Concluziile unei tragedii: nu putem sau nu ştim cum?

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 21 ianuarie 2014 148 afişări

Luni după-amiază, un avion Britten-Norman Islander BN 2A-27 fabricat în 1977 s-a prăbuşit în apropierea localităţii Beliş, la marginea judeţului Alba. Din cei şapte pasageri, doi şi-au pierdut viaţa.

Concluziile unei tragedii: nu putem sau nu ştim cum?

Deşi existau aparate de zbor pregătite pentru situaţii de urgenţă, ele nu au putut fi folosite. Aeronava S.M.U.R.D. în valoare de un milion de euro nu a putut fi lansată, fiind în revizie. Elicopterele IAR 330 M nu au putut interveni din cauza vizibilităţii reduse. Elicopterul S.M.U.R.D. Mureş, trimis pentru a survola zona, a trebuit să fie retras ca urmare a condiţiilor de ceaţă.

Instituţiile implicate declară că s-au urmat procedurile conform legislaţiei şi regulamentelor în vigoare.

La ora 16:16, unul dintre pasageri a apelat numărul unic 112, anunţând că avionul s-a prăbuşit. La 18:40 directorul ROMATSA a anunţat că se cunosc coordonatele exacte ale avionului prăbuşit; primul care a ajuns acolo, însă, a fost un localnic, în jurul orei 21:30. A mai durat trei ore până ce victimele au fost coborâte, pe braţe, în zona unde se aflau ambulanţele. După alte două ore şi jumătate, pasagerii avionului prăbuşit lângă Beliş au ajuns la Spitalul de Urgenţă din Cluj. Au trecut mai bine de zece ore până ce victimele au ajuns la spital.

Privind însă filmul evenimentelor, impresia care rămâne este că autorităţile ar fi putut acţiona mai repede. Sau mai eficient. Sentimentul este că cei responsabili repetă un scenariu pe care îl cunoaştem prea bine. Să nu excludem nici varianta că aşteptările noastre sunt pur şi simplu prea mari.

Circumstanţele au fost de aşa natură încât niciuna dintre metodele fireşti pentru localizarea unui telefon mobil nu a putut fi folosită. Zona în care s-a produs accidentul era una izolată, în munţi, iar semnalul emis de telefonul mobil era preluat de o singură antenă, triangularea fiind astfel imposibilă. Unul dintre pasageri a încercat să transmită coordonatele GPS, folosind o aplicaţie instalată pe telefonul mobil, însă acestea nu au fost complete.

Legile în vigoare din România nu permit operatorilor de telefonie mobilă să iniţieze automat procesul de localizare atunci când de pe un număr de telefon se apelează serviciul de urgenţă. Astfel, atunci când operatorul 112 răspunde la apel, monitorul său ar afişa adresa exactă de unde s-a efectuat apelul şi timpul de intervenţie s-ar reduce în mod semnificativ.

Accidentul de la Beliş face parte din categoria celor pe care nu le putem preveni. Diferenţa o putem face în  felul în care ne pregătim pentru ele şi felul în care acţionăm atunci când în joc sunt vieţi omeneşti.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

/opinii/concluziile-unei-tragedii-nu-putem-sau-nu-stim-cum-11939943
11939943
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.