Exportatorii germani profita de intarirea yenului. Punct ochit: China

Postat la 30 septembrie 2010 49 afişări

Companiile europene tind sa urmareasca rata de schimb a dolarului, pentru ca moneda americana este cea mai importanta pentru comertul mondial. Dar recenta intarire a yenului joaca si ea un rol in avantul exporturilor germane.

Cel mai recent raport de activitate al Kuka - o companie cu sediul in orasul bavarez Augsburg, ai carei roboti industriali portocalii sunt o prezenta obisnuita pe liniile de asamblare ale uzinelor auto - avea o urma de autosuficienta. Kuka a anuntat in august ca vanzarile sale au egalat si au depasit nivelurile dinaintea crizei financiare. Prin contrast, vanzarile rivalilor sai japonezi erau inca cu o treime sub nivelurile de la inceputul lui 2008 inainte ca recesiunea globala sa dea peste cap industria auto.

O crestere a comenzilor de la producatorii europeni de automobile a sustinut redresarea Kuka. Dar a fost bine si ca euro a scazut in fata yenului japonez, ceea ce a dat Kuka un avantaj de pret fata de competitorii japonezi, avantaj pe care nu-l avea in urma cu un an."Pretul nu este singurul criteriu, dar este unul important", a declarat intr-un interviu directorul executiv al Kuka, Till Reuter. "Un euro mai slab este in avantajul nostru."

La inceputul lunii septembrie, euro slabise cu 19% fata de yen in ultimul an, aproape dublul scaderii fata de dolar. Pe ansamblu, calculand din august 2008, euro a scazut cu 36% fata de yen.

Un yen mai puternic este o veste buna pentru industria auto germana, ai carei principali competitori sunt din Japonia. Si este, evident, o veste proasta pentru Japonia, unde moneda puternica a devenit deja o problema politica. Rivalitatea dintre cele doua tari se manifesta in special in China. Aceasta este piata cu cea mai rapida crestere pentru multe companii germane, dar proximitatea geografica ofera un avantaj exportatorilor japonezi. China a fost anul trecut destinatia a 5% din exporturile auto germane, in crestere de la 0,6% in 2000. Iar 9,1% din exporturile de echipamente germane au mers in China, in crestere de la 2,7% in urma cu un deceniu, potrivit Ifo Institut din München.

"Producatorii japonezi sunt peste tot si ei sunt de obicei competitorii cei mai duri", spune Oliver Wack, un specialist in piata chineza de la Federatia Inginerilor Germani, o organizatie a breslei.

De fapt, companiile germane au castigat teren in China anul trecut, crescandu-si cota de importuri la 22,9%, fata de 20,6%, in vreme ce felia de importuri japoneze in China a scazut la 24,1%, de la 27%, potrivit federatiei inginerilor.

Pentru ca moneda chineza se misca in tandem cu dolarul, yenul creste fata de yuan, pana si euro a ajuns mai ieftin. Dar economistii si managerii avertizeaza ca sunt multe alte motive pentru castigurile Germaniei. Spre exemplu, Germania a beneficiat de masivele investitii ale Chinei in infrastructura, ca de pilda in termocentrale, unde au fost favorizate companii ca Siemens. Iar costul initial, in euro sau in yeni, este adeseori un element secundar pe pietele unde se vand echipamente industriale specializate sau utilaj greu si unde atat companiile japoneze, cat si cele germane sunt puternice. Clientii se uita dupa considerente ca eficienta energetica, care ar putea fi un factor de cost mai important pe termen lung.

Putine companii germane se plang ca yenul e puternic. "Daca Japonia are o moneda puternica, evident ca asta ajuta companiile germane", explica Steffen Elstner, specialist in exporturi la Ifo Institut. Avantajul este mic, dar semnificativ, adauga Rolf Schneider, seful diviziei de studii macroeconomice la asiguratorul german Allianz. El calculeaza ca aprecierea dolarului fata de euro a adus 3-4% la exporturile germane, in vreme ce cresterea yenului nu a adus mai mult de 1%.

Dar "1% e inca relativ mult", spune Schneider. "Pentru companiile care concureaza direct cu cele germane, el joaca un rol decisiv."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/exportatorii-germani-profita-de-intarirea-yenului-punct-ochit-china-7419365
7419365
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.