Povestea croissantului cu accent gălăţean şi – mai nou – grecesc. Cum a ajuns un producător românesc "să se bată" la raft cu branduri arhicunoscute

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 06 noiembrie 2022 288 afişări

Povestea croissantului cu accent gălăţean şi – mai nou – grecesc. Cum a ajuns un producător românesc "să se bată" la raft cu branduri arhicunoscute

Emil şi Valentin Ancuţa au intrat în business la începutul anilor ’90, dar abia în 2000 au realizat că producţia este viitorul, aşa că au pus bazele producătorului de croissante Derpan. Au ajuns pe acelaşi raft cu branduri precum 7Days, Măgura sau Boromir, dar anul acesta businessul de familie a trecut sub umbrela Golden Foods, grupul controlat de familia Mitzalis, producător de snacksuri sărate, seminţe, alune şi fructe deshidratate sub brandul Elmas. Cum a luat naştere Derpan, actor în una dintre principalele tranzacţii din industria alimentară, semnate anul acesta?

În 1992 am început cu comerţul la măsuţa portabilă într-o staţie de autobuz, apoi cu un chioşc, două, trei, după care am avut un depozit angro, apoi o firmă de distribuţie. În anul 2000 ne-am dat seama că distribuţia şi comerţul nu vor avea un viitor şi am încercat să facem ceva în domeniul producţiei“, povestea Valentin Ancuţa în 2015, atunci când produsele ajunseseră deja în peste 15.000 de magazine din ţară. Derpan a fost înfiinţată în 2001, iar astăzi are în portofoliu produse precum croissante (Patisserie, Delly). Operează două fabrici situate în judeţul Galaţi, iar compania a crescut constant şi a ajuns în ultimii ani un jucător important pe piaţa croissantelor din Europa, devenind un furnizor pentru reţele precum Carrefour, Auchan, Metro, REWE (Penny), Delhaize (Mega Image). În comerţ, fraţii Ancuţa au început cu 100 de dolari, iar apoi au pus pe picioare Derpan cu 100.000 de dolari. Valentin Ancuţa, absolvent de inginerie economică, a ales produsele de patiserie pentru că în perioada în care aveau firma de distribuţie vindeau dulciuri.

Afacerea Derpan a început cu o linie de producţie mică şi cu circa 30 de oameni. Ulterior, în 2007-2008, Derpan a investit circa 2,5 milioane de euro în dezvoltarea liniilor de producţie. „La început am avut o linie mică, mai mult manuală, iar după şase ani am investit într-o linie mare, automată. De ce am devenit în 1992 antreprenor? Pentru că nu se mai dădeau repartiţii după facultate şi pentru că nu mă pot imagina lucrând la stat sau într-o companie multinaţională“, a mai spus Valentin Ancuţa, care s-a retras din businessul Derpan înainte ca acesta să fie preluat de către Golden Foods. Valentin Ancuţa, care a fost mulţi ani „vocea” Derpan, participând inclusiv la conferinţe ale Ziarului Financiar, spunea şi că antreprenorii români trebuie să se uite la o nişă pe care să crească şi să ajungă astfel să devină concurenţă pentru companiile multinaţionale.

Ancuţa a mai menţionat că multinaţionalele vin cu formule sigure, verificate pe pieţele din străinătate, însă antreprenorul român trebuie să gândească singur în momentul în care hotărăşte să investească în business. Astfel, Derpan a ajuns să concureze direct cu grupul grecesc Chipita, cunoscut pe plan local în special pentru brandul 7Days. Chipita România a avut, de exemplu, în 2020 (înainte să fie preluată de gigantul Mondelez şi să devină Mondelez România Snacks Production S.R.L.) o cifră de afaceri de 500 de milioane de lei (peste 100 mil. euro).

Comparativ, Derpan a avut în 2021 o cifră de 39 de milioane de lei (circa 8 mil.euro). În ultimii ani, compania dădea semne că se resimte în urma pandemiei, a avalanşei de creşteri de preţuri la materii prime şi la utilităţi. „Anul 2021 a fost dificil, din cauza creşterilor de costuri, care nu s-au oprit nici acum. Gazul este de trei ori mai scump decât acum un an. Discutăm cu supermarketurile să creştem preţurile, pentru că acolo merg cei mai mulţi oameni, nu în magazinele tradiţionale. (...) Încercăm să ne păstrăm clienţii, dar credem că ar putea urma o criză“, spunea Victor Ancuţa, fiul lui Emil Ancuţa şi omul care a preluat frâiele companiei şi care a semnat tranzacţia prin care Golden Foods a preluat Derpan. „Avem nevoie să facem investiţii în 2022 pentru a eficientiza producţia, dar suntem atenţi la toate cheltuielile. Am discutat cu un consultant să accesăm fonduri europene, însă pentru că avem 250 de angajaţi suntem consideraţi companie mare şi este dificil să luăm bani“, mai spunea Victor Ancuţa pentru Ziarul Financiar.

Iar anul 2022 a venit cu vânzarea companiei către Golden Foods, într-una dintre cele mai importante tranzacţii semnate în acest an de antreprenori locali. Tranzacţia a fost aprobată recent de de Consiliul Concurenţei. Iar Golden Foods nu este la început pe această piaţă a croissantelor. De altfel, aceste produse au devenit populare în România încă din 1994, când familia Mitzalis, proprietarii Golden Food Snacks au introdus pe piaţă Fantastic Star. Brandul a fost apoi vândut lui Chipita în 1999. Prin această achiziţie Golden Foods revine în piaţa de profil şi are intenţii serioase pentru următorii ani cu focus pe dezvoltare în Europa Centrală şi de Est. De altfel, pe site-ul Derpan este menţionat faptul că produsele companiei au fost apreciate până acum de consumatori din peste 40 de ţări. „Suntem încântaţi  de Derpan, o companie cu o expertiză de două decenii în domeniul producătorilor de patiserie şi suntem siguri că împreună cu expertiza noastră în marketing şi distribuţie vom reuşi să ducem acest business la următorul nivel atât pe plan local cât şi în Europa Centrală şi de Est. Pe scurt – we are back (ne-am întors - n. red.)!”, a spus grecul Konstantinos Mitzalis, CEO al producătorului  Golden Foods Snacks.  Golden Foods Snacks, care are o fabrică în Filipeştii de Pădure (jud. Prahova) şi are ca principal brand Elmas, a intrat pe piaţa din România în octombrie 2009 prin preluarea dreptului de folosinţă al mărcii ELMAS şi este unul dintre principalii jucători activi pe piaţa snacksurilor sărate din România. Acum Golder Foods se luptă cot la cot din nou cu producătorul croissantelor Chipita.   

„La început am avut o linie mică, mai mult manuală, iar după şase ani am investit într-o linie mare, automată. De ce am devenit în 1992 antreprenor? Pentru că nu se mai dădeau repartiţii după facultate şi pentru că nu mă pot imagina lucrând la stat sau într-o companie multinaţională.“

Valentin Ancuţa, care s-a retras din businessul Derpan înainte ca acesta să fie preluat de către Golden Foods

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.