A renunţat la o bursă în străinătate pentru a dezvolta o afacere în România. Pariul a fost căştigător, afacerea sa generând sute de mii de euro anual

Autor: Ioana Matei Postat la 08 iunie 2017 978 afişări

Cosmin Mălureanu a renunţat la o bursă în străinătate pentru a dezvolta o afacere în România. Pariul lui a fost unul câştigător: în mai bine de 10 ani de antreprenoriat, reuşitele s-au ţinut lanţ, culminând, anul trecut, cu listarea firmei sale la Bursa de Valori din Bucureşti. Care sunt planurile sale în continuare?

A renunţat la o bursă în străinătate pentru a dezvolta o afacere în România. Pariul a fost căştigător, afacerea sa generând sute de mii de euro anual

Cosmin Mălureanu a fondat, în urmă cu aproximativ 10 ani, compania axată pe dezvoltarea de software educaţional (eLearning) Ascendia. Liniile de business ale companiei deservesc atât zona de consumatori copii (software educaţional pentru copii), cât şi pe cea corporate (module de software educaţional variate, de la soft skills la hard skills). În 2016, Ascendia a realizat o cifră de afaceri de aproximativ 1,8 milioane de lei, faţă de circa 4 milioane de lei în 2015.

Profitul brut în anul trecut a fost de circa 117.400 lei în 2016, faţă de 1,59 milioane de lei cu un an în urmă. ”Fluctuaţiile sunt date în principal de investiţiile făcute de companie în dezvoltarea gamei de produse proprii, în detrimentul activităţii comerciale. Întrucât considerăm că o activitate bazată pe servicii de tip outsourcing nu este sustenabilă pe termen lung, continuăm să investim din ce în ce mai mult în gama de produse proprii“, explică Mălureanu. 

Evoluţia profesională a lui Cosmin Mălureanu este strâns legată de eLearning şi antreprenoriat. În 2001, a obţinut o bursă de studiu în străinătate, pentru ca doi ani mai târziu să renunţe la aceasta pentru a porni o primă afacere în ţară. În intervalul 2003-2006, a fost acţionar (25%) şi director de cercetare şi dezvoltare al unei companii ce producea software, pe care a fondat-o împreună cu câţiva prieteni.

”Am programat, am făcut management de echipă etc. La ieşirea din acţionariat, am beneficiat de o sumă ce nu atingea 25.000 euro“, descrie el prima experienţă antreprenorială. Între 2005 şi 2008, s-a orientat pe piaţa de capital din România, unde a fost un investitor activ: ”Am învăţat ce înseamnă piaţa de capital, ce este analiza tehnică, analiza fundamentală, comportamentul emoţional al investitorilor etc.“ Astfel, a gestionat propriul portofoliu, multiplicând suma de care se ocupa, ca urmare a exitului din compania anterioară, de peste patru ori.

Din 2007 este acţionar şi CEO al Ascendia. ”Fondarea companiei în 2007 a implicat un start de la zero în industria eLearning. După 10 ani, consider că am înţeles şi cunosc bine această piaţă“, punctează el. Cel mai dificil moment pentru Mălureanu a fost în 2013, anul în care au decis să schimbe modelul de afacere, de la o activitate bazată aproape exclusiv pe outsourcing către un model bazat în special pe produse proprii. ”Decizia luată a fost radicală, fapt ce ne-a lăsat fără venituri o perioadă bună. A fost anul în care a trebuit să tăiem din salariile oamenilor pentru câteva luni bune, anul în care am luat linii de credit şi le-am folosit în întregime, anul în care, deşi credeam că am planificat cu grijă această schimbare, realitatea ne-a demonstrat că am fost la un pas de a avea probleme serioase odată cu schimbarea modelului de business.“ Cea mai importantă susţinere a venit din partea echipei, care a înţeles ce dorea Mălureanu să facă şi a pus umărul la această construcţie. S-au ţinut de plan – atât el, cât şi soţia, Adriana, şi fratele său, Alex, care îi sunt parteneri de afaceri şi membri ai echipei Ascendia.

