„Nu cred că va fi niciun business care să nu folosească AI în 15 ani”

Autor: Răzvan Botea Postat la 03 martie 2024 199 afişări

De fapt, toate persoanele din lume, nu numai businessurile, vor folosi inteligenţa artificială (AI), într-o formă sau alta, în 10-15 ani, crede Costi Perricos, liderul Deloitte la nivel global pe zona de Artificial Intelligence & Data. Temerile, curiozităţile şi oportunităţile sunt multe, iar întrebările şi mai multe: cât de tare va afecta tendinţa AI mediul de business? Cum adopţi o tehnologie AI astfel încât să nu încalci reguli etice, moral sau chiar legislaţia în vigoare?

În incinta hotelului Crowne Plaza din nord-estul Bucureştiului, în jurul orei 16 este o zi plină de conferinţe de business sau profesionale, ca, de altfel, în oricare altă zi de luni din sezon. Costi Perricos, liderul Deloitte la nivel global pe zona de artificial intelligence & data, a venit la Bucureşti pentru o întâlnire cu mai mulţi CEO din România pe tema inteligenţei artificiale. Cu această ocazie, a acordat în exclusivitate un interviu pentru BUSINESS Magazin. „Sunt aici pentru a întâlni câţiva CEO. Scopul întâlnirii este să înţelegem mai bine tehnologia din spatele modelelor fundamentale şi a inteligenţei artificiale generative. Este important să clarificăm ce reprezintă această tehnologie, deoarece fiecare are o perspectivă uşor diferită şi mulţi cred că este similară cu lucruri precum ChatGPT, ceea ce nu este adevărat”, a spus Costi Perricos la începutul interviului. Grec la origini, şi-a început cariera în mediul academic în domeniul ingineriei informaţiei şi are peste 20 de ani de experienţă în livrarea de programe tehnologice în calitate de partener la Deloitte Marea Britanie. Expertiza sa include managementul informaţiilor privind inteligenţa artificială, dezvoltarea de software şi transformarea IT, conform informaţiilor de pe pagina Deloitte. În sectorul public, a lucrat atât în guvernul central, cât şi în administraţia locală şi a ajutat organizaţiile să implementeze transformări generate de tehnologia informaţiei.

Este aproape de prisos de menţionat că una dintre cele mai fierbinţi teme pentru toată lumea, dar mai ales pentru business, este inteligenţa artificială (AI). Gradul de conştientizare în socitetate după popularizarea ChatGPT a crescut considerabil în ceea ce priveşte modurile în care poate fi folosită inteligenţa artificială. Există însă multe necunoscute, temeri, dar şi oportunităţi uriaşe pe care această tehnologie le presupune.

„Analizăm apoi ce înseamnă acest lucru pentru afaceri, deoarece accesul angajaţilor la aceste tehnologii este foarte diferit faţă de utilizarea lor de către consumatori. Ne gândim la modul în care putem scala aceste tehnologii şi cum vor evolua în contextul afacerilor, identificând oportunităţile pe care le aduc, atât în ceea ce priveşte cazurile de utilizare individuale, cât şi în ceea ce priveşte impactul pe care îl au atunci când sunt implementate la scară largă.” Care este piaţa globală de AI în acest moment şi, mai ales, unde va ajunge în 10 ani? Va creşte exponenţial, este de părere liderul global pe AI de la Deloitte. „Există multe studii şi întotdeauna cifrele sunt imense. Asta a fost diferit, dar întotdeauna sunt imense. Deci, un studiu pe care l-am analizat a sugerat că piaţa pentru inteligenţa artificială generativă va ajunge la 7.000 miliarde de dolari până în 2030. Un alt studiu a afirmat că până în 2030, fiecare cheltuială adiţională pe PIB va fi legată de inteligenţa artificială, direct sau indirect.”

Ce va însemna însă această creştere pentru România? Şi, mai ales, cum îşi poate juca România şi businessul românesc cât mai bine cărţile şi atuurile astfel încât să fie printre cei mai mari câtigători ai utilizării AI? Potenţialul este chiar mai mare decât în restul Europei, crede Costi Perricos. „Dacă te uiţi la cele mai multe studii, ele sugerează că în domeniul inteligenţei artificiale generative, în următorii trei până la patru ani, vei vedea o creştere de peste 300 până la 400%. Şi ştiu că în România este multă muncă în domeniul tehnologic. Ştiu că, dat fiind că sunteţi un centru cu potenţial de tehnologie şi inovaţie în Europa şi cu siguranţă în această parte a Europei, aş aştepta ca aceste cifre să fie la fel sau chiar mai mari.”

