Cum s-a imprietenit fixul cu mobilul

Postat la 14 iunie 2010 20 afişări

Tot mai multi clienti dramuiesc in aceste vremuri de criza fiecare leu platit pentru convorbirile telefonice, ajungand o adevarata amenintare pentru operatorii telecom. Doar minutele in retea ii mai indeamna acum la conversatie. Nu e vorba neaparat de aceeasi retea.

La inceputul saptamanii trecute, Romtelecom si Cosmote au anuntat ca vor aplica tarifele din retea pentru convorbirile intre fix si mobil dintre clientii celor doua companii. Altfel spus, de vreme ce foarte multi dintre cei aproximativ 7 milioane de clienti ai Cosmote si cei aproape 3 milioane ai serviciilor de telefonie fixa ai Romtelecom dispun de minute de convorbiri in retea incluse in abonament, apelurile - in alte conditii la cel mai ridicat nivel de tarifare - vor fi chiar gratuite. Iar aceasta se traduce, dupa unele calcule, intr-o posibila diminuare de aproximativ 30% a facturilor de telefonie..

La prima vedere, s-ar putea spune ca operatorii controlati de aceiasi actionari - grupul elen OTE si operatorul german Deutsche Telekom - vor avea doar de pierdut, insa "este o decizie strategica, prin care incercam sa pastram un echilibru intre profitabilitate si cota de piata, in contextul dificultatilor economice care se reflecta in comportamentul de consum al tot mai multor clienti interesati sa-si diminueze cheltuielile", a explicat Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom.

Este adevarat, daca ar mentine sau chiar creste tarifele, operatorii ar putea castiga mai mult pe termen scurt, dar vor ajunge sa piarda rapid clienti, iar daca le-ar reduce, intrand intr-un razboi al preturilor, ar avea o cota de piata mai mare, dar o lipsa acuta de lichiditati. Asadar, au ales calea de mijloc.

Tarifele preferentiale pentru convorbirile intre cele doua retele inseamna pe de-o parte un nivel de cost mai ridicat pentru operatorii care va trebui sa-si plateasca reciproc tarifele de interconectare aferente. "Nu ma astept insa la o reducere a veniturilor niciunuia dintre operatori", anticipeaza Ioannidis.

Noua oferta ar putea determina o parte dintre clientii Romtelecom si Cosmote sa-si ia pachete cu mai multe minute incluse in abonament, pe care sa le poata consuma in ambele retele. Iar din cei 10 milioane de clienti ai celor doua companii, unii ar putea sa devina clienti ai ambelor. Si veniturile ar putea chiar sa creasca inclusiv daca oferta ii va determina macar pe abonati sa-si pastreze neschimbat furnizorul de servicii si sa vorbeasca mai mult la telefon intre cele doua retele.

"Totodata, acum putem ataca puternic si segmentul corporate, cu o oferta completa", a spus Stefanos Theocaropoulos, directorul executiv al Cosmote Romania. Cei doi operatori au intrat pe acest segment in urma cu ceva timp, relansand la inceputul lunii aprilie oferta de servicii fix-mobil pentru companiile mici si mijlocii, prin care angajatii beneficiau de tarife preferentiale pentru convorbirile in interiorul companiei..

Privita in ansamblu, miscarea vine in contextul diminuarii pietei telecom cu aproape 40% anul trecut, tradusa in cazul Romtelecom intr-o scadere cu 12% a veniturilor din segmentul voce. Venitul mediu per utilizator a coborat si el fata de anii precedenti, pe fondul scaderii cheltuielilor cu serviciile de telecomunicatii. "O parte importanta dintre clientii Romtelecom suna de pe fix pe mobil, iar din studiile noastre de piata, principala lor nemultumire sunt tarifele ridicate", spune seful operatorului de servicii de telefonie fixa, cablu si internet.

Oferta comuna a Romtelecom si Cosmote nu este insa singura de acest gen de pe piata. Competitorii Orange, Vodafone si RCS&RDS, care au in portofoliu atat telefonie mobila, cat si fixa, aplica tarife mai reduse apelurilor in retea, de pe fix pe mobil sau invers. Fata de competitorii mobili, avantajul celor doi operatori ar fi ca pot furniza in acelasi timp atat servicii de internet de mare viteza, cat si servicii TV, in timp ce, fata de RCS&RDS, in ecuatie intra si reteaua de magazine Germanos, precum si o acoperire nationala a serviciilor 3G. "Exista cateva initiative similare in SUA, o piata foarte diferita de cea europeana, dar nu am gasit nicaieri in lume o oferta comparabila", sustine Yorgos Ioannidis.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
telecom,
Romtelecom,
Cosmote,
convorbiri
/business-hi-tech/telecom/cum-s-a-imprietenit-fixul-cu-mobilul-6366034
6366034
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.