Ghid anticriza: Profitati de ocazii

Postat la 17 februarie 2009 43 afişări

 

Analistii cred ca recesiunea, prin ieftinirea multor active altminteri inaccesibile pentru potentialii cumparatori, poate oferi oportunitati de achizitii. “Ele exista insa doar pentru cei care au vandut anul trecut ceva sau care au acces la o finantare”, spune Radu Enache, presedintele grupului Continental Hotels. Enache isi va continua in acest an proiectele anuntate anul trecut, cand a vandut 30% din companie catre fondul de investitii PPF Investments, printre investitii fiind luate in calcul si achizitii de terenuri pentru constructia hotelurilor.

 

Omul de afaceri Marius Ghenea, care a deschis prima cafenea sub brandul Testa Rossa la sfarsitul anului trecut, spune ca ia in considerare extinderea pe piata de cafenele prin achizitii: “Am unele semnale ca in 2009 este foarte posibil ca multi jucatori din piata cafenelelor sa aiba probleme, de aceea am putea cumpara competitori daca se vor potrivi conceptului Testa Rossa”. Reprezentantul Testa Rossa a precizat ca va deschide in acest an trei cafenele in Bucuresti, in urma unor investitii de 700.000-750.000 de euro. Tot Marius Ghenea, care deruleaza in special afaceri in domeniul IT, spune ca 2009 va fi un an bun pentru achizitii in acest domeniu: “Companiile din retailul online si distributia IT&C se afla sub presiune, in contextul in care accesul la finantare este limitat, iar vanzarile sunt in scadere, astfel ca in acest an, cand multi jucatori vor avea dificultati in a-si achita datoriile, vom asista la falimente, fuziuni si achizitii”.

 

 

 

Oportunitati de achizitii vor aparea mai ales in domeniile in care vor exista multe afaceri afectate de criza. “Sunt sectoare mai puternic afectate, cum ar fi sectorul auto, constructiile, dezvoltarile rezidentiale, metalurgia, retailul de produse de folosinta indelungata sau serviciile financiar-bancare, dar sunt si domenii mai putin afectate, cum ar fi comertul alimentar, farmaciile, telecomunicatiile si utilitatile”, spune Codrut Pascu. Conform acestuia, cele mai multe miscari vor aparea in domeniile grav afectate de criza si in domeniile cu grad mare de fragmentare, unde vor avea loc consolidari: “Eventualii cumparatori se pot uita cu atentie si la sectoarele cu nivel mare de consolidare (unde activeaza doar cateva companii mari), deoarece si o afacere foarte buna poate da faliment in aceasta perioada daca este expusa puternic pe partea de finantare”.

 

Pe de alta parte, chiar in cazul oamenilor de afaceri sau al companiilor care au lichiditati, oportunitatile sunt mult mai atent evaluate. Presedintele Lukoil, Constantin Tampiza, da ca exemplu faptul ca, desi a renuntat la investitiile in zece noi benzinarii in acest an, va folosi o parte din fostul buget de dezvoltare pentru a cumpara statii falimentare. Si alti oameni de afaceri, precum Alin Burcea, presedintele Paralela 45, a anuntat ca scoate la vanzare hotelul Stil, pentru a face rost de lichiditati, desi abia l-a cumparat anul trecut.

 

Oportunitati de achizitii au batut si la usa unor retaileri (precum Ion Soloman, presedintele supermarketurilor Ethos) sau a unor producatori (precum Cris-Tim), companii mai mici din domeniile lor dorind sa fie cumparate inainte, poate, de a da faliment.

Cititi aici mai multe despre solutiile de reducere a costurilor.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
economie,
criza,
consultanta,
costuri,
solutii,
ocazii
/special/ghid-anticriza-profitati-de-ocazii-3940915
3940915
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.