2X2, mai mult decat 4

Postat la 30 ianuarie 2006 1 afişăre

Pe o piata in formare, importatorii de motociclete spera ca afacerile lor vor creste pe masura ce romanii vor prinde gustul mersului pe doua roti

Pe o piata in formare, importatorii de motociclete spera ca afacerile lor vor creste pe masura ce romanii vor prinde gustul mersului pe doua roti. Deocamdata se intampla ca pe piata auto de acum zece ani: se cauta exclusiv luxul.

 

Poate parea mult, dar exista persoane dispuse sa dea 38.000 de euro pe cea mai scumpa motocicleta din Romania. De exemplu un client din lumea show-business, dar a carui identitate Inter Motorcycle, importatorul motocicletei, nu vrea sa o dezvaluie. De cealalta parte a vitrinei in fata careia respectivul s-a decis sa-si rupa din cont 38.000 de euro sta Honda Valkyrie Rune. Un "monstru" cu motor de 1,8 litri, cu sase cilindri si 120 de cai-putere. Este cu mult peste ceea ce pot sa ofere cel putin jumatate din masinile care circula prin Bucuresti.

 

Cand au adus Honda Valkirie in Romania, cei de la Inter Motorcycle s-au gandit mai mult la aportul de imagine pe care "monstrul" il va aduce firmei. De fapt "monstrii", pentru ca Romaniei i-au fost alocate doua exemplare din seria limitata produsa de Honda. Aceasta oferta nu poate fi suplimentata, indiferent de cerere. "Sincer, nu m-am asteptat la un asemenea feedback, mai ales ca nu am facut nici un fel de promovare motocicletei, am adus-o doar pentru imagine", spune Mircea Eremia, directorul general al companiei. "Avem deja patru persoane interesate pentru cate un exemplar. Cred ca va trebui sa facem licitatie pentru cele doua Rune."

 

Situatia de mai sus aminteste de ceea ce se intampla pe piata auto romaneasca. In mod similar, importatorii spun ca romanii considera intr-o mare masura automobilul ca pe o oglinda a statutului lor social. Simt nevoia sa se afiseze cu masini scumpe. La fel, piata moto nu a crescut din considerente legate de aspecte practice ale motocicletei sau ale scuterelor, sau de pe urma cresterii aglomeratiei in orase. Cumparatorii sunt fie pasionatii de lumea moto, fie cei pentru care sa ai o motocicleta e o chestiune de moda. Acestia din urma sunt, deocamdata, cei care imping piata. "E clar ca o asemenea motocicleta e pentru «show-off», pentru snobi sau pentru pasionati. Dintre cumparatorii de Honda, cei mai multi opteaza pentru modele mai scumpe, dar pentru un pasionat de motociclete, pretul Hondei Valkyrie Rune este cam mare."

 

Totusi, importatorii afirma la unison ca piata moto romaneasca, abia in formare, va creste puternic in urmatorii ani, din mai multe considerente. Cresterea nivelului de trai, o cultura moto mai dezvoltata si aglomeratia tot mai mare din orase vor contribui la aceasta crestere. "Spiritul latin al romanilor, conditiile de clima favorabile, necesitatea de a te descurca mai usor in trafic sunt tot atatea conditii intrunite pentru ca piata sa creasca", afirma Eremia. Pe langa toate acestea, exista si alte argumente pentru a preconiza o crestere. "Au aparut diverse fenomene conexe motociclismului, cum ar fi reviste de specialitate, targuri. La inceput ne rugam noi sa ne primeasca, acum primim invitatii de participare si la festivaluri de moda", spune si Ilinca Frentin, director al departamentului moto la Imsat Maritime Constanta, importator al marcilor italiene Ducati si Moto Guzzi.

 

Importatorii spun ca anii 2005 si 2006 vor fi buni pentru business. Pentru cine vrea sa devina importator de motociclete, acum e momentul, mai ales ca mai sunt inca marci nereprezentate oficial pe piata romaneasca.Privind insa la datele de piata furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), piata moto a crescut anul trecut fata de 2003 cu numai 1,3%, de la 994 la 1.007 unitati. Comparativ, piata moto second-hand a inregistrat vanzari de circa 2.500 de unitati. "Toata lumea se astepta la o explozie in 2004", marturiseste Mircea Eremia.

