Adaptarea mesajelor la noile tendinţe digitale

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 19 ianuarie 2017 327 afişări

Obiceiurile consumatorilor şi modul în care aceştia folosesc tehnologia se schimbă de la o zi la alta, iar acest lucru poate aduce beneficii dacă este interpretat corect. Cum pot ajunge mesajele publicitare mai repede la clienţi şi care este trendul pe care îl urmează o piaţă estimată în România la peste 20 de milioane de euro?

Adaptarea mesajelor la noile tendinţe digitale

Marius Lăzărescu a fondat, în urmă cu 11 ani, agenţia Today’s. Nu a început ca o agenţie de publicitate online, ci mai curând ca una de web development, dar tăierile de bugete din 2009 l-au obligat să se repoziţioneze. Astăzi, agenţia fondată de el, specializată în gestionarea campaniilor online de publicitate, este Google AdWords Certified Partner şi singura agenţie din România certificată convert.com, entitate care atestă capacitatea unei agenţii de a atinge grupul ţintă propus.

Publicitatea online în România a evoluat de-a lungul ultimilor 11 ani, iar în această evoluţie Marius Lăzărescu a văzut mai multe etape: cea în care pentru o firmă era bine să aibă un website, „ca să nu mai aibă o adresă de mail la Hotmail, ci una la un domeniu customizat”, iar apoi s-a evoluat către etapa în care lumea deja avea nişte aşteptări de la site-urile respective. Nu măsura încă nimeni impactul site-ului în business, dar oamenii începeau să aibă aşteptări, care puteau să pornească spre exemplu de la aspectul vizual. „Undeva prin 2008 ar fi următoarea etapă, când nu mai existau pe piaţă suficienţi bani pentru proiecte personalizate de mii de euro, pur şi simplu primeai bugete foarte mici pentru modificări şi atunci a început practic să înflorească zona de dezvoltare pe Wordpress”, spune managerul agenţiei Today's.

„Atunci a început să crească şi ponderea de campanii în Google Adwords la noi, pentru că acei clienţi care lucrau în mod obişnuit aveau probleme de cash-flow. Şi unde să investeşti mai degrabă 500 de euro: într-un site care arată mai bine sau în acelaşi site completat cu o campanie de Adwords care ar putea să genereze venituri? Aşa am început şi noi să creştem zona de clienţi pe campanii de genul acesta, ne-am transformat practic într-o agenţie concentrată pe marketing online. Acum continuăm acest trend, campaniile de Adwords reprezintă cea mai importantă componentă a businessului, cam 80‑85% din cifra de afaceri.”

Din punctul de vedere al investiţiei în publicitate, managerul Today’s defineşte mai multe categorii de clienţi, sumele variind între câteva sute de euro şi zeci de mii de euro pe lună. Lăzărescu povesteşte că există trei tipuri de clienţi, în funcţie de bugetul pe care îl investesc. Pe de o parte sunt clienţi care investesc sub 1.000 de euro pe lună şi de multe ori sunt cei aflaţi la prima lor campanie; 80% din aceştia renunţă în primul an - fie pentru că au derulat o campanie in-house, ca un fel de test, fie pentru că decid că instrumentul nu e potrivit pentru ei. Aceştia sunt cei mai numeroşi. Nivelul următor ar fi între 1.000 şi 5.000 de euro pe lună, „sigur că sunt şi mai puţini care investesc astfel de sume. Ei au trecut de faza de testare, deja îşi echilibrează bugetul cu banii necesari campaniei. Şi mai sunt clienţii mari şi foarte mari, cei care investesc peste 5.000 de euro pe lună, sunt clienţi în România care ajung şi la 15.000-20.000 de euro pe lună investiţi în Adwords şi Facebook.”

Cât despre preţuri, antreprenorul spune că acestea sunt raportate şi la piaţă. În România, costul mediu e de aproximativ 200 de euro pentru serviciile de management de campanie. Evident, ele variază de la o agenţie la alta, şi se pot găsi freelanceri care să vândă cu 50 de euro sau agenţii care să vândă cu 500 de euro.

Un studiu recent realizat de Today’s relevă faptul că dispozitivele mobile câştigă tot mai mult teren în viaţa noastră de zi cu zi şi reprezintă unul dintre mediile cele mai populare de pe care oamenii accesează internetul. Cel mai des le folosesc pentru a căuta diverse informaţii, produse de care sunt interesaţi sau pentru a identifica locaţia unui magazin fizic. Şi chiar dacă majoritatea comenzilor online sunt finalizate pe computer, telefonul are încă un rol decisiv în procesul de căutare. Astfel, peste 53% din persoanele cu vârsta de peste 16 ani din România care deţin un dispozitiv mobil îl utilizează pentru navigare online, în special pentru a căuta informaţii despre anumite produse sau servicii pe care le doresc, dar şi pentru a localiza magazinele fizice sau chiar de a împărtăşi recenzii şi opinii cu alţi utilizatori.

