Era cosmetotextilelor

Postat la 26 februarie 2007 21 afişări

"Ne vom imbraca in cipuri?", se intreba Karl Lagerfed in anul 1982, anticipand parca viitorul. Chiar daca nu ne imbracam inca cu ajutorul telecomenzilor, tehnologia si-a revendicat un loc pe podium in 2007. E vorba de targul anual de lenjerie de la Paris, unde au fost prezentate cosmetotextilele, o combinatie hi-tech intre cosmetice, chimie si tesaturi.

una a science fashion, dar acum depresia poate fi indepartata de puloverul preferat, iar de stres nici nu mai poate fi vorba daca purtati lenjeria intima cu aroma de levantica. Cosmetotextilele sunt articole vestimentare ce contin substante active care sunt eliberate pe piele si care au un efect cosmetic si psihologic.
Daca pana acum, performanta, functionalitatea si materialele speciale pentru piele sensibila erau atributele costumatiilor sport, acestea au inceput sa-si faca loc si in lenjeria intima si in pr?t-a-porter. Tehnologia se intalneste astfel cu moda prin ceea ce cercetatorii in domeniul wellness numesc "microincapsulare". Cosmetotextilele au atasate capsule mici ce contin ingrediente ca aloe vera sau vitamina C, acestea sunt activate prin frictiune si eliberate din material pe piele. In urma cercetarilor, s-a dovedit ca materialul isi pastreaza proprietatiile benefice pana la 25 de spalari si poate fi "reincarcat".

Scopul "microincapsularii" este si de a inlatura senzatia de asprime a materialelor precum lana, inlocuind-o cu cea hidratanta pe care o poate oferi aloe vera.
Aussiebum, firma australiana producatoare de lenjerie intima masculina, a lansat o linie speciala, Essence line, pentru cei care doresc mai mult decat sa faca un fashion statement, in care s-a folosit infuzia de vitamina C si ginseng (ingrediente cunoscute pentru proprietatile lor antioxidante). O pereche de lenjerie intima Ginseng White sau Black costa in jur de 25 de dolari.
Francezul Philippe Andrieu, care a lansat compania Onixxa in 2003 cu un singur produs cosmetotextil, vinde acum peste 30 de piese vestimentare cu proprietati benefice pentru sanatate sub marca Lytess, iar cifra vanzarilor se ridica la 4,5 de milioane de euro. Printre produsele Lytess se regasesc topurile hidratante cu aloe vera si lenjeria intima cu cafeina, ghimbir si unt de cacao care este ideala atunci cand zbori, pentru ca ajuta impotriva oboselii. Cei de la Lytess preconizeaza ca pana in anul 2020 textilele "inteligente" vor reprezenta 80% din piata textilelor si valoarea totala a pietei se va ridica la 500 de milioane de euro.
Diana Irani, designer de moda londonez, si-a creat propria linie vestimentara "medicinala", Re-medi, pentru a trata probleme cronice ca insomnia prin haine de matase cu infuzie de ierburi ca levantica sau musetelul. Irani s-a inspirat din traditiile indiene si africane si din descoperiri moderne ca plasturii medicinali. Secretul reusitei pentru aceasta alternativa fashionable la medicina traditionala este faptul ca ingredientele nu sunt filtrate de sistemul digestiv, ci intra in contact direct cu pielea ceea ce ar trebui sa le faca mai eficiente.
Pe de alta parte, Jenny Tillotson, cercetator la University of Arts in Londra, considera ca nimic nu este mai memorabil decat mirosul. "Scentsory Design" este conceptul realizat de Tillotson care consta in "retele de senzori wireless ce pot fi purtate". Linia sa vizionara de "emotional clothing", hainele ce apeleaza la emotiile umane, este podul dintre nanotehnologie, moda si textile; microtuburi cu arome incapsulate in fibre care capteaza informatii biologice ca transpiratia, nervozitatea sau depresia si actioneaza impotriva acestora prin eliminarea aromelor pe material. Astfel, creierul lucreaza la nivel subconstient prin perceperea acestor mirosuri, inducand o stare de bine.
Este un lucru dovedit ca mirosul poate influenta psihologia consumatorului si acest lucru a fost exploatat si de compania Nike prin tricourile lor cu infuzii de menta ideale pentru a-ti da energie. Si adidas urmeaza sa lanseze astfel de produse, iar LeOreal pare, la randul sau, interesata de noile cercetari in domeniul cosmetotextilelor.
Si marile nume din lumea modei exploreaza aceasta tehnologie. Inca din 1995 au aparut la Paris primele esarfe (creatia casei de moda Herm?s) si piese de lenjerie (marca frantuzeasca Neyret) parfumate prin tehnica microincapsularii. Casa de moda Burberry a realizat camasa care miroase a parfum Burberry dorind sa ofere consumatorilor pe langa materiale de calitate, stil si... aroma. Si acesta pare a fi doar inceputul erei garderobei inteligente. Compania italiana BioFarm a scos pe piata un material din nano particule de argint care elimina bacteriile de pe piele. Diferenta dintre microincapsulare si tesatura creata de BioFarm este faptul ca cel din urma nu elimina substante, ci este activ constant, rezistand la spalare pe durata nelimitata.
Noua garderoba inteligenta nu ameninta piata vitaminelor sau a cosmeticelor traditionale, ci mai degraba contribuie alaturi de acestea la starea de bine a consumatorului. In plus, ofera o scuza plauzibila pentru shopping-ul excesiv atat de practicat in perioade de depresie sau stres.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Era,
cosmetotextilelor
/arta-si-societate/lifestyle/era-cosmetotextilelor-4073611
4073611
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.