Dilemele lui 2011 - Se vor inmulti cumparaturile de pe internet? Va fi 2011 anul tabletelor?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 14 ianuarie 2011 23 afişări

Cea mai importanta intrebare este acum, la inceputul anului, daca economia romaneasca isi va relua cresterea. pe langa aceasta, va propunem o serie de teme de gandire legate de ce ne asteapta in anul cel nou, ca economie si ca societate.

VA CRESTE PIATA DE SOFT SI DE SERVICII IN 2011?

Piata romaneasca de soft si de servicii va ajunge in acest an la 760 de milioane de euro, mai mult cu 8% fata de 2010, potrivit estimarilor din piata. Aceasta crestere va depinde in special de dezghetarea proiectelor din sectorul public, care ar putea duce si la dezvoltarea pietei de servere si PC-uri. In plus, in acest an, vor mai fi inregistrate cresteri si in zona de outsourcing si integrare de sistem, punandu-se un accent mare pe partea de infrastructura, cum ar fi externalizarea departamentului de IT al unei companii.


SE VOR MAI FACE ANGAJARI IN IT?

Unicul sector de pe piata muncii care va creste in acest an este cel al absolventilor de facultate cu profil IT, candidatii fiind la mare cautare de catre firmele straine de IT, potrivit estimarilor de pe piata. Printre cei mai mari angajatori din Romania se numara IBM, Oracle, HP sau Adobe. Acestia si-au continuat si anul trecut angajarile in centrele de servicii din Romania. Spre exemplu, HP avea la finalul lui 2010 peste 2.500 de oameni, fata de 100, cati avea in 2005. Printre cei mai cautati candidati in centrele de servicii ale marilor companii sunt cunoscatorii de limbi straine si persoanele specializate in IT. In plus, companiile din IT au anuntat ca in acest an vor continua extinderea centrelor de servicii de pe piata locala, ceea ce va mari numarul angajatilor in industrie.


CUM VOR EVOLUA JUCATORII DIN IT CARE AU INTRAT PE PIATA IN 2010?

In ultimul trimestru al anului trecut mai multi jucatori din IT au anuntat deschiderea de birouri pe piata locala. Intel, cel mai mare producator de cipuri din lume, a deschis la Bucuresti un centru european de cercetare in care au fost investite mai multe milioane de euro. La scurt timp dupa anuntul facut de Intel, Google a deschis un birou local condus de Dan Bulucea, fostul director de marketing si business al Microsoft Romania. Obiectivele principale ale companiei sunt localizarea unui numar mai mare de produse si extinderea in ansamblu a prezentei pe piata locala. Si Stefanini IT Solutions, furnizor brazilian de servicii IT, a intrat pe piata din Romania prin preluarea la nivel international a companiei americane TechTeam, care avea o subsidiara locala. TechTeam acoperea deja un spectru larg in partea de externalizare IT, dar fuziunea cu Stefanini va marca o adancire a expertizei, in special in zona de servicii software pentru banci si institutii financiare.


MAI MULTE CUMPARATURI PE INTERNET?

In linii mari, magazinele de pe internet inseamna pentru romani mai degraba un mijloc de informare, in timp ce achizitiile propriu-zise se fac in mare parte tot in magazinele traditionale. Cumparaturile online platite cu cardul bancar, practic comert pe internet in adevaratul sens al cuvantului, inseamna cam 15-20% din intreaga piata, adica aproape 130 de milioane de euro, cifra in care intra nu doar electronicele si electrocasnicele, ci si facturile de utilitati sau biletele de calatorie. Cresterile de peste 70% de la an la an indreptatesc asteptari cel putin la fel de mari si pentru 2011, calculele invartindu-se in jurul a 200 de milioane de euro, cam cat vanzarile totale ale magazinelor online de electronice, electrocasnice si IT anul trecut.


2011, ANUL TABLETELOR SI E-READERELOR?

Anul trecut a fost unul de debut pentru piata locala a tabletelor si cititoarelor de carti electronice, echipamente aduse treptat in magazine, fapt care a facut destul de greu de calculat vanzarile, dincolo de cele 500 de bucati vandute de magazinul online eMAG in fiecare luna, majoritatea iPad. In 2011 insa, romanii vor scoate din buzunar in jur de 10 milioane de euro pentru 15.000 - 20.000 de tablete, potrivit mai multor estimari din industrie, si alte 3 milioane de euro pentru e-readere, perspective care explica si decizia mai multori antreprenori de a intra spre sfarsitul anului in lupta cu marii producatori straini precum Apple sau Kindle.


TELEVIZIUNE 3D?

Fenomenul 3D si succesul unor filme precum "Avatar" sau "Alice in Wonderland" au fost elemente importante pentru cresterea traficului in cinematografe si a vanzarilor de televizoare capabile sa redea continut in format tridimensional. Mai mult, chiar si televiziunile cocheteaza cu ideea transmisiunilor 3D. "Interesul spectatorilor romani se indreapta predominant spre productiile 3D, inca o noutate deocamdata destul de greu accesibila in afara cinematografelor, dar ponderea audientei va creste cu siguranta", spune Raluca Demetriade, directorul de vanzari al New Age Media. Cam 3.000 de romani si-au cumparat anul trecut si televizoare 3D, adica mai putin de un procent din numarul total de astfel de echipamente vandute. "In 2011 se va ajunge probabil la 2%", estimeaza Iulian Stanciu, directorul general al magazinului online eMAG.


RENUNTAM LA FACEBOOK?

La inceput de an, numarul romanilor de pe Facebook a depasit pragul de 2,2 de milioane, pe cand anul trecut in februarie, doar putin peste 700.000 de aveau cont pe paginile retelei sociale. In decursul a mai putin de un an, cifra a crescut de trei ori, iar potentialul este destul de mare avand in vedere ca exista aproape trei milioane de conexiuni si 36% dintre locuitori sunt utilizatori de internet, potrivit Eurostat. Totusi, in spatele acestei rate de crestere se ascunde si o tendinta inversa, de renuntare la contul de Facebook - unii au ajuns la concluzia ca intretinerea contului este un proces obositor, care conuma destul de mult timp. Intrebarea ar fi cati?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT,
Telecom,
soft
/cover-story/dilemele-lui-2011-se-vor-inmulti-cumparaturile-de-pe-internet-va-fi-2011-anul-tabletelor-7871746
7871746
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.