 

Dar asteptarile dealerilor nu au fost confirmate. Una din cauzele principale pentru cresterea sub asteptari a pietei a fost criza financiara a celor de la Paneuro, importatori ai scuterelor Piaggio, Gilera si Vespa. In contextul in care circa 60% din vehiculele pe doua roti comercializate au o capacitate cilindrica mai mica de 125 cmc, adica se inscriu in categoria scuterelor, falimentul celui mai mare importator pe acest segment a contat mult in piata. Cu toate ca cererea pentru motociclete a crescut, aceasta nu a putut sa recupereze decat foarte putin din scaderea vanzarilor. Intrarea puternica a scuterelor Peugeot pe piata nu a putut compensa nici ea fenomenul. Anul trecut s-au vandut doar 218 scutere Peugeot.

 

O alta cauza, de aceasta data nu una conjuncturala, pentru evolutia sub asteptari a pietei este lipsa educatiei in domeniul moto. "A fost foarte greu sa convingem institutiile financiare sa deruleze finantari prin leasing pentru motociclete. Poate ca valoarea mica a contractelor a fost una dintre cauzele reticentei generale", explica Ilinca Frentin de la Imsat.

 

Dar lipsa educatiei moto se exprima si altfel. In mod normal, pe langa pasionatii "muscati" de microbul motociclismului, sunt clienti de pe pietele dezvoltate care pur si simplu prefera ca pe langa automobilul de familie sa mai aiba un vehicul pentru deplasari rapide pe distante mai lungi sau mai scurte. Dar, pentru circa 6-7.000 de euro, cat e pretul mediu al unei motociclete la noi, romanii prefera o masina second-hand sau una cu contract de leasing. La urma urmei, cati oameni de afaceri "la patru ace" ati vazut calarind un scuter sau o motocicleta, in afara de Ilie Nastase si de Ricky Stein, vicepresedinte al Autoitalia?

 

Paradoxal, piata moto romaneasca mai prezinta o anomalie. "Fiindca nu avem inca o piata asezata, preturile la motocicletele second-hand sunt inca foarte mari. In mod normal, acestea ar trebui sa scada", afirma Ilinca Frentin. Desigur, una dintre explicatiile preturilor mari este si prezenta redusa a importatorilor directi. Majoritatea celor care importa motociclete le cumpara de la dealeri din afara sau sunt filiale ale unor dealeri straini. Cu cat sunt mai multi intermediari, cu atat pretul final va fi mai mare.

 

Nu in ultimul rand, sunt putini acei importatori care au construit o retea de dealeri in teritoriu care sa fie capabila sa asigure si service de calitate prin personal specializat. Cu toate ca si la motociclete, ca si la automobile, se castiga mai bine din service decat din vanzari, acest lucru pare sa nu fi fost observat de multi importatori de motociclete.

 

"Piata moto este foarte sensibila, se adreseaza in general barbatilor care vor sa se rupa de cotidian. Motocicleta e privita de proprietar ca un copil. Trebuie sa creezi un climat unde «baby» sa se simta in siguranta", spune Eremia. "Din pacate, sunt destui in atelierele de service care nu stiu ca trebuie sa te urci in sa de pe partea stanga."

 

Pana la urma insa, inevitabilul se va produce. Motocicletele devin tot mai interesante si pentru romani. Probabil ca nu peste multa vreme vom avea si o asociatie a importatorilor, dupa modelul APIA. Cand piata va creste suficient, ea va atrage atentia producatorilor, care vor dori sa aiba reprezentare oficiala. Si cel care cumpara o motocicleta de 3.800 de euro va simti aceeasi placere si acelasi confort ca si cel care cumpara una de 38.000 de euro. Doua roti sa aiba!

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
2X2,
mai mult decat 4
/actualitate/2x2-mai-mult-decat-4-979044
979044
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.