BUSINESS TRAVEL: Circuitul biletelor de avion in natura

Postat la 06 februarie 2006 3 afişări

Nu turismul e principala activitate a agentiilor de turism din Romania. Ci ticketingul, adica vanzarea biletelor de avion. Pentru cele mai multe agentii, ticketingul inseamna peste 50% din cifra de afaceri. Ce se va intampla cand agentiile vor pierde comisionul de 7% pe care il primesc de la companiile aeriene?

Nu turismul e principala activitate a agentiilor de turism din Romania. Ci ticketingul, adica vanzarea biletelor de avion. Pentru cele mai multe agentii, ticketingul  inseamna peste 50% din cifra de afaceri. Ce se va intampla cand agentiile vor pierde comisionul de 7% pe care il primesc de la companiile aeriene?

Teoretic, orice agentie de turism romaneasca are trei departamente, toate la fel de importante: turism intern, turism extern si ticketing, adica vanzarea de bilete de avion. Dar cine intra mai ales in extrasezon, adica intr-o luna precum martie sau octombrie vede ca cea mai mare coada se insira nu la departamentele de turism intern sau extern, cum s-ar putea crede, ci la cel de ticketing.

"Intr-o zi normala din extrasezon vindem in medie intre 20 si 50 de bilete de avion si putem sa nu vindem nici un bilet de vacanta. Daca se intampla ca intr-o zi sa vindem mai putin de 20 de bilete  de avion, putem spune ca acea zi a fost catastrofala", spune Cristian Mihai Balcescu, presedintele uneia dintre cele mai importante agentii de turism din Romania, CMB Travel. In bani, asta se traduce astfel: din cifra totala de afaceri a CMB in 2004 (4,92 milioane de euro), aproape 72% (3,54 milioane de euro) reprezinta vanzarea biletelor de avion. Si doar o parte din activitatea de ticketing e dublata de turism propriu-zis, adica de plecari in concediu.

Agentiile de turism au o justificare, una simpla: romanii merg in concedii in medie o data pe an si, in multe din cazuri, nici macar nu apeleaza la agentiile de turism. In schimb, oamenii de afaceri sau angajatii lor sunt nevoiti sa faca deplasari cu avionul fie in tara, fie in strainatate, relativ frecvent, chiar si in fiecare luna. Cu alte cuvinte, turismul de placere are sezonalitate, prin urmare volumul vanzarilor este mult mai mic, ca numar de tranzactii, fata de asa-numitul "business travel". "Daca analizam volumele de vanzari dupa tipul de client, observam ca paritatea este de doua calatorii de placere la zece calatorii business. In plus, pe segmentul «business travel» intervin clientii corporatii care, multi dintre ei, aloca bugete considerabile pentru calatorii, spune Claudia Stan, director de marketing la agentia de turism Aerotravel, care a avut anul trecut vanzari de 16 milioane de euro, dintre care 80% a insemnat ticketingul. 

Cat castiga o agentie de turism din vanzarea acestor bilete de avion? Putin, ca procent, adica 7% in general, uneori mai putin - dar mult, ca volum. La vanzarea de pachete pentru vacanta, comisionul poate fi de 10 - 12%, dar dincolo de bataia de cap cu aceste programe, volumul vanzarilor nu reuseste sa sara de cateva zeci de procente din total. Sunt, practic, trei modalitati de vanzare a biletelor de avion: prin agentii de turism acreditate IATA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni), prin agentii non-IATA, si, in fine, prin vanzarile proprii ale companiilor aeriene. Anul trecut, cele circa 180 de agentii acreditate IATA au vandut bilete de avion in valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, adica peste 80% din numarul total la nivel de tara. Datele IATA spun ca anul trecut s-au vandut in Romania cam 500.000 de bilete de avion, cu 16% mai mult fata de anul trecut. 

In prezent, agentiile de turism acreditate IATA primesc din partea companiilor aeriene un comision de 7% din pretul biletului de avion. Toate agentiile de turism acreditate IATA pot emite, in acest sistem, bilete de avion din orice destinatie din lume catre orice destinatie. "Pretul unui bilet de avion la o agentie de turism este acelasi cu cel emis de o companie aeriana, pentru ca agentiile de turism nu percep comision de la clienti, beneficiind in schimb de comisionul de 7% cedat de operatorii aerieni", explica Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si presedinte al agentiei de turism Eximtur, care a incheiat anul trecut cu vanzari de 14,6 milioane de euro, din care 54% au provenit din activitatea de ticketing.

