Skype de Romania

Postat la 18 octombrie 2005 4 afişări

Sunt din ce in ce mai multi cei care spun ca telefonia de tip Voice-over-IP (voce prin Internet) va genera urmatoarea revolutie in telecomunicatii. Punctul de pornire al acestei revolutii este platforma de telefonie online Skype, recent achizitionata de site-ul de licitatii eBay pentru 4,1 miliarde de dolari. Revolutia a ajuns si in Romania: o companie telecom a lansat un serviciu de tip Skype.

Sunt din ce in ce mai multi cei care spun ca telefonia de tip Voice-over-IP (voce prin Internet) va genera urmatoarea revolutie in telecomunicatii. Punctul de pornire al acestei revolutii este platforma de telefonie online Skype, recent achizitionata de site-ul de licitatii eBay pentru 4,1 miliarde de dolari. Revolutia a ajuns si in Romania: o companie telecom a lansat un serviciu de tip Skype.

 

BroadFone - asa se numeste serviciul de telefonie online lansat de Iristel, operator de telecomunicatii din Romania detinut in proportie de 75% de compania canadiana Iris Technologies Canada si 25% de omul de afaceri roman Mario Pavoni. Pe scurt, prin BroadFone se pot face apeluri internationale prin intermediul calculatorului la costuri de peste doua ori mai mici decat prin retelele mobile sau fixe.

 

Cum functioneaza BroadFone? Utilizatorii serviciului primesc un numar de autentificare din Romania (asemanator cu unul obisnuit) pe care pot fi apelati de pe orice telefon. Convorbirile sunt receptionate fie prin intermediul computerului, fie prin intermediul unui modem conectat la telefon.

 

Daca Skype, multumita gratuitatii apelurilor intre doua computere, a ajuns un serviciu extrem de popular, utilizat de 54 de milioane de oameni, BroadFone mizeaza in special pe clientii de business care circula mult in strainatate si vor sa sune in Romania cu costuri mai mici decat cele practicate in retelele fixe sau cele ale operatorilor mobili.

 

"Nu vrem sa ne substituim serviciilor de roaming oferite de operatorii de telefonie mobila, ci furnizam mai degraba o alternativa" destinata celor ce lucreaza mult timp pe calculator, in special pe laptop, precizeaza Mario Pavoni, actionar si CEO al operatorului Iristel. Avantajele vin atât din usurinta de a da si primi telefoane in timpul lucrului la calculator, prin intermediul unui set de casti cu microfon, cât si din costurile mici. "In vreme ce toti ceilalti furnizori de telefonie internationala practica tarife de 6-7 eurocenti pe minut, serviciul nostru va costa 2,8 eurocenti pe minut", explica directorul Iristel. La costul convorbirilor se adauga un abonament de cinci euro pe luna. De pe BroadFone se pot face apeluri in SUA, Canada, precum si in majoritatea statelor europene. In plus, utilizatorilor li se pot aloca si numere din strainatate pe care partenerii din tarile respective ii vor apela platind costul unei convorbiri locale.

 

Modelul de business al Skype este diferit de cel al Iristel. Skype a dezvoltat un serviciu de telefonie pe platforma unui site, in vreme ce Iristel vine, invers, cu experienta din zona telecom, ca operator de telefonie alternativa care a inceput sa vanda cartele preplatite pentru convorbiri internationale imediat dupa liberalizarea pietei de telefonie in 2003. Iar daca, pe langa clientii serviciului gratuit, Skype a atras si doua milioane de utilizatori ai serviciilor premium (cu plata), de pe urma carora se sustine financiar, Iristel se adreseaza direct utilizatorilor care platesc.

 

Intr-un an si jumatate, directorul Iristel crede ca ar putea atrage 10.000 de abonati. Strategia lui Pavoni este sa se asocieze cu un furnizor de telecomunicatii (operator de telefonie mobila, de cablu sau Internet) care sa ofere clientilor sai de business inca un serviciu. Intr-o asemenea asociere, Iristel va veni cu operarea serviciului, iar compania de comunicatii mobile si terestre ar aduce baza de clienti, brand-ul si forta de marketing. Deocamdata, serviciul BroadFone va fi distribuit prin intermediul marilor retaileri IT.

 

O alta posibila asociere se poate face intre Iristel si un comerciant important de PC-uri. In acest caz, avantajul ar consta in vanzarea serviciului "la pachet" cu un calculator. "Tendinta internationala merge catre integrarea in PC a tuturor informatiilor si serviciilor de care are nevoie un om de afaceri: informatii financiare, servicii de e-banking si telefonie", explica Mario Pavoni. Tot in ideea de a integra cat mai multe facilitati, serviciul romanesc va permite de la anul trimiterea de mesaje SMS si faxuri.

 

Daca va reusi sa atraga 10.000 de clienti peste un an sau doi, Iristel va fi rentabil. O data atinsa aceasta masa critica, veniturile ar putea ajunge la circa 800.000 de euro sau chiar la un milion, iar marjele de profit brut se pot ridica la 50%. Iristel este interesat sa atraga cat mai multi abonati, intrucat abonamentul este principala lor sursa de venit, din convorbirile propriu-zise castigand prea putin, pentru ca tarifele sunt reduse.

 

Cat despre revolutia pe care analistii prognozeaza ca o vor genera serviciile de telefonie online, utilizatorii britanici ai Skype au mers pana acolo incat au inventat verbul "to skype", care in traducere libera inseamna a da telefon prin intermediul Internetului. Reclama mai mare de atat nici ca se poate.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Skype de Romania
/business-hi-tech/skype-de-romania-1004801
1004801
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.