Al doilea miliard

Postat la 19 iunie 2007 1 afişăre

A fost nevoie de mai bine de un sfert de secol ca sa fie atins pragul primului miliard de computere vandute la nivel mondial. Pentru al doilea miliard va fi nevoie insa de cel mult sapte ani, sustin analistii din domeniu.

A fost nevoie de mai bine de un sfert de secol ca sa fie atins pragul primului miliard de computere vandute la nivel mondial. Pentru al doilea miliard va fi nevoie insa de cel mult sapte ani, sustin analistii din domeniu.

 

Cel mai recent studiu al companiei americane de cercetare a pietei Forrester Research privind computerele personale arata ca 2008 va fi anul in care va fi atins pragul de un miliard de computere vandute in toata lumea. In conditiile unei cresteri anuale calculate de analistii companiei la cel putin 12% pe an, crestere inregistrata inca din anul 2003 la nivel mondial, piata va ajunge intr-un ritm destul de alert la un numar total de 2 miliarde de computere personale in 2015.

 

Tot pana la sfarsitul anului 2008, si piata computerelor din Romania ar putea atinge un prag - cel de un milion de computere personale vandute, in conditiile in care pentru anul acesta piata este estimata la 800.000 de unitati, in crestere cu 25% fata de 2006 - crestere care se estimeaza ca se va mentine si anul viitor, conform unui studiu realizat de compania de cercetare IDC Romania.

 

Cererea tot mai mare previzionata pentru piata mondiala de calculatoare se explica prin evolutia tehnologiilor in domeniu si a preturilor din ce in ce mai scazute, atat pe partea de computere de birou, cat si pe cea de laptopuri. La fel de bine insa, specialistii sustin ca al doilea miliard de computere vandute la nivel mondial va fi obtinut si cu ajutorul mai multor proiecte de computere "low cost" aflate in desfasurare, prin care utilizatori din tarile sarace sa aiba acces la tehnologie si la Internet, cum ar fi deja binecunoscutul "One Laptop Per Child" (OLPC) sau "laptopul de 100 de dolari" al lui Nicholas Negroponte, respectiv Intel World Ahead Program, AMD 50 x 15 sau Microsoft Unlimited Potential.

 

"Piete precum China sau India, unde cererea este destul de mare, iar preturile urmeaza o tendinta descendenta, vor fi zonele cu cea mai mare crestere in ceea ce priveste vanzarile mondiale de computere", este opinia lui Simon Yates, vicepresedinte in cadrul Forrester Research, sustinuta de statisticile rezultate in urma studiului, conform carora peste 775 de milioane din cele doua miliarde de computere vandute in 2015 in toata lumea vor fi in China, India, Rusia si Brazilia. Numai India si China vor reprezenta in 2015 o piata cumulata de 700 de milioane de computere vandute. Iar zona cu cea mai importanta crestere a vanzarilor va fi China, unde populatia numeroasa si puterea de cumparare mai ridicata vor determina o crestere anuala de 27% pe piata computerelor. "Cresterile care vor fi inregistrate pe aceste piete sunt esentiale pentru industria de profil, avand in vedere ca aproape 40% din vanzarile mondiale in 2015 vor fi obtinute din pietele emergente. Industria va inregistra in continuare cresteri si in situatia in care jucatorii vor vinde mai mult componente hardware si aplicatii software celor ce deja au computere, insa cu siguranta ca in acest caz nu se va mai ajunge la 2 miliarde de computere atat de repede", mai spune Yates.

 

Prin urmare, producatorii de computere se grabesc sa-si extinda afacerile si pe pietele mentionate, cu toate ca situatia este imprevizibila si "poate fi o miscare destul de riscanta", conform analistilor Forrester Research. Aceasta pentru ca, pentru a-si creste vanzarile, companiile producatoare de computere trebuie sa intre pe piete precum China sau Rusia cu volume foarte mari de la bun inceput, fara a mai avea posibilitatea de a testa piata inainte de a incepe productia la scara larga.