Studiul arată că 66% din utilizatorii de smartphone au aflat prima dată despre un produs din mediul online, restul de 34% au obţinut informaţii în magazin sau prin contact telefonic. Mai mult, 42% din utilizatori îşi folosesc telefonul pentru a iniţia procesul de cunoaştere a mărcii şi pentru a căuta sfaturi şi opinii ale altor cumpărători. Cei mai mulţi dintre cei care utilizează smartphone-ul în scopul căutării de informaţii online despre produse şi servicii sunt tinerii până în 25 de ani. Ei reprezintă 91% din totalul deţinătorilor de telefon, urmaţi îndeaproape de cei între 25 şi 34 de ani.

Astfel, chiar dacă anul 2017 abia a început, navigarea de pe mobil câştigă din ce în ce mai mult teren, anunţând un real trend în acest sens în lunile care vor urma. Marius Lăzărescu explică faptul că organizaţiile trebuie să îşi alinieze strategiile de promovare online la acest trend şi să îşi adapteze pentru accesarea de pe interfeţe mobile atât site-urile, cât, mai ales, campaniile de publicitate online. Mai mult, pentru a se asigura că ajung la toţi utilizatorii, aceştia ar trebui să urmărească separat, în paralel, indicii de performanţă veniţi din traficul pe mobil vs. cei de pe PC, întrucât utilizatorii celor două platforme au comportamente diferite şi stimulii care-i atrag online sunt şi ei diferiţi.

În acest context, companiile care nu au un site conceput special pentru mobil riscă să piardă potenţiali clienţi, dar şi bani în campanii ineficiente, deoarece reclamele nu vor fi afişate sau vor apărea mai rar decât ale competitorilor. Există însă soluţii pentru cei care vor să fie în pas cu evoluţia tehnologiei şi cu folosirea tot mai intensă a dispozitivelor mobile.

Un alt aspect, explică Lăzărescu, este că mesajele concepute pentru mobil trebuie să fie diferite de cele pentru desktop. Pe mobil spaţiul de display este mult mai mic, de aceea materialele publicitare trebuie să aibă texte mai scurte, fonturi mari şi culori aprinse, care să atragă imediat atenţia. În plus, mesajele nu trebuie să fie foarte agresive, ci adaptate la interesul utilizatorului. El nu trebuie agasat cu reclame care nu îl interesează şi care îl întrerup prea des din activitatea sa online.

Altfel, efectul va fi contrar celui dorit: utilizatorul se va enerva în loc să devină interesat de un produs sau serviciu. „Din toată piaţa asta de oameni care fac campanii pe Adwords, cam 40% sunt gestionaţi de către un terţ. Restul îşi fac intern, mai bine sau mai puţin bine, cu un manager care mai schimbă câte ceva o dată la două săptămâni sau cu cineva care face ajustări zilnice”, remarcă Marius Lăzărescu. „Observ o creştere a numărului de companii care vor să ia oameni dedicaţi, companii care recrutează şi se bat umăr la umăr cu agenţiile pentru specialişti. În general, în Europa de Vest clientul acordă unei agenţii contul, pentru că preferă să se concentreze pe propriul business. În străinătate, cam 90% din conturi ajung la agenţii; în Suedia, spre exemplu, e vorba de 96%.” Potrivit statisticilor Google, spune el, tarifele din România sunt printre cele mai mici din Europa,  dar la calitatea serviciilor suntem cotaţi printre primii. „Media conturilor gestionate de agenţii din România este peste media europeană, deci stăm bine aici.”

Urmărește Business Magazin

6 luni în care solidaritatea a fost cuvântul cheie şi în business 6 luni în care solidaritatea a fost cuvântul cheie şi în business

Trecuseră ani buni de când vorbisem cu un cunoscut om de afaceri. Şi totuşi, în seara de 12 martie, în care ne pregăteam „să ne facem bagajele” din redacţie şi să lucrăm de acasă – pe termen nedefinit – m-a sunat personal.

vezi continuarea
ZF.ro
Cum au reuşit doi antreprenori să readucă la viaţă apa de colonie şi să o transforme într-un produs de lux cu prezenţă în toată lumea Cum au reuşit doi antreprenori să readucă la viaţă apa de colonie şi să o transforme într-un produs de lux cu prezenţă în toată lumea
Noua realitate din piaţa muncii. Ce trebuie să ştiţi
Mediafax
CCR a respins sesizarea preşedintelui Iohannis: Parlamentul stabileşte data alegerilor parlamentare CCR a respins sesizarea preşedintelui Iohannis: Parlamentul stabileşte data alegerilor parlamentare
Acuzaţii de fraudă şi la Sectorul 5. Doi candidaţi cer reorganizarea votului în sectorul unde câştigător este dat Cristian Piedone
MonitorulApararii
China celor „patru primăveri” şi a intereselor strategice în Iran China celor „patru primăveri” şi a intereselor strategice în Iran
Construcţia a şase corvete Gowind suspendată de Malaezia. Motive să ne îngrijorăm?
MonitorulPartidelor
Gabriela Firea CONTESTĂ rezultatul alegerilor Gabriela Firea CONTESTĂ rezultatul alegerilor
Negoiţă, despre Firea: Nu se poate abţine. Atacă, zgârie şi caută vinovaţi pentru propriul eşec
MonitorulSiguranteiCetateanului
Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban
COMENTARIU Valeriu Şuhan Interviu cu un strigoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.