În ce domeniu să pornim o afacere?

Autor: Ana Raduta Postat la 12 ianuarie 2012 2463 afişări

Chiar dacă încă nu există un indiciu clar despre evoluţia anului 2012 şi dacă el va fi mai bun decât anul ce tocmai s-a încheiat, oamenii de afaceri spun că în piaţă sunt destule oportunităţi pentru cei care vor să pună bazele unui start-up.

A venit însă vremea să lăsăm în urmă ideile de afaceri tradiţionale şi să ne concentrăm pe domeniile mai puţin încercate de antreprenori. Nici domeniile gigant nu trebuie ocolite, întrucât acestea ascund întotdeauna nişe care permit dezvoltare şi câştiguri bune. La o primă răsfoire a răspunsurilor primite de la peste 20 de oameni de afaceri din România, apar câteva domenii recurente cu potenţial investiţional: energia regenerabilă, IT, agricultură şi servicii.

"Domenii precum agricultura sau IT&C, proiectele cu energie verde, precum şi IMM-urile care pot primi finanţare de la Uniunea Europeană ar trebui exploatate mai mult. Din păcate, gradul de absorbţie a fondurilor europene rămâne în continuare scăzut, ceea ce afectează situaţia economică a ţării", spune Adrian Olteanu, CEO al Flanco. Chiar dacă la nivel general nu stăm foarte bine în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene, segmentul destinat agriculturii nu este foarte rău reprezentat, în condiţiile în care aici gradul de absorbţie este de 30%.

Ciprian Moga, managing partner în cadrul companiei de consultanţă Iquest Consulting, este de părere că exportul este cheia unei afaceri reuşite în aceste vremuri, astfel încât orice demers antreprenorial care vizează deservirea pieţelor externe porneşte cu dreptul. "Vor merge bine domeniile care vor exporta ca furnizori pentru sectorul industrial şi al serviciilor specializate din Europa Occidentală", spune Ciprian Moga. Intrarea pe pieţele din afara României este însă dificilă, mai ales pentru tinerii antreprenori, care sunt la primul contact cu mediul de afaceri.

În ceea ce priveşte piaţa internă, şeful Iquest Consulting crede că şi aici mai există oportunităţi. Chiar dacă nu la fel de generoase şi cu potenţial de câştig la fel de mare, afacerile destinate exclusiv pieţei locale au şanse de supravieţuire într-un climat economic în continuare dificil şi în care îndemnurile merg tot în direcţia unui consum prudent. "Vor fi la căutare serviciile de administrare de baze de date, dezvoltarea de aplicaţii pentru telefonie mobilă şi tablete grafice, business intelligence, cloud computing sau outsourcing de funcţii de bază în IT, servicii de software-as-a-service", enumeră Moga. Din aceeaşi listă mai fac parte şi orice forme de comerţ stradal în zonele cu trafic bun, dar şi serviciile medicale, unde "cererea este imensă, iar o pătură cu venituri medii este încă incomplet deservită".

Spre deosebire de IT, investiţiile în ultimele două domenii menţionate sunt considerabile, drept urmare trebuie să porniţi la drum cu un capital consistent.Pe o logică inversă, dar care are la bază acelaşi element cheie, anume pieţele externe, identifică şi George Mucibabici, preşedintele Deloitte România, domeniile în care ar fi oportun să se înfiinţeze start-up-uri în anul 2012. Acesta le recomandă antreprenorilor să caute categoriile de servicii şi produse pe care România le importă şi să le realizeze pe plan local.

"Trebuie să ne uităm la ce importăm cel mai mult. Importăm foarte multă carne, deci o afacere în acest domeniu ar putea avea şanse de reuşită. În plus, mai sunt foarte multe resurse neexploatate în sfera serviciilor. Spre exemplu, nu există o instituţie sau o firmă care să-ţi administreze impozitele", spune Mucibabici.Privind lucrurile la scară mai mare, oamenii de afaceri trebuie să se uite la domeniile sau sub-domeniile cu adresabilitate largă, chiar dacă aceste pieţe sunt mai mereu supra-aglomerate şi concurenţa este, prin urmare, acerbă. "Omul va trebui să trăiască şi să mănânce - deci domeniile cel mai strâns legate de aceste nevoi primare vor fi probabil şi cele mai atrăgătoare", crede Marian Popa, Central and Eastern Europe managing director la Endava.

Dincolo de toate aceste recomandări, foarte importantă este componenta strategică, fără de care niciun business, oricât de "în tendinţe" ar fi, nu va putea să supravieţuiască. "Nu credem că există domenii mai atrăgătoare pentru înfiinţarea unui start-up. Succesul oricărui demers antreprenorial va ţine de modul cum este gândit business-ul respectiv, de abilitatea lui de penetrare şi de menţinere pe o piaţă destul de dificilă", subliniază Mirela Raicu, managing partner în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Esop.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afacere,
start-up,
/cover-story/in-ce-domeniu-sa-pornim-o-afacere-9130665
9130665
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.