Ion Antonescu, presedintele agentiei Marshal Turism, crede ca la turoperatorii mijlocii si mari, peste 50% din vanzari provin din vanzarea biletelor de avion. Exact ca in cazul agentiei pe care o conduce, unde ticketingul a insemnat anul trecut 65% din volumul total al vanzarilor, care a atins volumul de 585 de miliarde de lei, adica aproximativ 14,4 milioane de euro. 

La Happy Tour, cea mai mare agentie de turism din Romania din punct de vedere al cifrei de afaceri, procentul vanzarilor de bilete de avion este si mai mare - 60% din totalul vanzarilor, care au insemnat anul trecut 24 de milioane de euro. Explicatia sefului de la Happy Tour pentru volumul mare al vanzarilor de bilete de avion se leaga tot de traficul de business, in crestere de la an la an. "Noi ne adresam corporatiilor, ai caror angajati se deplaseaza foarte mult in interes de serviciu. Probabil ca in scurt timp va disparea comisionul cedat de companiile aeriene si, in acel moment, multe agentii de turism vor disparea", explica Nicolae Demetriade, presedintele Happy Tour.

Intr-adevar, dupa ce in 2002 comisionul la vanzarea de bilete de avion cedat de companiile aeriene a scazut de la 9% la 7%, s-a discutat, un an mai tarziu, de eliminarea totala a acestuia. 

Agentiile de turism romanesti s-au opus atunci vehement, spunand ca eliminarea comisionului ar fi un "dezastru" pentru activitatea lor. Pana la urma, agentiile au reusit sa mentina acest comision de 7%, dar ele stiu ca acesta va fi cu siguranta anulat dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, daca nu cumva chiar mai devreme. Pentru ca atunci, spun agentii de turism, se va trece la sistemul pornit din Statele Unite si raspandit acum si in Europa, prin care companiile aeriene afiseaza si vand biletele de avion la un pret net, dupa care fiecare agentie aplica un adaos. In acest caz, fiecare agentie isi adauga comisionul ei, ceea ce inseamna ca agentiile vor concura intre ele si mai dur decat se intampla in prezent.  Si, in acest caz, este foarte probabil ca si la noi sa se petreaca ce s-a petrecut acum cativa ani in SUA. 

"Vanzarile de bilete de avion reprezentau in SUA, la jumatatea anilor ‘90, o parte importanta - in unele cazuri pana la 85% - din cifra de afaceri a multora dintre marile agentii de turism americane, printre care American Express, Carlson Wagonlit Travel sau Maritz", spune Simion Alb, directorul Biroului National de Turism al Romaniei din America de Nord. Rezervarile de bilete de avion prin internet si apoi atentatele teroriste de la 11 septembrie 2001 au determinat, spune Alb, mutatii semnificative in ceea ce priveste distributia de bilete de calatorie cu avionul. 

"Alaturi de reducerea si in final eliminarea comisioanelor pentru vanzarea biletelor de avion, factorii amintiti au dus la inchiderea a peste 10.000 de agentii de turism americane, al caror numar s-a redus de la 27.000 in anul 1994 la 16.500 astazi", explica oficialul roman de la New York.

Este clar ca si Romania va urma cumva tendintele pietei americane, pentru ca in cativa ani vor disparea comisioanele cedate de operatorii aerieni si, in plus, va creste exponential de la an la an volumul rezervarilor de bilete de avion prin internet. Chiar daca acum reprezinta doar 2% din totalul pietei, volumul biletelor electronice a crescut de 20 de ori pe parcursul anului trecut, atingand un volum total al vanzarilor de patru milioane de euro.

Si este clar ca orice bilet de avion cumparat electronic inseamna, in mod normal, un bilet in minus pentru una sau alta dintre agentiile de turism. 

Pana atunci, cele aproape 180 de agentii acreditate IATA si care, deloc intamplator, sunt cele mai importante din Romania se bat pentru venituri de 7% din volumul de 200 de milioane de euro, reprezentand totalul biletelor de avion vandute in 2004, adica pentru un profit total de circa 14 milioane de euro. In 5-10 ani, probabil, pe piata vor ramane doar agentiile care vor sti sa faca turism si vor incerca sa depaseasca nivelul de case de bilete. Vor castiga agentiile pentru care cei mai importanti turisti vor fi cei care pleaca in vacanta.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/business-travel-circuitul-biletelor-de-avion-in-natura-978986
978986
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.