiurile iubitorilor de lux incep sa semene cu cele ale clientilor de pe pietele mai mature, unde rezervarile se fac chiar si cu sase luni inainte. "Am avut un client care locuieste in Germania si a venit sa solicite o rezervare in august pentru decembrie. Ii era frica sa nu fie prea tarziu", isi aminteste reprezentantul Paralela 45. In 2006, agentia a vandut 300 de pachete turistice de lux.

 

Reprezentantii ANAT spun ca destinatiile de lux cele mai solicitate sunt insulele exotice din Oceanul Indian (Seychelles, Mauritius, Maldive) si croazierele oceanice. Dubai, Caraibe (Barbados, Jamaica, Antile, Grand Cayman), SUA (Hawaii, Florida) sau Mexic (Cancun). "Anul acesta am vandut cateva zeci de pachete pentru insulele Maldive", spune Jeni Costea, presedinte Ultramarine Travel, care spune ca in 2006 o suta de clienti au solicitat pachete de lux. "Nu sunt pachete de servicii care sa se repete. Acestea sunt realizate la solicitarea fiecarui client, in zone diferite", spune Nicolae Demetriade, presedintele Happy Tour, estimand ca turismul de lux a contribuit cu 3% la cifra de afaceri a agentiei.

 

Cat despre viitor, majoritatea operatorilor sunt optimisti, avand in vedere ca turismul de lux este inca in faza de inceput. "Pe piete stabile, cresterile sunt de la 8-10% pe an. In Romania vor fi cu siguranta mult mai mari", rezuma presedintele Dedanis Travel.

1.500 de euro pretul de pornire al unui pachet turistic de lux

 

LA MaNA CLIENTULUI

Orologeria a fost unul dintre segmentele cu cea mai rapida crestere de pe piata interna a luxului: Romania a urcat anul acesta pe locul al doilea in topul importatorilor de ceasuri elvetiene printre tarile din Europa Centrala si de Est, dupa Polonia, cu achizitii de cca. 10 mil. euro (la valoarea de baza).

 

Cellini, unul dintre retailerii de marci de ceasuri de lux din Romania, estimeaza o crestere de 70% a vanzarilor pentru 2006, pana la 4 mil. euro, in vreme ce Helvetansa prevede vanzari de peste 4 mil. euro, iar Galt Orologerie Elvetiana ar urma sa ajunga la 2,5 mil. euro. Cel mai scump ceas vandut anul acesta de Helvetansa a fost modelul Equation du temps Jules Audemars de la Audemars Piguet, pentru 80.000 de euro, iar la Cellini - un model Breguet de peste 100.000 de euro.

 

"Am observat un ritm rapid de crestere in ultimii doi ani, mai ales pentru marcile de ceasuri al caror pret depaseste 5.000 de euro", spune Ion Schiau, de la Chronotime International, distribuitor de marci orologere si partener Cellini. "Romanii au inceput sa cumpere tot mai mult de acasa, nu numai de la Viena sau Paris, ca in anii trecuti, stimulati probabil de faptul ca un ceas e un status symbol mai sofisticat si mai discret decat o casa sau o masina." Helvetansa a observat anul acesta o crestere cu 30% a cererii pentru ceasurile mai scumpe de 10.000 de euro, in vreme ce la Galt s-au vandut bine ceasurile intre 14.000 si 30.000 de euro.

 

Printre marcile nou introduse anul acesta pe piata romaneasca se numara Parmigiani Fleurier (Cellini), cu preturi pana la 30.000 de euro, Tag Heuer (pana la 8.500 de euro) si Raymond Weil (pana la 10.000 de euro). In ceea ce priveste bijuteriile, debutul anului in Romania ii apartine lui Léon Hatot (la Cellini), o marca pentru care preturile merg pana la 300.000 de euro. Pentru comparatie, in reteaua Micri Gold, cel mai scump este un ceas Chopard de 25.000 de euro. Micri Gold distribuie in Romania marci de ceasuri si bijuterii precum Bvlgari, Chopard, Damiani si Gianni Lazzaro. Cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la 1,28 mil. euro in 2005. Potrivit reprezentantilor companiei, pentru o perioada de varf de sezon, cum este cea a sarbatorilor de iarna, un client ajunge sa cheltuiasca pana la circa  2.000 de euro pe bijuterii.

30% cresterea cererii pentru ceasuri  de peste 10.000 de euro

 

CARE TURISM DE SHOPPING?

