Bani pentru vizitatori si trafic. Cum se castiga din reclame online

Autor: Anca Arsene-Barbulescu, Roxana Cristea Postat la 10 iunie 2011 192 afişări

Pe o piata in scadere, reclamele online sunt singurele care cresc. Piata a ajuns la o valoare record dupa scaderea destul de abrupta din 2009. De unde vine cresterea, care sunt investitorii, unde ajung banii si care sunt premisele acestui an?

"Digitalul a crescut spectaculos in ultimii doi ani, iar brandurile, clientii si agentiile de comunicare fac eforturi pentru a tine pasul cu numeroasele canale si instrumente care se dezvolta in permanenta in acest mediu de comunicare", spune Alex Visa, managing partner al HyperActive, precizand ca, desi suntem in recesiune, reclamele online au crescut fulgerator.

Anul trecut investitiile in acest tip de reclame au atins nivelul record de putin peste 86 de milioane de lei (20,4 milioane de euro) in Romania, in crestere cu 32% fata de 2009, potrivit studiului Romanian Online Advertising Study (ROADS) realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers. Valoarea este cea mai mare inregistrata pana acum in industrie, insa nici reclamele online n-au fost ferite de recesiune. Anul 2009 a fost destul de slab inclusiv pentru acest domeniu, cheltuielile companiilor cu reclamele pe internet scazand la 15,4 milioane de euro, sub nivelul de 19,6 milioane de euro din anul precedent. In moneda nationala insa, diminuarea a fost ceva mai blanda, de numai aproximativ zece procente, de la 72,4 milioane de lei la putin peste 65 de milioane de lei in 2009; dar in ansamblu, reclamele online au pierdut un an odata cu primul an de recesiune din Romania.

Cu toate ca, per total, piata media a continuat sa scada si anul trecut, segmentul publicitatii pe internet a reluat cresterea, depasind chiar nivelul din 2008, prag care se situeaza peste asteptarile multor specialisti din industrie, care prevedeau o crestere de numai 10%, in timp ce doar cativa optimisti se gandeau la un plus de 20, poate chiar 30%. "Cresterea pietei de publicitate online inregistrata anul trecut atesta disponibilitatea din ce in ce mai mare a clientilor de publicitate de a investi in acest sector", spune Cristian Petriceanu, presedintele IAB Romania. Din punctul lui de vedere, reticenta companiilor fata de investitiile in promovare pe internet in 2009 a fost compensata anul trecut de intensificarea si diversificarea activitatilor de publicitate in domeniul internetului, lucru care se vede tot mai mult in integrarea onlineului in mixul de media al majoritatii publicitarilor.

Pe de alta parte, Alex Visa spune ca "advertiserii isi doresc din ce in ce mai mult sa aiba vizitatori si trafic, iar social media joaca un rol important aici". In plus, seful HyperActive spune ca a resimtit o crestere si ca vede un interes din ce in ce mai crescut al pietei. "Diversi clienti traditionali investesc din ce in ce mai multi bani in publicitate", completeaza Visa.

Potrivit unui studiu facut de HyperActive, care spre deosebire de studiul IAB cuprinde si bugetele investite in mobile marketing si taxele platite agentiilor de digital locale, in 2010 valoarea totala a pietei de profil in Romania a fost intre 36 si 38 de milioane de euro. Raportul a luat in considerare cheltuielile media totale estimate pentru anul 2010, cheltuielile media de tip performance (Google, Yahoo.com, Facebook), care se situeaza intre 24 si 25 de milioane de euro, taxele platite agentiilor de digital locale (orice livrabile, altele decat cele de media: strategie, creatie, design, productie, social media, analytics), care sunt de 9-10 milioane de euro si bugetele investite in reclame si aplicatii pentru mobil, situate in jurul valorii de trei milioane de euro.

"Pentru acest an ne asteptam la o crestere cu 20% a pietei de digital marketing din Romania si estimam ca investitiile in publicitatea digitala vor reprezenta 11% din totalul bugetelor media", a mai spus Visa, precizand ca numarul licitatiilor organizate de advertiseri pentru proiecte digitale a crescut anul trecut si acest trend va continua si chiar se va accelera pe masura ce "conceptul de comunicare 360 de grade si cu un nucleu puternic digital isi va dovedi eficienta pentru marketeri".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/bani-pentru-vizitatori-si-trafic-cum-se-castiga-din-reclame-online-8310921
8310921
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.