Ghid anticriza: Faceti economii

Postat la 17 februarie 2009 39 afişări

 

Alaturi de costurile cu personalul, cea mai des invocata categorie de unde managerii chestionati de BUSINESS Magazin se asteapta sa faca reduceri este reprezentata de consumabile sau utilitati. Sefii de companii au descoperit cu surprindere in ultimele luni cat de multa hartie de copiator foloseau angajatii, cat de scump a devenit curentul electric sau cat de multe erau deplasarile in strainatate care puteau fi foarte bine inlocuite printr-un schimb de e-mailuri. “Exista in orice companie costuri la care se poate renunta in orice moment, dar la care nu s-a renuntat pana acum pentru ca nu era atat de presant”, incearca o explicatie consultantul Adrian Stanciu.

 

In acest context, managerii trec deseori de la o extrema la alta: “Reducem din echipa, reducem din risipa, in sensul ca daca trebuie sa cumparam ceva astazi, ne gandim mai bine si poate nu mai cumparam deloc”, spune Alexandru Rizea, fondatorul producatorului de mobila Lemet. Rizea admite ca nu poate sa reduca norma de consum, dar poate sa reduca acele cheltuieli pentru activitati care nu sunt vitale pentru productie. Directorul Lemet da ca exemplu faptul ca in 2008 a cumparat ATV-uri si pusti de paintball, dar ca in 2009 “nu doar ca nu mai facem cheltuieli de genul acesta, dar nu mai punem nici anvelope noi”.

 

Pentru retaileri, principala preocupare nu este reprezentata de costurile cu personalul, ci de pierderile din inventar si de managementul stocurilor, dupa cum afirma Caius Crisan, seful retelei de magazine de tip discount Profi, parte a grupului Louis Delhaize, care detine si lantul de hipermarketuri Cora.

 

In lipsa puterii finanicare a multinationalelor, antreprenori precum Rainer Exel, fondatorul lantului de magazine de tip discount miniMAX, sau Ion Soloman, proprietarul lantului de supermarketuri Ethos, au gasit alte modalitati de reducere a costurilor. In ultimul trimestru al anului trecut, Exel a subinchiriat o parte din depozitul central al companiei care opereaza reteaua de restaurante fast-food Burger King. Motivatia lui Exel a fost simpla: si-a dat seama ca pentru numarul actual de magazine al retelei ii era suficienta jumatate din suprafata totala a depozitului.

 

Ion Soloman a mers si mai departe si analizeaza daca se justifica din punct de vedere financiar sa aiba magazine cu program de functionare non-stop sau nu. “Si in ceea ce priveste transportul incercam sa circulam pe anumite rute si la anumite ore si numai la capacitate maxima”, spune Soloman, care a luat si decizia inchiderii unui magazin la Pitesti. Aceasta este o decizie la care comerci­an­tii spera sa nu ajunga niciodata, dar unii nu o mai pot evita, atunci cand nici renegocierea contractelor, nici reducerea costurilor cu personalul sau a celor de functionare nu ajuta la rentabilizarea magazinelor.

 

Este cazul retelei Spar (operata in Romania in sistem de franciza de distri­bui­torul oradean Astral Impex, detinut de familia Cuc), care a decis in ianuarie sa inchida singurul hipermarket, aflat la Targu-Mures, invocand schimbarea strategiei. Si lantul de supermarketuri G’Market, operat de grupul Anchor, proprietarul centrelor comerciale Bucuresti Mall si Plaza Romania, a inchis un magazin la Bacau care aducea pierderi.

 

 

Nu doar comertul alimentar da semne de oboseala pe masura ce cresterea consumului populatiei s-a redus vizibil in ultimele luni. Managerii companiilor ce opereaza magazine precum Steilmann, Benvenuti, Leonardo, Springfield, Otter sau Debenhams au inchis deja unitatile neprofitabile sau urmeaza sa ia o astfel de decizie, dupa cum spune Vicentiu Zorzolan, directorul general al AAV Group, “daca nu putem gasi solutii de supravietuire”.

 

Alaturi de comercianti, industria farmaceutica si cea financiara vor fi cele mai afectate in acest an de procesul de restructurare a retelelor, potrivit consultantilor. “Toate s-au extins haotic, sub presiunea oportunitatilor imediate, si putini sunt cei ce s-au preocupat cu adevarat de eficienta. Probabil ca toti vor parcurge o etapa de rationalizare a retelelor de sucursale”, crede Bogdan Belciu.

 

Chiar daca bancherilor nu le place sa discute subiectul, este de asteptat ca in acest an retelele bancare sa fie principalele vizate, mai ales ca numai in 2008 au fost deschise 1.000 de unitati noi, numarul total de sucursale si agentii ajungand sa depaseasca 6.500. “In disperarea dupa cota de piata, multe banci s-au extins absolut haotic, mizand ca toate aceste agentii le vor aduce cresteri de volume la nesfarsit”, recunoaste Bogdan Baltazar.

 

Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank, si Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank, anuntau la finele anului trecut ca vor mai deschide doar punctele de lucru aflate deja in constructie. Tot la sfarsitul anului trecut, Robert Rekkers, directorul general al Bancii Transilvania, anunta ca are in vedere o optimizare a retelei teritoriale, urmand ca in 2009 sa nu mai fie deschise noi unitati si o parte dintre cele care lucreaza in pierdere sa fie inchise. Decizia de a inchide sucursale bancare, pentru a taia costurile, trebuie insa luata cu mare atentie, considera Baltazar, pentru ca investitiile pe care le-au presupus la deschidere n-au fost deloc mici. “Au cheltuit enorm de multi bani pentru a le avea - si acum mai mult ar pierde decat ar castiga daca le inchid”, considera fostul presedinte al BRD.

Cititi aici mai multe despre solutiile de reducere a costurilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
economie,
criza,
consultanta,
costuri,
solutii
/special/ghid-anticriza-faceti-economii-3940868
3940868
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.