 

"Este normal ca riscurile sa fie mai mari", spune vicepresedintele Forrester Research. "Dar in cazul pietelor emergente, ciclul de viata al computerelor va fi mai mare decat media de patru sau cinci ani inregistrata pe pietele mature, iar daca producatorii inteleg diferentele, vor realiza ca afacerea lor se va baza in cea mai mare parte pe atragerea de utilizatori de PC-uri care nu au mai avut un astfel de echipament."

 

Perspectivele unei cresteri importante a vanzarilor de computere, nu doar in tarile emergente, ascut competitia dintre producatorii de computere. Astfel ca, in urmatorii 5-10 ani, marii jucatori din industrie, intre care HP, Dell si Lenovo, vor investi sume considerabile in infrastructura, capacitate de productie si resurse umane, in incercarea de a castiga o cota de piata cat mai mare. Hewlett-Packard incearca sa-si pastreze pozitia de lider pe piata computerelor, avand un avantaj de 3,5 puncte procentuale in fata rivalului Dell in ceea ce priveste cota de piata. "HP are un avantaj competitiv pe pietele dezvoltate si a inceput sa inregistreaze cresteri pe segmentul utilizatorilor finali", spune Mikako Kitagawa, analist in cadrul companiei de cercetare Gartner. "Spre deosebire de HP, vanzarile Dell par a stagna, in timp ce cota de piata a inceput sa scada. Compania are nevoie de cel putin un an pana cand restructurarea prin care trece va incepe sa-si faca simtite efectele", adauga Kitagawa. Dell a anuntat recent ca are in plan sa disponibilizeze peste 8.000 de angajati in urmatorul an. "Cat despre Lenovo, nu pare a fi nicio indoiala ca va fi numarul unu pe piata din China, unde pana in 2015 se vor vinde aproximativ 500 de milioane de computere, intrucat compania a construit o imagine de brand puternica acolo si computerele sale sunt preferate in randul utilizatorilor."

 

Specialistii din domeniu spun insa ca este deocamdata destul de dificil sa isi dea seama care dintre marii producatori de computere personale va fi numarul unu in piata mondiala, avand in vedere volatilitatea pietei. Majoritatea mizeaza insa pe Hewlett-Packard, pe motiv ca aceasta ar fi multinationala cel mai bine pregatita pentru pietele emergente. "Si, in timp ce competitorii locali nu mai vad cresteri atat de mari ca in anii trecuti si au inceput deja sa piarda din cota de piata, iar producatorii mari precum Dell sau Lenovo se confrunta cu diferite probleme, drumul ramane deschis pentru HP", spune Mikako Kitagawa.

 

Pe piata romaneasca, HP are o cota de piata de 15,7% dupa valoarea unitatilor vandute, urmata de Dell cu 10,6% si Fujitsu Siemens cu 8,9%. Competitorii locali au reusit de asemenea sa se pozitioneze in randul primilor cinci firme de pe piata computerelor - KTech detine 7,6% din piata, iar Flamingo Computers 7%, conform studiului realizat de IDC Romania. In primele trei luni ale acestui an, valoarea pietei romanesti de computere a atins 135 mil. euro, in crestere cu peste 43% fata de primul trimestru al anului trecut. Companiile prezente pe piata au vandut in acest interval un numar de 210.000 de unitati, cresterea de volum fiind de 35,2%. Si, avand in vedere ca piata se bazeaza aproape exclusiv pe importuri, preturile computerelor au scazut in ultimul an, in principal pe fondul scaderii cursului de schimb leu/dolar, iar aceasta a permis o crestere a vanzarilor. In plus, in primul trimestru al acestui an, piata PC-urilor a fost influentata de cresterea increderii consumatorilor ca urmare a aderarii la Uniunea Europeana, sustin analistii IDC.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Al doilea miliard
/business-hi-tech/al-doilea-miliard-1009537
1009537
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.