Facebook, spaima vampirilor

Autor: Mircea Sarbu Postat la 28 noiembrie 2011 28 afişări

Se pare că „Social Layer" se chema proiectul lui Facebook pentru un telefon propriu. Dar proiectul s-a dovedit prea costisitor, aşa că numele s-a comprimat în „Slayer", în ton cu finanţarea şi ambiţiile. Unii spun că mai e loc de reduceri.

Nu cred că există vreo industrie la fel de secretoasă cum e cea informatică. Urmarea firească este că zvonurile sunt cele care domină lumea ştirilor din domeniu, iar tiparul este mereu acelaşi: nimeni nu vrea să recunoască nimic, dar nici nu neagă categoric. Dacă ar fi să facem o retrospectivă, am constata că multe dintre cele mai fanteziste zvonuri s-au confirmat într-o formă sau alta. Intenţia lui Microsoft de a cumpăra Yahoo! a fost un zvon îndelung negat până în ziua în care a fost confirmat. Telefoanele sub brand Google au fost o ipoteză aparent fără nicio bază până când au fost lansate pe piaţă. Şi exemplele ar putea continua cu toată zvonistica legată de Apple, de tableta de la Amazon şi multe altele.

Dacă mâine un blog obscur ar pretinde că ştie din surse sigure că Boeing se lansează în industria de biscuiţi, nimeni nu l-ar băga în seamă. În schimb, un zvon conform căruia Facebook intenţionează să producă un smartphone bântuie lumea IT de vreo doi ani şi nu dă semne că s-ar stinge. De curând, pe situl AllThingsD - editat de Walt Mossberg şi patronat de Wall Stret Journal - a apărut o serie de articole care pretind că zvonul a devenit certitudine. Telefonul de la Facebook poartă numele de cod Buffy şi va include nativ (şi adânc) toată funcţionalităţile imensei reţele sociale. Mai mult chiar, se dau şi detalii despre platforma tehnologică - bazată pe o variantă modificată de Android şi folosind HTML5 ca bază pentru aplicaţii - şi chiar detalii despre negocierile cu producătorii: se pare că s-au purtat discuţii cu Samsung şi HTC, iar cel din urmă a fost cel ales. Bineînţeles, HTC a refuzat să comenteze (nu e clar dacă a negat), iar un oficial de la Facebook a refuzat să discute despre Buffy. Dar a expus pe scurt concepţia companiei: orice dispozitiv mobil este mai valoros dacă cuprinde în adâncime caracteristici sociale, iar Facebook colaborează cu operatori, cu fabricanţi, cu proiectanţi de sisteme de operare şi aplicaţii pentru a aduce cât mai multe aspecte sociale către cât mai mulţi utilizatori. În romgleză s-ar zice că "face sens", având în vedere că Facebook pretinde că are 350 de milioane de utilizatori activi care se conectează de pe dispozitive mobile şi că are relaţii cu 475 de operatori din întreaga lume.

De fapt, Facebook este prezent de multă vreme pe telefoane, pentru că pe toate platformele există aplicaţii pentru acces la reţeaua socială. Mai mult, HTC şi Motorola au lansat telefoane care au butoane dedicate pentru Facebook, iar unii operatori (în frunte cu Orange) au anunţat deja o serie de telefoane centrate pe Facebook. Însă toate aceste aparate oferă doar o parte din ceea ce este Facebook în browser, iar Buffy ar fi cel care va aduce totul. Un motiv în plus ar putea să fie concurenţa: Google Plus este deja mult mai bine integrat pe telefoanele bazate pe Android şi este clar că Google mizează mult pe zona mobilă. Cum previziunile spun că într-un viitor apropiat internetul va fi accesat mai mult de pe telefoane inteligente şi tablete, Facebook nu-şi permite să rămână în urmă. Pare convingător, nu-i aşa?

Dar lucrurile nu sunt atât de simple. Deşi un telefon cu Facebook integrat ar putea aduce unele funcţionalităţi interesante (de pildă integrarea prietenilor din reţea în lista de adrese şi în mesagerie), planul are câteva slăbiciuni şi prima se referă la timp: o eventuală lansare nu poate veni mai repede de un an (dar cel mai probabil 18 luni), iar asta în zona mobilă este o eternitate. Mai important mi se pare însă un alt aspect: Facebook nu prea este iubită de utilizatori (deşi se zice că are peste 800 de milioane) şi problemele legate de "privacy" ar putea fi mult mai acute în zona mobilă. Dar mai sunt în joc şi Apple şi Google, care nu vor aplauda apariţia unui concurent. Google chiar poate face ceva în această privinţă, deoarece controlează Android şi ar putea să limiteze funcţiile non-Facebook livrate ramurii respective, punând potenţialii utilizatori într-o grea dilemă: doar Facebook sau tot ce poate oferi Android? Şi ultima, dar cea mai importantă: chiar vă trebuie un telefon Facebook sau funcţiile oferite de alte platforme sunt suficiente când sunteţi pe drum?

Eu cred că dacă Facebook se vrea pe mobile, un telefon propriu nu-i de mare ajutor şi nici n-ar ajuta la prima listare la bursă. Varianta lui Roger McNamee este că Facebook ar trebui doar să livreze un toolkit software care să-i ajute pe fabricanţi să integreze funcţiile reţelei în propriile telefoane. Probabil că aşa va face, iar Buffy rămâne doar spaima vampirilor. Dar era mai ieftin cu usturoi.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu,
Facebook,
telefon
/opinii/facebook-spaima-vampirilor-9006770
9006770
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.