Între timp, Cosmin Mălureanu a absolvit facultatea în România, dar nu fără peripeţii: ”Am terminat în cele din urmă facultatea în România – Academia de Studii Economice Bucureşti, Facultatea de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică, după nouă ani tumultuoşi, marcaţi de îngheţarea unor ani de studiu ca urmare a plecării la bursă sau ca urmare a nevoii de timp pentru activitatea antreprenorială, de repetarea unor ani, precum şi de timpul de care am avut nevoie pentru a pregăti şi susţine lucrarea de licenţă. Am avut ambiţia să o termin. Nu pun mare preţ pe diplome, dar consider că şcoala ar trebui să te înveţe să înveţi şi cei ce au o diplomă, teoretic, ar trebui să ştie să facă acest lucru.“

Între toate realizările profesionale de până acum, consideră drept cea mai importantă dezvoltarea Ascendia până la punctul în care listarea companiei la Bursa de Valori Bucureşti a devenit o certitudine. ”În timp, fiecare reuşită este importantă la momentul ei. M-am bucurat la primul contract şi apoi au venit multe; m-am bucurat la prima apariţie în presă şi apoi au venit multe; m-am bucurat la primul premiu şi se pare că facem în continuare lucruri bune şi primim premii la nivel intern şi internaţional (atât cu Ascendia, cât şi personal).“ Enumeră între distincţiile primite: în 2015, premiul Leave a Mark oferit de Romanian Business Leaders; în 2014, Premiul E-Skills for Jobs 2014 – Digital Entrepreneurship, oferit de Comisia Europeană la nivel de UE pentru rezultatele obţinute cu compania; în 2010, premiul ”Antreprenor al Anului 2010“, din partea Junior Achievement Young Enterprise Europe.

Şi Ascendia a fost premiată în mai multe rânduri, iar câteva exemple sunt cel din 2014 – Mobile Awards România – locul 3 la categoria Proiecte speciale cu aplicaţia educaţională EduTeca: Fănică şi secretul legumelor; iar în 2013 – Best Content for Kids – European Award, susţinut de Comisia Europeană; firma a urcat pe locul 1 pe România cu aplicaţia educaţională EduTeca: Fănică şi secretul legumelor.

Dintre realizările recente menţionează atragerea în acţionariatul companiei a fondului de investiţii Certinvest, care pentru o participaţie de 10% a oferit companiei circa 1,2 milioane de lei (aproximativ 275.000 euro), bani ce au fost folosiţi pentru investiţii în propriile produse software. În iulie anul trecut, Ascendia S.A. s-a listat la Bursa de Valori Bucureşti, pas urmat de creşterea capitalizării bursiere (valoarea companiei, care acum atinge cifra de circa 14,4 milioane de lei - aproximativ 3,5 milioane de euro). Lista realizărilor continuă şi cu atragerea unei finanţări nerambursabile de 1,7 milioane de lei (aproximativ 260.000 de euro) din partea UEFISCDI pentru dezvoltarea unui nou produs educaţional ce va genera o nouă linie de afaceri pentru Ascendia. În acelaşi timp, compania şi-a crescut numărul de clienţi de tip corporate, cărora le oferă o soluţie completă de eLearning, respectiv un LMS (Learning Management System) şi servicii de dezvoltare a unor module de training online personalizate pe nevoile clienţilor. Tot anul trecut, au lucrat la dezvoltarea şi lansarea pe piaţă a unui produs software educaţional pentru copii cu vârstele între 3 şi 12 ani.

Legat de obiective, spune că ”pe scurt, investim pentru a putea creşte sustenabil“. Pentru fiecare din următorii trei ani, Ascendia are programată lansarea unui produs nou, care să devină o linie importantă de afaceri pentru companie. În 2017 urmează să lanseze un catalog de cursuri eLearning off-the-shelf, pentru companii. În 2018 vor lansa un produs software dedicat îmbunătăţirii vorbirii pentru copiii cu probleme logopedice, iar în 2019 au programat un nou produs pe care deocamdată nu vrea să îl devoaleze. În planurile lor de dezvoltare intră şi extinderea pe pieţele externe: ”Dorim să creştem în afara ţării. Dacobots.com este vârful nostru de lance şi în 2017 dorim să extindem parteneriatul cu Samsung, dezvoltând produsul şi pentru pieţele Europei de Est, urmărind ca apoi să lansăm variante şi în alte părţi ale lumii. Apropo de Dacobots.com, merită precizat că foarte curând va avea o componentă de AI (artificial intelligence), urmând că Ascendia să pună bazele unui parteneriat cu o companie importantă pe acest segment.“ În ceea ce priveşte resursele pentru creştere, Cosmin Mălureanu spune că vor continua să folosească varii surse de finanţare nerambursabilă (fonduri naţionale sau europne), profiturile companiei şi, la nevoie, vor apela la credite sau la instrumente disponibile pe piaţă de capital.

Pe termen lung, Cosmin Mălureanu nu îşi imaginează alt parcurs decât unul axat pe antreprenoriat: ”Peste 10 ani mă văd conducând o afacere. Sau mai multe. Nu cred că aş putea să fac altceva. Îmi plac provocările şi în antreprenoriat ai parte de ele la fiecare pas“.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.