Cate unul, sa ajunga la toti

Postat la 12 aprilie 2010 10 afişări

Ca sa folosesc o expresie draga crainicilor de stiri, cohortele de fani Apple (si nu numai ei) „s-au calcat in picioare” in fata magazinelor companiei in zorii zilei de 3 aprilie. Da, este irezistibil.

Deja scenariul este cunoscut. In zorii zilei in care a fost pusa in vanzare prima transa de iPad (varianta fara 3G), cozile erau deja formate in fata magazinelor Apple. Deja aceste cozi fac parte ele insele din "hype", fiind stiri de prime time pe toate retelele de televiziune. Insa pentru analisti buluceala nu e relevanta, pentru ca pe ei ii intereseaza cifrele. Cate bucati s-au vandut in prima zi - aceasta e intrebarea care-i macina. Apple a comunicat destul de sec ca s-au vandut circa 300.000, ceea ce a ridicat cateva semne de intrebare, avand in vedere ca pronosticurile se invarteau undeva in jurul a 700.000. Lucrurile se complica daca se socotesc si pre-comenzile, care sunt livrate dupa ziua lansarii, dar au fost platite inainte.

Trebuie luate si ele in calcul? Apple nu le-a luat, desi ar fi putut astfel sa prezinte o cifra si mai impresionanta. Nu cumva Apple triseaza si sub-evalueaza intentionat vanzarile? Se pare ca nu, pentru ca firma Chitika - care dispune de o retea de publicitate care serveste peste 80.000 de situri web - a pus la punct o metoda de a estima numarul iPad-urilor (distincte) care s-au conectat la web. Ceea ce este semnificativ in cifrele prezentate in timp real de Chikita este ca vanzarile au pastrat un ritm sustinut si dupa ziua Z, depasind 600.000 in timpul week-end-ului si continua sa creasca. Daca adunam si pre-comenzile si mai punem la socoteala clientii pretentiosi, care asteapta varianta cu 3G spre sfarsitul lunii (aprilie 2010), este foarte probabil ca milionul sa fie atins foarte curand (iar un milion era estimarea pesimistilor pentru totalul general al vanzarilor pana la sfarsitul vremurilor).

Pe mine insa m-au impresionat mai mult alte cifre: Apple afirma ca in prima zi a lansarii s-au vandut mai mult de un milion de aplicatii si circa 250.000 de carti digitale, adica fiecare cumparator al aparatului a cumparat in medie trei aplicatii si o carte de cum a pornit "divaisul". Si acum sa tragem linie si sa comparam. Vanzarile primului model iPhone s-au cifrat la circa 270.000 in prima zi (de fapt e vorba de primele 30 de ore, dar sa nu exageram cu pedanteria), iar milionul a fost atins dupa 74 de zile. Daca previziunile privind milionul de iPad-uri pana la sfarsitul lui aprilie (adica in mai putin de 30 de zile) se confirma si adunam aplicatiile, cartile, muzica si filmele (care vor aduce venituri relativ constante in timp), mai punem la socoteala si zvonul ca Apple are deja "pe teava" versiuni noi, care sa invioreze vanzarile (exact ca in cazul iPhone), ajungem la concluzia ca iPad este cel mai mare succes comercial obtinut de Apple in intreaga sa istorie, depasind Macintosh, iPod si iPhone. Ramane insa de vazut daca va fi cu adevarat un "game changer", precum cele mai sus amintite.

S-ar parea ca da, daca tinem seama de busculada care se anunta pe acest segment de piata. Concomitent cu iPad, Fusion Garage a lansat JooJoo, o alta tableta. Spre deosebire de iPad, aceasta este mai mare (12 toli), vine in format 16:9, costa 500 de dolari si stie Flash (cu ceva probleme, totusi). Insa afisajul este inferior (mai cu seama in ceea ce priveste unghiul de vizualizare), greutatea de peste un kilogram il face inutilizabil cu o singura mana si, in plus, nu ofera decat o functionalitate: browsing web. Dar vin si altii. Nokia va lansa in toamna o tableta, care se pare ca va fi echipata cu MeeGo, versiunea de Linux mobil mesterita impreuna cu Intel.

Codul sursa si kitul de dezvoltare au fost recent publicate, in speranta ca pasionatii vor genera un set de aplicatii atat pentru smartphones, cat si pentru viitoarea tableta. HP Slate a fost deja prezentat la CES chiar de seful Microsoft, Steve Ballmer, iar lansarea este asteptata in luna iunie, la un pret de circa 400 de euro (e speculatie, HP nu a confirmat si nici nu a infirmat). Mai multe aparate asemanatoare, echipate insa cu Android, sunt asteptate spre toamna, probabil de la producatori asiatici. Dar semnul cel mai rau este ca vreo cateva schite de la Google au aparut pe web, asa ca nu este deloc exclus ca gigantul sa-si exerseze Chrome OS pe o tableta. Iar Google va miza pe deschidere si, evident, va forta preturile si va bulversa si mai mult piata, asa cum procedeaza cu Android si Nexus One.

In zilele dinaintea lansarii iPad, IGN.com a publicat o foarte interesanta istorie a tabletelor, care incepe cu proiectul Dynabook schitat de Alan Kay in 1968 si trece prin toate esecurile rasunatoare de pana acum. A venit si vremea primului succes.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
Weboscop,
iPad,
Mircea Sarbu
/opinii/cate-unul-sa-ajunga-la-toti-5852811
5852811
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.