Dragos Damian: Ce au invatat din criza oamenii din operatiuni

Postat la 10 iunie 2011 29 afişări

Oamenii din operatiuni reprezinta o alaturare de cuvinte care descrie colocvial oamenii de afaceri care conduc business-uri generatoare de bunuri, fie ele multinationale sau intreprinderi mici si mijlocii - sunt prin definitie oameni de actiune care muncesc 24 de ore, 7 zile din 7.

Iau decizii, intervin nemijlocit in executie, energizeaza organizatia, genereaza valoare adaugata, optimizeaza modelul de afaceri, creeaza planul B si chiar C daca trebuie. Sunt cei care fara macar sa-si fi dat seama au dus pe umerii lor " relansarea economica a Romaniei", sloganul de mobilizare generala din vremuri de declin economic, probabil corespondentul sloganului de mobilizare generala din vremuri de crestere economica "cred că România îşi poate propune să ajungă a şaptea putere a UE".

De aceea mai mult ca sigur ca oamenii din operatiuni sunt primii care au incercat o satisfactie nemasurata, disproportionata chiar, cand au auzit ca economia Romaniei a crescut cu 0,6%, pentru ca au muncit foarte greu pentru asta. Se reconstruieste in ciuda tuturor profetiilor toxice un sentiment de incredere intern si extern iar oamenii din operatiuni sunt cei care merita toata recunostiinta.

Dar poate ca austeritatea ultimilor ani nici nu a fost o experienta nefolositoare pentru oamenii din operatiuni, daca ne gandim la austeritate ca la o lectie care a trebuit invatata cu forta de catre ei.

Au invatat sa sa descurce pe cont propriu, sa redevina antreprenori, sa se increada in instinctele proprii pentru a-si dezvolta afacerile si mai ales sa nu se bazeze in nici un fel pe guvernanti. Ramane ca in continuare oamenii din operatiuni sa stea pragmatic pe picioarele lor insistand pe langa guvernanti doar sa resolve blocajul financiar, evaziunea fiscala, munca la negru ("crime" economice care de altfel existau si inainte de criza).

Au invatat sa foloseasca cu abilitate termeni de afaceri noi, verbe infernale despre care nu stiau ca exista: a restructura, a disponibiliza, a economisi, a conserva, primii termeni din cartea de capatai a crizei. Ramane ca in continuare oamenii din operatiuni sa foloseasca si grupul-prieten de termeni de afaceri pe care l-au invatat concomitent: a eficientiza, a stabiliza, a inova, a de-risca.

Au invatat sa construiasca in organizatii instrumente de eficientizare si simplificare absolut naturale in afaceri: automatizarea, standardizarea, externalizarea, rationalizarea, fluidizarea, diversificarea, discontinuarea; la modul general, au invatat ce bine este sa lucrezi prin proceduri operative standard la care sa fii compliant. Ramane ca in continuare oamenii din operatiuni sa exceleze in a manui aceste procese si sa le faca parte integranta din guvernarea modelul de afaceri.

Au invatat sa nu se limiteze la confortul gestionarii operatiunilor domestice ci sa se avante curajos pe piete unde "fabricat in Romania" este vazut cu respect, nu asa cum de multe ori este sabotat la noi. Ramane ca in continuare oamenii din operatiuni sa caute sa evolueze regional organic sau inorganic acolo unde consumul creste si sa nu le fie frica nici macar in a exporta in superemergentele BRIC si Turcia.

Au invatat sa aiba incredere in leu, dar nu pentru ca politica monetara este stralucita sau pentru ca moneda nationala ar juca vreun rol comunitar, ci pentru ca si-au dat seama ce inseamna sa colectezi creante intr-o perioada de volatilitate valutara sau sa mergi cu mana intinsa umilindu-te pentru un credit de la o banca. Ramane ca in continuare oamenii din operatiuni sa ceara BNR-ului sa tina un leu puternic, sa reziste presiunilor bancilor comerciale, sa joace un rol mai important in deciziile pe care le are BCE.

Au invatat ca de mult prea multe ori analistii, consultantii, auditori, avocatii, n-au stiut ce trebuie sa le spuna si atunci au spus ceea ce s-a dorit a se auzi si asta a provocat durere. Ramane ca in continuare oamenii din operatiuni sa discearna prudent sfaturile lor, sa-i faca solidari cu efectele consultantei, in general sa le ceara mai multa exigenta si professionalism in asistenta acordata.

Au invatat ca super-scolile le trimit absolventi pregatiti pur teoretic, doar pentru modul de lucru "crestere" si ca instruirea pe linia frontului este riscanta si scumpa. Ramane ca in continuare oamenii de operatiuni sa aloce timp si bani pentru a transforma absolventi neajutorati in succesori puternici.

Au invatat foarte mult despre competitia pentru clienti si consumatori care, desi se plang ca a crescut TVA-ul si ca le-au scazut veniturile, raman statornici cliseelor ridicole "sunt prea sarac ca sa cumpar lucruri ieftine" sau "lucrul romanesc este prost facut" si actioneaza in consecinta. Ramane ca in continuare oamenii din operatiuni sa combata pseudo-consumerismul cladit pe stereotipuri si tina cont ca pretul este cel mai important diferentiator in afaceri.

Oamenii din operatiuni au invatat in ultimii trei ani cat intr-o viata, este esential ca in urmatorul ciclu economic sa fie lideri intelepti si sa-si aduca aminte.


DRAGOS DAMIAN este CEO al companiei farmaceutice Terapia-Ranbaxy si presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania.

Urmărește Business Magazin

/opinii/dragos-damian-ce-au-invatat-din-criza-oamenii-din-operatiuni-8330681
8330681
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.