In trecutul foarte apropiat, cunoscatorii preferau sa mearga la cumparaturi la Milano sau Paris pentru a-si reinnoi garderoba din cauza lipsei brandurilor de lux de pe piata romaneasca. Recent insa, tot mai multe nume mari din fashion promit sa deschida magazine si in Bucuresti. Cea mai recenta aparitie este Versace, inaugurat luna trecuta. Magazinul Versace JC aduce gama Jeans Couture si linia sport a brandului Versace. Managerul magazinului, Ghergana Diaconu, afirma ca investitia initiala in magazin a fost de 300.000 de euro, iar in contractul incheiat cu casa Versace s-a stabilit un plafon lunar de vanzari de 70.000 de euro.   

 

In cazul brandului Escada, prezent de doi ani in Romania, vanzarile estimate pentru anul in curs sunt de aproximativ 550.000 de euro, conform spuselor proprietarei Escada Margaretha Ley, Tefyde Galea. Un client cheltuieste aici in medie 2.000 de euro cand in vitrina apar noutati, adica aproximativ o data pe luna, cand oferta se actualizeaza cu piese din noua colectie. La Hugo Boss, brand prezent de trei ani in Bucuresti, vanzarile au crescut cu 30% fata de anul 2005, iar veniturile calculate pana la jumatatea anului in curs au fost de 450.000 de euro, potrivit directorului financiar Miruna Moscu.

 

Nu mai e nevoie de calatorii cu avionul nici pentru o pereche de pantofi de lux. Bogdan Nistor, purchasing manager al Mega Vision, compania care a deschis magazinul de incaltaminte Exquisit, spune ca in octombrie au vandut mai mult decat in primele trei luni ale anului la un loc. "Vom avea parte de o crestere anuala aproximata la 50%, pornind de la o cifra de afaceri de cca. 500.000 de euro", afirma Nistor. Baza de date, formata din persoane care au cumparat de cel putin doua ori din magazin, este de peste 300 de persoane. Un top al produselor preferate depinde de cumparatori. "Daca e o doamna, in general va cauta ceva mai «fashionable»: Sergio Rossi, Marc Jacobs, Vicini, Kenzo. Barbatii sigur cauta mai mult stilul clasic: Church's, Fratelli Rossetti, Santoni", spune Nistor.  

 

Iar oferta de produse de lux creste. Surse din piata spun ca si Louis Vuitton ar prospecta piata pentru deschiderea unui magazin propriu, unde sa-si desfaca faimoasele genti. Se pare ca francezii sunt interesati de un amplasament din centrul vechi al Capitalei. Firma va intra direct pe piata, nu in regimul de franciza preferat pana acum de brandurile de lux prezente in Bucuresti.

1.000-2.000 de euro media cheltuielilor la o vizita intr-un magazin de fashion

 

CREMA CREMEI

Conform unui studiu Euromonitor, vanzarile pe piata interna de cosmetice si parfumuri au atins 564 mil. euro in 2005, din care ponderea produselor de lux este in jur de 20-25%. "Un produs cosmetic de lux este un produs care contine ingrediente speciale, naturale, foarte greu de dobandit si de integrat intr-o tehnologie performanta", spune Daniela Coman, director de vanzari pentru produse selective la Sarantis Romania, care anul trecut a avut o cifra de afaceri de 28,3 mil. euro. 

 

In cazul cremelor si produselor de ingrijire premium, cel mai mare succes il au produsele antiimbatranire si cele care promit infrumusetarea instantanee. La Prairie a lansat Skin Caviar Luxe Cream in 2002, vedeta colectiei fiind Skin Caviar Luxe Cream, 2.020 de lei pentru 100 ml. Estée Lauder a adus in decembrie anul trecut pachetul de ingrijire a tenului Re-Nutriv Re-Creation. Marina Saon, country manager al Estée Lauder Romania, spune ca Re-Creation costa o mie de euro si se vinde exclusiv in magazinul firmei din Calea Victoriei. "Pana acum s-au vandut 20 de creme si exista persoane care au achizitionat deja al doilea pachet. Sunt clienti care cheltuie pana la 3.000 de euro pentru produse cosmetice de lux in fiecare luna", afirma Saon. Anul trecut sell-out-ul net din magazinul de pe Calea Victoriei a fost de 500.000 de euro.

 

Cat despre parfumuri, vedete sunt tot cele frantuzesti, care detin suprematia si la nivel mondial. Cele mai bine vandute branduri frantuzesti sunt Dior, cu 56% din vanzarile din 2005 ale Prestige Parfum, distribuitorul din Romania, si Guerlain, cu 16% din vanzari. Prestige Parfum a avut vanzari de 2,36 milioane de euro in 2005.

20 de creme de 1.000 de euro au fost vandute in ultimul an

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Cat costa luxul
/actualitate/cat-costa-luxul-1007659
1007659
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.