Reclama, sufletul trist al unui comert firav

Postat la 11 ianuarie 2009 14 afişări

Mai putine cumparaturi inseamna mai putine vanzari, care inseamna mai putina publicitate. Dupa ani de crestere sustinuta, in 2009 singura sansa de crestere pe care o vad publicitarii este eliminarea concurentei.

Cate reclame vom mai vedea? 

Anul 2009 va aduce schimbari atat de forma, cat si de fond. Si pentru ca vom avea reclame mai putine si mai scurte, si pentru ca vom vedea un alt fel de reclame - “mai pragmatice”, dupa cum le caracterizeaza Doru Spataru, partener in cadrul Front Line Marketing. El mai crede ca o asemenea tendinta ar putea crea un alt fenomen: “nu vor mai fi tinuti clientii care costa foarte mult; ei sunt clienti care, la ora asta, au fost tinuti, chiar daca nu erau profitabili, pentru partea care permitea creativitate si demonstratii in festivaluri”.

Vor reveni agentiile full-service?

Reduceri de costuri cu orice pret. Este, pe langa supravietuire, unul dintre principalele obiective ale companiilor pentru anul 2009. In aceste conditii, pe piata de media si advertising exista voci care sustin ca una dintre cele mai practice solutii va fi revenirea la agentiile full-service, prin intermediul carora o companie client poate beneficia dintr-un singur loc de mai multe servicii, in schimbul unui pret mai mic decat daca ar fi apelat la cate o agentie diferita pentru fiecare activitate de comunicare. “Nu stiu cati isi vor mai permite sa plateasca 15 agentii pentru 15 lucruri diferite”, spune Alex Badila, managing director la Publicis Romania.  

Ce va fi in publicitatea online? 

“Nu vom mai vedea cresteri de 50-70%, ca pana acum. Anul acesta publicitatea online va creste probabil cu cel mult 30%”, apreciaza Calin Fusu, fondatorul Neogen, in opinia sa cele mai afectate fiind site-urile mai mici si proiectele noi. Dar campaniile facute in mediul online sunt de trei pana la zece ori mai ieftine decat cele din presa scrisa sau cele de la TV si de 20 de ori mai eficiente din punctul de vedere al rezultatelor. “Reclamele pe internet sunt cele mai la indemana pentru com paniile care cauta sa fie mai atente cu bugetele pe care le aloca pentru publicitate, dar nu vor sa afecteze totusi promovarea”, conchide Orlando Nicoara, director general al MediaPro Interactiv.  

Online versus print 

Viitorul publicitatii in mediul virtual este inca incert, in conditiile in care se adreseaza unor comunitati restranse, expunerea fiind, deci, limitata. Avantajele sale tin insa de faptul ca este un mediu inca ieftin si usor ma- surabil. In print, pe de alta parte, avantajele tin mai degraba de abilitatea de a oferi pachete mai complexe, care sa se plieze pe nevoile clientilor in perioada de criza. “Presa scrisa poate crea diverse pachete de sponsorship, colaborari care sa ofere unui brand mai mult decat o simpla expunere”, crede Alex Badila, managing director al Publicis Romania. 

Vor ramane televiziunile generaliste cei mai mari vanzatori de spatiu media? 

In 2009, pe mediile de nisa vor miza doar cei foarte curajosi sau care isi adreseaza campaniile unor comunitati foarte restranse. In aceste conditii, statiile TV generaliste vor prinde si anul acesta cele mai mari contracte. Faptul ca posturile generaliste vor conduce in continuare ierarhia nu inseamna ca vor avea aceleasi cresteri ca si anul trecut (in 2008, tarifele televiziunilor au crescut, in medie, cu 30-40% fata de 2007). “Mai mult, putem vorbi de o echilibrare de forte in 2009, nemaifiind cazul pietei de TV sold-out”, spune Carmen Tanasie, CEO al Omnicom Media Group (OMG).  

Cu cat vor scadea bugetele de publicitate?

Reducerea bugetelor de publicitate a inceput inca de la sfarsitul anului trecut, iar pentru 2009, temerea cea mai mare a agentiilor de publicitate, PR si media buying este ca tendinta va continua. “Cred ca vor fi mari probleme, mai ales la conturile internationale si, din pacate, acestia sunt si cei mai mari clienti”, spune Carmen Lixandru, general manager al Mediacom. In acest caz, pentru 2009, cele mai fericite cazuri vor fi acelea in care reducerile de bugete nu vor depasi 20-30%. Publicitarii se tem insa ca vor exista si clienti care isi vor amana proiecte, vor renunta, cel putin pentru o perioada, la comunicare sau, mai rau, vor inchide businessul.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
analize,
dileme,
economie,
previziuni 2009
/media-marketing/reclama-sufletul-trist-al-unui-comert-firav-3732373
3732373
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.