Beowulf in pielea goala

Postat la 04 decembrie 2007 1 afişăre

Ati citit "Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau Teodosie"? Nu? Nici eu. Si sunt sigur ca nu m-as inghesui la cinema daca unui regizor roman i-ar trece prin minte sa ecranizeze una din primele scrieri de la noi. Dar am asteptat cu nerabdare sa apara „Beowulf", filmul inspirat de cel mai vechi poem in limba engleza.

De la "Inapoi in viitor" la "Naufragiatul", trecand prin "Forrest Gump", Zemeckis a reusit de minune sa imbine spectaculosul cu dramaticul si incearca acelasi lucru si in "Beowulf", dar fara a exagera: filmul sau este un blockbuster si nimic mai mult, asa ca aveti grija sa va aflati intr-un cinematograf adus la zi din punct de vedere tehnic pentru a admira aventurile invincibilului razboinic.

Desi este poate cea mai studiata si comentata opera literara in limba engleza (cu exceptia pieselor lui Shakespeare), poemul "Beowulf" nu a incantat niciodata prin compozitie, iar acesta este primul lucru pe care-l precizeaza Zemeckis cand vine vorba de "sursa": "Ca sa fiu cinstit, poemul nu m-a atras niciodata. Mi-amintesc ca a trebuit sa-l citesc in scoala si n-am inteles nimic", recunoaste regizorul, care a fost ani de zile preocupat de o metoda de a transforma un poem "plictisitor" intr-un scenariu "fascinant".

Ei bine, a reusit sa creeze un scenariu macar cinematografic, lucrand putin in spatele datelor din poemul original si transformandu-l pe Beowulf dintr-un erou si-atat intr-un personaj de o delicioasa ambiguitate. Subiectul ofera cateva surprize placute: avem un rege cam alcoolic, Hrothgar (Anthony Hopkins), caruia ii place sa benchetuiasca alaturi de supusii sai in Sala Miedului (bautura alcoolica medievala), ceea ce-l infurie nespus pe monstrul Grendel.

Asa ca acesta apare din cand in cand si-i omoara supusii lui Hrothgar, care se hotaraste sa ofere jumatate din aurul din imparatie celui ce-l va ucide pe Grendel. Din lungul sir de viteji atrasi de stralucirea aurului face parte si Beowulf (Ray Winstone), razboinic celebru pentru faptele sale de arme dar, se pare, si pentru povestile sale inflorite. Voinicul reuseste sa-l omoare pe Grendel, ceea ce-o enerveaza cumplit pe mama monstrului.

"Mama lu' Grendel" (Angelina Jolie) trebuie si ea ucisa, numai ca din pestera ei (si aici ochii spectatorilor se vor mari putin, pentru ca vedem ceea ce ni s-a promis a fi Angelina Jolie goala-pusca) Beowulf se intoarce cu o poveste cusuta cu ata alba, ceea ce face personajul inca si mai interesant. Si numai regina (Robin Wright Penn) banuieste ce s-a intamplat. Dar nu la poveste si la spectaculosul ei (redus de foarte, foarte multe locuri comune sau vazute de nenumarate ori in nenumarate filme) va fi spectatorul atent, ci la tehnica folosita de Zemeckis pentru ecranizare - „mocap" (de la motion capture), folosita de regizor si in des trecutul cu vederea "The Polar Express".

Efectele speciale compenseaza alte lipsuri ale filmului, ceea ce explica, probabil, zecile de milioane incasate deja de filmul lui Zemeckis. Acrobatii vizuale, auriu si albastru fosforescent, realism animat (si reusit in proportie de 99%), senzatie de joc video de la un capat la celalalt, regizorul a facut tot ce i-a trecut prin minte in "Beowulf", astfel incat la un moment dat n-ai cum sa nu simti ca a exagerat doar pentru ca, de fapt, numai asta putea sa faca. Film hibrid (actori si animatie), ultima productie a lui Zemeckis isi rasfrange acest atribut si asupra tuturor personajelor, dezvoltandu-le unidimensionalitatea din poem, astfel incat Beowulf nu este doar bun, ci si putin rau, Hrothgar ascunde secrete intunecate, Grendel are un motiv plauzibil pentru macelul pe care il provoaca, iar mama lui, ei bine, se inscrie si ea cu succes in seria de personaje duale.

Ca strategie de marketing, Zemeckis a facut exact ce-a facut si Wolfgang Petersen cu "Troia": s-a laudat ca o arata pe Angelina Jolie asa cum n-a mai vazut-o nimeni. Colo posteriorul lui Brad Pitt, aici sanii Angelinei (si mai mult de-atat), prin urmare iata ca avem un dublet epopeico-nud al celui mai celebru cuplu de Hollywood, cu singura diferenta ca "Beowulf" sigur se va descurca mai bine ca „Troia" (incasari de aproape jumatate de miliard de dolari) la box-office.

Ca sa n-o lase singura pe Jolie, Zemeckis ii mai dezbraca si pe Ray Winstone (al carui Beowulf se lupta cu Grendel complet gol, dar continuu acoperit - de decor - in partile esentiale) si pe Anthony Hopkins! Totusi este foarte posibil ca privirile sa fie atrase mai mult de Jolie decat de colegii ei, mai ales ca diva a si pus paie pe foc exact inainte de premiera, declarand in stanga si-n dreapta ca nu-si va lasa copiii sa se uite la film si ca s-a simtit foarte „expusa" vazand filmul montat. Ei bine, sa fim corecti si sa recunoastem: cu oricati senzori si-ar fi acoperit Zemeckis distributia si oricat de realista s-ar lauda el ca ii este animatia, faptul ca s-a umblat icicolo la fizicul actorilor este absolut evident. Drept dovada stau fotografii recente: Jolie nu mai are deloc formele din film (si-a jucat rolul in doar doua zile, pe cand era insarcinata in trei luni), iar Winstone, hm, nu le-a avut niciodata.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Beowulf,
Zemeckis,
Angelina Jolie
/arta-si-societate/film/beowulf-in-pielea-goala-1067904
1067904
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.