„Cred că există oportunităţi foarte mari în România”, adaugă el, iar aici subliniază că trenduri precum adoptarea cloudului şi adoptarea inteligenţei artificiale sunt de ajutor, iar una dintre provocările este accesul la cipuri de performanţă ridicată pentru servicii de cloud. Cum poate trece însă România, dar şi Uniunea Europeană peste această provocare, având în vedere că supremaţia în materie de producţie de cipuri de putere mare aparţine Asiei şi SUA? „Cred că în Europa, din perspectiva cipurilor, este vorba despre unificare în calitate de cumpărător unic. Şi folosirea acelei influenţe ca un cumpărător unic. Pentru că uneori, în Europa, tendinţa este să lucrăm ca 27 de ţări diferite.”

Recent, Uniunea Europeană a adoptat AI Act, prima formă de reglementare a utilizării inteligenţei artificiale în business şi administraţia publică sau siguranţă. Care sunt însă punctele forte ale regulamentelor europene şi care sunt punctele slabe? „Din perspectiva afacerilor, legislaţia privind inteligenţa artificială va trebui să fie foarte clară în legătură cu modul în care se poate folosi inteligenţa artificială pentru a înlocui munca umană şi cum nu se poate.” Din perspectiva businessului, entuziasmul de a adopta o astfel de tehnologie poate duce la greşeli, completează Perricos. Este important să îţi faci temele încă de la început, indiferent că este vorba de aspecte tehnice, etice sau de legislaţie, atrage el atenţia: „Ceea ce observăm este că multe companii au început pe calea tehnică. Şi aşa că fac un mic pilot. Şi spun, grozav, funcţionează foarte bine. Să-l lansăm către cei 10.000 de oameni ai noştri. Şi spun, da, poate cineva ar trebui să se consulte cu departamentul de resurse umane sau cu ofiţerul de conformitate. Pentru că poate sunt elemente la care nu s-au gândit. Şi dacă s-ar fi gândit la asta acum trei luni, ar putea face doar mici modificări.”

Pe de altă parte, posibilităţile în folosirea AI în business sunt în acest moment extrem de variate, în limitele menţionate: etice şi legislative. Perricos dă câteva exemple: „Dacă primeşti un raport de 37 de pagini ca AI Act, îl poţi rezuma foarte rapid. Asta economiseşte mult timp. Am lucrat cu companii care, la sfârşitul lunii, au rapoartele financiare pe care trebuie să le scrie pentru consilii, care durează în mod normal ore şi ore. Cu AI poţi face asta în câteva minute”. Va fi vreo companie care în 10-15 ani să nu folosească inteligenţa artificială ca parte din business? Nu, răspunde Costi Perricos scurt: „Nu, nu cred. Nu cred că va fi nicio persoană pe această planetă care să nu folosească AI”. În încheierea interviului, el a transmis un mesaj mediului de business din România şi a venit cu câteva concluzii de la vizita sa anterioară în România. „Aceasta este a doua mea vizită aici şi am întâlnit atât de mulţi CEO interesanţi şi atât de multe afaceri interesante data trecută, acum un an. Am plecat cu o optimism şi speranţă în jurul oportunităţilor pe care aceasta le prezintă, pentru că, aşa cum am spus, din perspectiva tehnologică, abilităţile tehnice pe care le aveţi aici, cred că sunt foarte disproporţionate faţă de alte locuri din Europa. Aşa că cred că ar trebui să profitaţi cu adevărat de asta.”   

Carte de vizită

Costi Perricos, liderul Deloitte la nivel global pe zona de artificial intelligence & data

1. A absolvit Vienna International School şi are o diplomă de PhD în Ingineria Informaţiei;

2. După o activitate academică de doi ani în cadrul University of Cambridge, ca research associate, şi-a început cariera în lumea corporate ca manager pentru EY, unde a rămas timp de alţi doi ani (1996-1998);

3. A lucrat apoi pentru Andersen, timp de patru ani, ca manager şi senior manager;

4. Din 2008 face parte din echipa Deloitte, fiind în prezent senior partner;

5. Expertiza sa include gestionarea informaţiilor de inteligenţă artificială, dezvoltarea de software şi transformarea IT, şi cuprinde atât sectorul privat, cât şi cel public, pe care s-a concentrat în ultimii 15 ani. În sectorul public, a lucrat atât în administraţia centrală, cât şi în cea locală, ajutând organizaţiile să livreze transformări bazate pe IT şi, mai recent, să se transforme prin utilizarea eficientă a automatizării şi inteligenţei artificiale.

*Potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul companiei şi pe LinkedIn

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.